Odgovoran pristup u upravljanju viškovima hrane i pružanje pomoći onima kojima je ona najpotrebnija godinama su strateški deo našeg poslovanja
Kao najveći donator hrane Banci hrane Beograd, kompanija Delez Srbija je poznata po višegodišnjem projektu „Pomažemo da imaju i oni koji nemaju“. Kako izgleda nadgradnja ovog projekta, digitalna platforma „Tanjir po tanjir“, zašto je dobila nagradu u oblasti izuzetnih tehnoloških inovacija koje doprinose unapređenju infrastrukture donacija hrane i na koje još načine kompanija doprinosi odgovornom poslovanju, razgovarali smo sa Milicom Popović, menadžerom korporativnih komunikacija kompanije Delez Srbija.
Dela koja nas čine solidarnim, humanim i empatičnim najvrednije su što imamo. Upravo to je pokazala godina koju ispraćamo, na sve to nas je već opomenula i godina pre. Odgovorno poslovanje je postalo deo kulture poslovanja globalnih kompanija, sve više postaje deo svesti svih nas, a već se pokazalo koliko mnogo zajedničkim aktivnostima kompanije mogu da doprinesu, i za sebe, i za društvo.
Kompanija Delez Srbija godinama nastoji da pozitivno utiče na zajednicu u kojoj posluje. Rano je prepoznala da je održivo poslovanje, pogotovo u maloprodajnom svetu, velika odgovornost, a dobro delo koje može da pokrene zajedno sa zaposlenima, partnerima i potrošačima postalo je njeno strateško opredeljenje. Celokupan koncept svog poslovanja, i globalno, i lokalno, utemeljila je na održivom modelu i odgovornom odnosu prema zaposlenima, potrošačima, zajednici. Na nivou cele Ahold Delhaize grupe, kojoj kompanija pripada, ovaj koncept nazvan je GROUNDED IN GOODNESS.
Pomažemo da imaju i oni koji nemaju
Jedan od najvećih maloprodajnih lanaca, ujedno je i najveći donator hrane u Srbiji. Poznat je po višegodišnjem projektu „Pomažemo da imaju i oni koji nemaju“, zahvaljujući kome korisnici humanitarnih organizacija godinama mogu da računaju na obezbeđen svakodnevni obrok. Do sada je donirano više od 5.000 tona voća i povrća, a sve ono što je kompanija još od 2015. godine realizovala sa Bankom hrane Beograd, ove godine je dobilo digitalnu nadgradnju u vidu onlajn platforme za donacije „Tanjir po tanjir“. Sve humanitarne organizacije uključene u ovaj projekat imaju svoje naloge na platformi i mogućnost da jednim klikom rezervišu namirnice koje u toku dana Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go radnje izdvoje za doniranje.
„Odgovoran pristup u upravljanju viškovima hrane i pružanje pomoći onima kojima je ona najpotrebnija godinama su strateški deo našeg poslovanja. Novi model koji smo realizovali uz podršku naših partnera Banke hrane Beograd i UNDP-a, omogućiće nam da na godišnjem nivou veće količine hrane dođu do većeg broja krajnjih korisnika“, kaže Milica Popović, menadžer korporativnih komunikacija kompanije Delez Srbija, i dodaje da je platforma zasnovana na blokčejn tehnologiji, koja omogućava da se ceo proces donacija prati od prvog do poslednjeg koraka i čini ga transparentnijim i sigurnijim.
Prodavnice na ovoj platformi svakodnevno ažuriraju informacije o dostupnim količinama voća i povrća, a ukoliko se ukaže potreba, jedna organizacija može da preuzima namirnice i iz više radnji. Istovremeno je omogućena prijava novih zainteresovanih humanitarnih organizacija i udruženja, koje će posredstvom Banke hrane dobiti svoj nalog i mogućnost da svakodnevno preuzimaju dostupne namirnice.
Voće i povrće svakog dana za 7.500 građana
Prema rečima naše sagovornice, zahvaljujući platformi, kroz saradnju sa više od 65 humanitarnih organizacija, voće i povrće svakoga dana stiže do oko 7.500 građana. Sva količina hrane koja se donira je vidljiva na platformi, a zainteresovana organizacija, koja je korisnik Banke hrane, ima jasan pregled proizvoda koji su na raspolaganju, kao i pregled prodavnica u kojima je moguće preuzeti donaciju.
