2022

21.03.2022. 11:37

Strauss Adriatic

Autor: Nova Ekonomija

Svetski dani napora i inicijativa za očuvanje naše planete

Strauss Adriatic

2022

21.03.2022. 11:37

 Svetski meteorološki dan se obeležava svakog 23. marta od 1961. godine, jer je na taj datum 1950. osnovana Svetska meteorološka organizacija. Meteorologija je nauka koja se bavi istraživanjem, praćenjem i prognoziranjem procesa i promena stanja atmosfere, klima i voda. Mnogi je nazivaju i naukom o vremenu, dok je Svetski dan voda počeo da se obeležava 22. marta 1993. godine.

Često se ova dva dana slave objedinjeno, jer su su klima i voda neraskidivo povezane i predstavljaju srž globalnih ciljeva koji se odnose na održivi razvoj, adaptaciju na klimatske uslove i smanjenje rizika od elementarnih nepogoda. 

 Fotografija preuzeta sa Freepik-a

 Smanjenje rizika od vremenskih katastrofa i upravljenje vodnim resursima nezamislivo je bez podataka o klimi i vodama. Ključnu ulogu u tome imaju nacionalne meteorološke i hidrološke službe. Klimatske promene remete prirodni obrazac godišnjih doba, povećavajući učestalost i intenzitet pojedinih ekstremnih vremenskih događaja, poput toplotnih talasa, suše i obilnih padavina. Ove promene pružaju sliku toplije, sušnije i vlažnije budućnosti.  

Cilj obeležavanja ovih dana je podizanje svesti o vitalnom značaju vode za zaštitu čovekovog zdravlja, životne sredine i održavanje zdravlja ekosistema planete. Čoveku je neophodno minimum 50 litara vode dnevno – za piće, pranje, kuvanje i sanitarije. Pitanja vode i sanitacije su među najhitnijim globalnim problemima naredne decenije, jer više od 2 milijarde ljudi i dalje živi bez pristupa sigurnoj vodi, još više živi bez higijenskih sanitarnih uslova, a nedostatak vode sve više pogađa neke od najugroženijih svetskih populacija. Voda obuhvata 2/3 Zemljine površine i sa zapreminom od 1,6 milijardi kubnih kilometara i predstavlja najrasprostranjeniju životnu sredinu. Prvi oblik života nastao je u vodi, a u ona u svetskom okeanu predstavlja prirodni regulator temperature na Zemlji. 

Nekoliko činjenica o vodi:

1. 50% tekućih voda je trajno uništeno.

2. Srbija je 47. zemlja od 180 država rangiranih po količini vodnih resursa u svetu.

3. Najkvalitetniju vodu imaju Finska, Kanada, Novi Zeland, Velika Britanija.

4. Čoveku je neophodno minimum 50 litara vode dnevno – za piće, pranje, kuvanje i sanitarije. Još 1990. godine milijardu ljudi na planeti nije imalo taj minimum.

 Iz tog razloga je od velikog značaja da se o brizi o očuvanju životne sredine interesuju i velike kompanije, poput                 Strauss Coffee-ja, svesne sve većeg značaja ekoloških poslovnih inicijativa. Tako posluje i Strauss Adriatic u Srbiji, koji se u zaštiti životne sredine rukovodi principima standarda ISO 14001. Jedan od prioriteta kompanije jeste i podizanje svesti o važnosti održivog poslovanja ne samo među zaposlenima, već i među partnerima i potrošačima. Ovo je dokaz da se sve ekološke inicijative unutar ove kompanije primenjuju i lokalno, i globalno.

