Vesti iz izdanja

28.05.2014. 15:12

Autor: Marija Matić

Reputacija važnija od bilansa

Pavle Vlajčić, partner u Bisnode Srbija

Vi ne možete da se oslonite samo na finansijski
izveštaj. Tu je bitno tragati i za nekim drugim podacima o kompanijama,
ako želite da upotpinite sliku o poslovanju kompanije. Za firme koje na
primer traže poslovne partnere, to nije dovoljna informacija. Njima je
svakako važno i šta se o njihovim potencijalnim partnerima piše u
medijima, kakve su im navike plaćanja, kao kakva im je reputacija u
poslovnom okruženju. Dešavalo nam se da primetimo da firma ima najveću
bonitetnu ocenu, a vi u vestima vidite da je na primer vlasik bio
hapšen. Ili da ne plaćaju svoje obaveze na vreme. To je u biznisu
ključna informacija. Tako se za kompaniju Solvent Point brzo
zainteresovala jedna od vodećih kompanija u Evropi za poslovne i
bonitetne informacije – Bisnode.

Moglo bi se reći da ste uspeli munjavito. Kako ste počeli?

U  prvo vreme, pre tri godine,  bavili smo se naplatom potraživanja,
imali smo firmu Solvent Point, koja i dan-danas uspešno funkcioniše na
tom polju, ali smo bili svesni da naplata potraživanja u nekoj
budućnosti mora imati podršku informacijama. To je budućnost. Mi tada
još uvek nismo imali ideju o on-line biznisu, ali smo počeli da tražimo
firmu koja će nas podržati, koja je kredibilna i ima metodologiju za
kreditni rejting.  Prvi put  smo to videli u Sloveniji. Oni su imali
nekoliko aplikacija i videli smo kako to kod njih funkcioniše. Tako smo
se prvi put susreli sa sajtom po kome je i nastao naš najpozatiji
proizvod „boniteti.rs“. To nam se mnogo svidelo, zato što je reč o novom
pristupu informacijama, jer je jedno inovativno rešenje u odnosu na sve
firme koje rade poslovne informacije. Sve te kompanije koje su se do
tada bavile prikupljanjem poslovnih podataka, radile su klasične
kreditne izveštaje:  vi naručite izveštaj, ta firma ga obradi i isporuči
vam ga. Tako funkioniše da vi ne možete odmah da dobijete informaciju,
znači potrebno je neko vreme. Na „boniteti.rs“, mi smo sistem
koncipirali tako da vi u svakom trenutku imate pristup tim
informacijama, one se svakodnevno apdejtuju i sva rešenja koja se nude
su vrlo funkcionalna za krajnjeg korisnika, jer svi informaciju dobijaju
neposredno po događaju koji je za njih bitan.

Šta zpravo znači slogan vašeg sajta „Brojevi ne govore sve“?

Generalo u Srbiji finansijski izveštaji vam stvarno ne govore sve. Vi
ne možete da se oslonite samo na finansijski izveštaj. Tu je bitno
tragati i za nekim drugim podacima o kompanijama, ako želite da stvorite
potpunu sliku. Za firme koje na primer traže poslovne partnere, to nije
dovoljna informacija. Njima je svakako važno kako se izmiruju obaveze
prema dobavljačima i šta se o njihovim potencijalnim partnerima piše u
medijima, a mi takve informacije prikupljamo iz svih digitalnih medija.
Dešavalo se da firma ima najveću bonitetnu ocenu, a vi u indeksu
plaćanja vidite da ta firma ne plaća na vreme svoje obaveze odnosno, ako
stupite u poslovni odnos sa njima, nećete se nikad naplatiti. Na
Zapadu, gde je proces prikupljanja i korišćenja poslovnih informacija
veoma razvijen, imate činjenice koje se dele na hard i soft. Hard facts
su bilans, registracioni podaci, ko je u menadžmentu, ko je vlasnik i to
je to. Ali to nije dovoljno da bi se formirala prava slika. Soft facts
su činjenice koje morate izokola da saznate o kompaniji, koje su u
Srbiji mnogo bitnije i mogu više uticati na Vašu krajnju odluku kakva je
prošlost menadžera ili vlasnika kompanije. U zemljama u tranziciji, kao
što je naša, to je jako važan podatak, a nema ga među zvaničim
podacima.  Mi moramo da saznamo i šta se priča o vlasniku firme, kakvu
on reputaciju ima, to su sve bitne stvari. Mi smo kroz portal
„boniteti.rs“ stvarno i uspeli većinu tih informacija da prikupimo. Radi
se o obradi velikog broja podataka. Dakle, ako želite što više da
smanjite rizik u poslovanju, ne možete se oslanjati samo na zvanične
podatke i brojeve, jer oni ne govore sve.  Ni mi nekad ne možemo da
predvidimo sve situacije, ali se trudimo da kroz ova inovativna rešenja i
kroz ono što možemo da prikupimo, na pravi način distribuiramo te
podatke i što bolje iskoristimo dostupne izvore.

Nastavak teksta možete pročitati u drugom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.