Delez Srbija je godinama partner Banke hrane Beograd, kojoj je pružio dodatnu podršku unapređenju sistema doniranja. Sredstva u vrednosti od 50.000 evra namenjena su za novo vozilo neophodno za pružanje dodatne filantropske pomoći korisnicima, kao i za dvogodišnje funkcionisanje transportnog sistema koji će hranu dovoditi direktno do vrata udruženja koja su partneri ove organizacije.
Doniranje viškova hrane doprinosi posebno ostvarivanju Cilja 2 – Svet bez gladi i Cilja 12 – Odgovorna potrošnja i proizvodnja, dok istovremeno utiče na smanjenje emisija štetnih gasova sa efektom staklene bašte (GHG) koje proizvodi organski otpad, čime doprinosi borbi protiv klimatskih promena (Cilj 13).
Svetski dan hrane ustanovljen je još davne 1979. godine, a njegovo obeležavanje svakog 16. oktobra, u više od 150 zemalja, jedan je od načina da svako od nas doprinese podizanju svesti o problemima siromaštva i gladi. U Srbiji se ovaj datum obeležava od 2001. godine, čime je načinjen značajan korak ka isticanju važnosti hrane. Kada je o njenim viškovima reč, podaci kažu da, ukoliko bismo na globalnom nivou sačuvali samo trećinu bačene hrane, mogli bismo da nahranimo 870 miliona gladnih u svetu.
Zbog strateške odluke da donacijama hrane pomaže zajednicu u kojoj posluje i redovne prakse u ovoj oblasti, Delez Srbija je i jedan od dobitnika priznanja za doniranje hrane, koje Forum za odgovorno poslovanje dodeljuje kompanijama koje kontinuirano potvrđuju odgovoran pristup poslovanju i pružaju značajnu podršku onima kojima je neophodna. Digitalna platforma „Tanjir po tanjir“ prepoznata je od strane Foruma za odgovorno poslovanje i dobila je nagradu u oblasti izuzetnih tehnoloških inovacija koje doprinose unapređenju infrastrukture donacija hrane.
Inicijativa „Spasimo hranu, spasimo humanost“ Srpskog filantropskog foruma bila je prilika kompaniji Delez Srbija da sa velikim iskustvom u sličnim aktivnostima da svoj doprinos i ovoj odgovornoj inicijativi. Istovremeno, kompanija je pokazala stratešku opredeljenost da podrži projekte koji čine naše društvo boljim mestom za život, a u to je tradicionalno uključila i sve građane.
„Naša podrška inicijativi ’Spasimo hranu, spasimo humanost’ započela je humanitarnim akcijama prikupljanja hrane u prodavnicama širom Srbije. Naši građani pokazali su, kao i uvek, veliku solidarnost; zahvaljujući njihovoj filantropiji prikupljeno je više od 14 tona namirnica za više od 24 humanitarne organizacije širom Srbije. Ove akcije realizovane su zajedno sa Crvenim krstom Beograd i Bankom hrane Beograd, povodom Svetskog dana hrane i Nedelje solidarnosti, a dodatno smo inicijativu podržali i donacijom od 1.000.000 dinara Srpskom filantropskom forumu. Donacija je namenjena ustanovama koje su deo Saveza za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama Srbije (MNRO) u Nišu, Leskovcu i Vranju“, istakla je Milica Popović.
Ujedinjeni za modernizaciju neonatologije
Pokazatelj koliko je važno da se i kompanije i druge organizacije međusobno ujedine jer sve teže istom cilju jeste i kampanja koju je pokrenuo Unicef, „Tako mali da bi u srce stali“, a koju je kompanija Delez Srbija podržala kroz akciju „Račun zaokruži, život produži“. Zahvaljujući ovoj partnerskoj saradnji svim građanima je omogućeno da zaokruživanjem računa u Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go radnjama do iznosa koji žele pruže podršku akciji za modernizaciju neonatologija u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu i pruže podršku prevremeno rođenim bebama.