U tom smislu, poslovne filozofije imaju uticaj na dostavljenje novih predloga kao i donošenje odluka o daljem delovanju kompanije. Jedna od takvih jeste i Kaizen poslovna filozofija koju kompanija Strauss Adriatic sprovodi više od jedne decenije, a koja se  zasniva na principu da sve aspekte poslovanja treba stalno unapređivati, uz optimalnu upotrebu svih raspoloživih resursa, osluškujući svoje zaposlene. Kako Kaizen predstavlja kontinuiran proces, fokusiran na konstantna poboljšanja, briga o životnoj okolini je okosnica poslovanja fabrike u Šimanovcima. Jedan od najboljih primera je i to što je predlog za novu namenu nusproizvoda iz procesa prerade kafe, kafene plevice, koja je ranije predstavljala otpad i bila neiskorišćena, došla od jednog od zaposlenih u kompaniji. Kafena plevica se već deset godina koristi kao biomasa za grejanje kompletnog pogona i administrativnog dela fabrike u Šimanovcima. Bio je to jedan od prvih ekoloških projekata kompanije, koji je doneo značajan finansijski, ali pre svega ekološki benefit, budući da je njihovom upotrebom smanjena emisija ugljen dioksida za čak 11%, a sami produkti sagoveranja biomase su bez štetnog uticaja na okolinu i rešava se pitanje odlaganja otpada.  

Solarni paneli na Doncafé fabrici  u Šimanovcima

 Na krovu Doncafé fabrike u Šimanovcima su instalirane dve solarne elektrane koje imaju kapacitet da proizvedu skoro 109kW solarne energije. Ostatak električne energije iz mreže je iz 100% obnovljivih izvora, za šta kompanija poseduje sertifikat od EPS-a na godišnjem nivou.  Iako ,,zelena’’ električna energija ima nešto višu cenu nego regularna, Strauss Adriatic je opredeljen da svojim delima daje primer drugima i da bude pokretač u ovoj oblasti, te je i član Zelene alijanse, grupe koju je oformila Privredna komora Srbije a koja za cilj ima razvoj cirkularne ekonomije i deljenje pozitivnih primera prakse. Započet je i projekat zamene dela voznog parka vozilima sa hibridnim pogonom, a tokom 2021. završen je i projekat rekuperacije toplotne  energije na sistemu za klimatizaciju proizvodnog pogona te su obezbeđeni dodatni efekti uštede i bolji uslovi za rad zaposlenih. Treba naglasiti i projekat sakupljanja kišnice sa površine cele fabrike, koja se kasnije koristi za zalivanje travnatih površina u fabričkom krugu. Na ovaj način se na godišnjem nivou uštedi oko 400 kubnih metara vode za piće. Kao i za korišćenje kafene plevice, i ovo je inicijativa jednog od zaposlenih u kompaniji. 

 Kafena plevica

 Jedna od Inicijativa od velike vrednosti, a koje je kompanija započela i razvila, jeste „Posadi svoj hlad“ – društveno-odgovorna aktivnost sadnje stabala koja uključuje anagažovanje zaposlenih, budi svest o značaju ekologije i doprinosu koji svaki pojedinac može dati za svoju okolinu. Takođe, u okviru brige o životnoj sredini, plastični proizvodi za jednokratnu upotrebu, kao što su čaše i slamčice, izbačeni su iz upotrebe. Za svakog zaposlenog su obezbeđene personalizovane EcoCareCup čaše od šećerne trske i instalirana je presa za plastične flaše, a pojedinačne kante za otpatke u kancelarijama su zamenjene onima za sortiranje otpada.

Svetski dani meteorologije i voda postoje baš zato, da nam pokažu na koji način treba brinuti o planeti i prirodi, jer da bismo očuvali vode i smanjili efekat klimatskih promena svi treba da uložimo napore, a kompanija Strauss Adriatic konstantno ulaže u zaštitu životne sredine i radi na unapređenju energetske efikasnosti, kao i o emisiji štetnih gasova, potrošnji vode, utrošku energije i generisanju komunalnog otpada. Ovo je samo pokazatelj povezanosti proizvodnje sa prirodom, jer svaki način korišćenja otpada u dobre svrhe smanjiće stepen zagađenosti. 

  Doncafé Fabrika u Šimanovcima

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.