Gradovi Beograd i Novi Sad izgradili su približno po 100 kilometara biciklističke infrastrukture, što je oko trećina predviđenog njihovim planskim dokumentima, navodi se u izveštaju Državne revizorske institucije (DRI).
Beograd ima 101 kilometar izgrađenih biciklističkih staza (na lokalnim i državnim putevima), Novi Sad 103 kilometara, Subotica 37 kilometara, Sombor 28 kilometara.
Sa druge strane, Pirot, Valjevo, Bor, Smederevo, Prokuplje nemaju izgrađene biciklisitičke staze, navodi se u izveštaju DRI.
DRI je objavio izeštaj o reviziji o svrsishodnosti poslovanja „Unapređenje biciklističkog saobraćaja“. Revizijom su obuhvaćen Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, JP Putevi Srbije, Grad Beograd i Grad Novi Sad.
Dužina biciklističkih staza u 2016. godini u Beogradu iznosila je 65 kilometara, a dužina planiranih staza za izgradnju u periodu 2016-2021 iznosila je 259 kilometara (što znači da je ukupno bilo predviđeno 324 kilometara), prema podacima Generalnog urbanističkog plana Beograda.
DRI navodi da je u periodu od 2016. godine do 31. decembra 2021. izgrađeno oko 36 kilometara biciklističke infrastrukture, odnosno ukupno je bilo 101 kilometar od planiranih 324.
Grad Beograd uvodi sistem javnih bicikala
Izgradnja novih i rekonstrukcija postojećih staza u Beogradu predviđene su kao jedna od mera Akcionog plana za ostvarivanje cilja „Favorizovanje biciklističkog saobraćaja u svakodnevnim kretanjima i povećanje učešća ovih korisnika u ukupnoj vidovnoj raspodeli“ – deo Plana održive mobilnosti.
Dinamika izgradnje i revitalizacije su predviđena kroz tri faze, u periodu od 2021. do 2030. godine.
Izrada dokumentacije i izgradnja 504,8 kilometara biciklističke infrastrutkure u Beogradu do 2030, prema predračunu troškova izgradnje, koštala bi 30,28 miliona evra, vidi se iz izveštaja.
Rekonstrukcija i revitalizacija 110 kilometara postojeće biciklističke infrastrukutre do 2030, u tri faze, prema predračunu, koštala bi 1,6 miliona evra.
Grad Beograd je, takođe, u decembru 2021. godine sproveo postupak javne nabavke za dodelu koncesije – „Poveravanje upravljanja sistemom javnih bicikala na teritoriji grada Beograda“.
Koncesija je dodeljena Konozorcijumu kompanija „Helbiz“ Beograd i „Helbiz“ Italia. Rok trajanja koncesije je 15 godina, a njena ukupna vrednost pet miliona evra, pisala je Nova ekonomija.
Kompaniji „Helbiz“ koncesija za sistem javnih bicikala u Beogradu
DRI navodi i da je izgradnja biciklističkih staza uz državni put kroz naselje obavezujuća za jedinice lokalne samouprave, ali da je do sada je na teritoriji Srbije ukupno izgrađeno 184 kilometara, što iznosi oko 6 odsto dužine državnih puteva.
Prema podacima u izveštaju, Novi Sad je uz državne puteve izgradio 38 kilometara biciklističke staze, Zrenjanjnin 21,2 kilometara, a na trećem mestu je Grad Subotica sa 18,2 kilometara izgrađene staze uz državne puteve.
Kako piše u izveštaju, Ministarstvo, kao ni gradovi Beograd i Novi Sad, kako se objašnjava, nisu doneli, odnosno uskladili sa Zakonom o putevima, sve propise od značaja za planiranje izgradnje biciklističkih staza koje čine sastavni element javnih puteva.
Takođe, kako piše, Putevi Srbije nisu planirali izgradnju biciklističkih staza na državnim putevima u periodu 2019-2021. godine.
Na nivou Srbije ne postoji jedinstveni rukovodeći dokument, koji se sveobuhvatno bavi principima biciklističkog saobraćaja, daje smernice za njegov razvoj ili postavlja konkretne ciljeve, navodi DRI.
„U praksi se mogu videti različita rešenja u tumačenju i sprovođenju propisa, planiranju i gradnji infrastrukture, edukaciji, prioritetu u planiranju saobraćaja ili budžetskim izdvajanjima“, piše.
Takođe navodi se da nisu u potpunosti uspostavljeni efikasan nadzor i koordinacija između nadležnih subjekata u oblasti biciklističkog saobraćaja.