Da se udruženim snagama dostižu još dalji ciljevi pokazuje i ovogodišnja donacija kompanije Delez Srbija Unicefu od 200.000 evra za modernizaciju i opremanje neonatalnih jedinica u našoj zemlji. Zahvaljujući ovoj donaciji omogućena je nabavka prvog transportnog vozila za decu i aparata za terapijsku hipotermiju novorođenčadi Centru za neonatalogiju u Kragujevcu, kao i jedan aparat za terapijsku hipotermiju novorođenčadi Institutu za zdravstvenu zaštitu dece i omladine Vojvodine iz Novog Sada. Donacija je namenjena i stručnoj edukaciji lekara, medicinskih sestara i saradnika za primenu najnovijih znanja i procedura u neonatologiji.
„Poseban je osećaj kada činimo nešto za zdravije i lepše odrastanja budućih generacija. Uvek smo tu da podržimo našu zajednicu, čiji je izuzetno važan deo zdravstveni sistem, pogotovo neonatalne jedinice. Partnerstvo sa Unicefom deo je naše spremnosti da društvo činimo boljim“, istakla je Milica Popović i dodala da se u Srbiji svake godine rodi 65.000 dece, od kojih je 4.000 prevremeno rođenih beba, a čak njih sedam svakoga dana zahteva neki vid intenzivne nege.
Delez Srbija u svoje humanitarne aktivnosti često uključuje i svoje potrošače, sve građane koji žele da pomognu, pa je tako humanitarna akcija „Dobro delo za SOS Dečije selo“ postala tradicionalna. I ove godine su građani nabavkom obeleženog školskog pribora u Tempo i Mega Maxi hiremarketima pokazali da misle na decu iz SOS Dečijeg sela i na njihovo srećnije detinjstvo, pa je za samo mesec dana prikupljeno više od milion dinara za bolje uslove smeštaja dece i kontinuirano grejanje porodičnih kuća u SOS Dečijem selu Kraljevo tokom zimske sezone.
Kompanija Delez Srbija je pre svega dobar komšija koji redovnim donacijama prehrambenih i neprehrambenih proizvoda podržava i sigurne kuće u Beogradu, Kragujevcu, Novom Sadu, Nišu i Pančevu, kao i Udruženje roditelja dece obolele od malignih i drugih retkih bolesti „Zvončica“ i Udruženje roditelja i prijatelja dece sa smetnjama u razvoju „Evo ruka“.
Prelazak na zelenu električnu energiju
Očuvanje životne sredine i borba protiv klimatskih promena deo je održivog poslovanja kojem je kompanija Delez Srbija veoma posvećena. Rezultati koje postiže izuzetno su značajni, što potvrđuje dobijeni sertifikat o doprinosu smanjenju emisije ugljen-dioksida, koji je kompaniji dodelio Seopak. Delez Srbija sprovodi niz aktivnosti koje direktno utiču na očuvanje životne sredine i sprečavanje velikih klimatskih promena.
Najznačajniji rezultati ostvareni su prelaskom na korišćenje zelene električne energije, primenom mera energetske efikasnosti i implementacijom inovativnih tehnoloških rešenja u ovoj oblasti. Zahvaljujući tome, ističe Milica Popović, samo u 2020. godini kompanija je za 30 odsto smanjila emisiju ugljen-dioksida u kompletnom sistemu u odnosu na 2019. godinu. Kroz odgovorno sakupljanje i recikliranje ambalažnog otpada u 2020. godini emisija ugljen-dioksida smanjena je za 3.976,49 tona.
Delez Srbija je kroz nove prodavnice, koje imaju savremene ekološke sisteme komercijalnog hlađenja, pokazala energetsku efikasnost i rad na manje štetnom uticaju na životnu sredinu.
„Unapredili smo efikasnost lanca snabdevanja i implementirali smo najsavremeniji sistem u radnje u vidu LED rasvete, rashladnih sistema sa CO2 fluidom i propanskih rashladnih vitrina. U segmentu smanjenja energetskog intenziteta i emisija pomogli smo Srbiji da se približi cilju usklađenosti sa klimatskom politikom Evropske unije, a to je umanjenje emisija ugljen-dioksida za 55% do 2030. godine“, kaže naša sagovornica.
Strateške odluke utemeljene na tome da se čini dobro ljudima i planeti; da sve što je zdravo i održivo treba da bude dostupno svima; prateći globalne ciljeve pokrenuti i lokalnu zajednicu; činiti dobro za nas i naše porodice, za životnu sredinu – sve su to koraci do istog, zajedničkog cilja svih nas. Na njima počiva odgovorno poslovanje i odgovorni doprinos svakom novom danu za sve nas.