Svet

10.08.2015. 10:29

B92

Autor: Nova Ekonomija

Kina suočena sa milionima iskorišćenih automobila

Svet

10.08.2015. 10:29

Zemlja u kojoj se svake godine proizvede i proda preko 20 miliona automobila, suočava se sa rastućim problemom zagađenja životne sredine ali i sa pitanjem šta raditi sa starim vozilima koja više nisu u upotrebi.
Kinezi muku muče sa zagađenjem vazduha, ali i sa starim, neupotrebljivim automobilima.
Okončanje životnog ciklusa jednog automobila znači da on postaje potencijalno opasan otpad po životnu sredinu. Kada se broj otpisanih automobila meri milionima, kao što je to slučaj u Kini, problem se znatno usložnjava. 
Broj zastarelih automobila u toj zemlji raste toliko brzo da je Kinezima sve teže da se sa njima izbore.
Problemi su počeli sa naglim usponom srednje klase i rastom kupovne moći. Tako se broj domaćinstava koji pripadaju srednjem ekonomskom sloju u periodu 1995-2005. povećao za oko 80 miliona. 
Stepen rasta srednje klase nastavljen je i u narednoj deceniji, a jednako brzo rasla je i njihova želja za posedovanjem sopstvenog prevoznog sredstva. 
Iako su vlasti unapredile efikasnost javnog saobraćaja u velikim gradovima, stanovništvo koje to sebi može da priušti radije se vozi privatnim automobilima i motociklima. 
Kao rezultat, potrošnja naftnih derivata udvostručila se od 2003. do 2013, a procenjuje se da 40% zagađenja vazduha u gradskim sredinama u Kini potiče od izduvnih gasova koje proizvode upravo drumska vozila. 
I mada se na kineskom tržištu mogu naći i modeli sa savremenim motorima koji manje zagađuju životnu sredinu, Kinezi su uglavnom birali jeftinija vozila, koja su ujedno i veći zagađivači. 
Vlada pokušava da reši ovaj problem tako što će striktno ograničiti broj takvih automobila u saobraćaju – 2014. godine doneta je odluka da se sa ulica ukloni 11 miliona vozila proizvedenih pre 2005. koja najviše doprinose zagađenju. 
To je dovelo do gomilanja odbačenih, zastarelih automobila na velikim površinama koje se mere hektarima. 
Međutim, Kina nije načisto šta da radi sa tolikim automobilskim otpadom. Iako ta zemlja ima višedecenijsko iskustvo sa recikliranjem (godišnje se uveze i reciklira 15 miliona tona plastike iz razvijenih zemalja širom sveta) ubrzano gomilanje starih automobila prevazilazi njihove kapacitete za reciklažu. 
Osim toga, postoji i problem novog zagađenja koje nastaje neodgovarajućim uskladištenjem i preradom tolikog automobilskog otpada. Takođe, procenjuje se da je 20 odsto materijala nemoguće reciklirati, što znači da je to čist otpad koji će na kraju završiti na klasičnim deponijama. 
Pravog odgovora na ove probleme još uvek nema. Zato je Kini više nego ikad pre potrebna koordinacija na nacionalnom nivou kako zemlju ne bi zatrpao automobilski otpad koji se gomila velikom brzinom.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.