Održivost

12.01.2023. 09:54

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Za čistu učionicu, besplatan izlet na Divčibare

Slađana Ranković, direktor osnovne škole „Milan Rakić“ iz Mionice

Foto: OŠ "Milan Rakić"

Održivost

12.01.2023. 09:54

U projektu „Manje otpada, više uspeha“ učestvovalo je 30 učenika viših razreda iz izdvojenog odeljenja Gornja Toplica, kaže Slađana Ranković, direktor osnovne škole „Milan Rakić“ iz Mionice.

Koliko učenika je učestvovalo u akciji „Manje otpada, više uspeha”? Šta ste sve uradili u okviru tog projekta?

Osnovna škola „Milan Rakić“ u Mionici postoji od davne 1864. godine. Danas škola broji 703 učenika u matičnoj školi i izdvojenim odeljenjima u Gornjoj i Donjoj Toplici, Dučiću, Popadiću, Tabanoviću i Struganiku.
Veoma sam ponosna na svoje učenike i kolege zbog svih projekata i humanitarnih akcija koje smo pokrenuli u školi i uspešno realizovali. Jedan od tih projekata bio je i „Zelene škole“ u organizaciji Ambasade Francuske i drugih partnera. Sa projektom „Manje otpada, više uspeha“ osvojili smo prvo mesto i veoma vrednu nagradu za naše izdvojeno odeljenje u Gornjoj Toplici.

„Manje otpada, više uspeha” je akcija kojom se naša škola bavi godinama i van ovog projekta na razne načine. Obeležavamo međunarodne dane: planete Zemlje, reka, energetske efikasnosti, šuma, pčela, zaštite životne sredine, kroz različite aktivnosti.

U projektu „Zelene škole“ učestvovalo je 30 učenika viših razreda iz izdvojenog odeljenja Gornja Toplica, sa svojim mentorima – nastavnicama. Bavili su se smanjivanjem otpada, ali i zaštitom životinja. Pravili su kućice za ptice od reciklažnog materijala, sadili su biljke, koristili presu za presovanje plastike i osnovali su „Eko-patrolu“. Cilj projekta je podizanje svesti i podsticanje dobrih praksi u odgovornom ponašanju i zaštiti životne sredine.

Takođe, u okviru projekta „Obogaćeni jednosmenski rad”, koji pohađa veliki broj učenika, organizujemo radionice na temu ekologija. Projektom rukovodi tim nastavnika iz oblasti: geografije, istorije, biologije, engleskog, kao i profesori razredne nastave.

Koji su najveći ekološki problemi u vašem kraju?

Glavni problem je društvena neodgovornost. Sve akcije koje organizujemo u školi pokrenute su zbog podizanja svesti u društvu i šta je to što svako od nas svakodnevno može učiniti i time dati ogroman doprinos zaštiti životne sredine.

U našoj školi postoji i poseban „Tim za zaštitu životne sredine”, čiji je zadatak organizovanje raznih aktivnosti sa učenicima. Neke od aktivnosti su „Eko patrole“ koje podrazumevaju dnevno „patroliranje“ u školskom dvorištu koje je povereno učenicima viših razreda. Podstičemo učenike da je veoma važno održavanje i prostora u kome boravimo.

Mesečno od septembra do maja proverava se čistoća u učionicama. Odeljenje koje ima najviše ostvarenih pozitivnih bodova dobija organizovan besplatan jednodnevni izlet na Divčibare.

Beograd je često pri vrhu liste najzagađenijih gradova na svetu, Valjevo takođe ima ogroman problem zagađenosti vazduha. Kakav je vazduh u Mionici?

Priroda mioničke opštine je izuzetno očuvana. Ne postoje velika fabrička postrojenja i drugi zagađivači, vazduh u Mionici je sigurno čistiji nego u Valjevu i Beogradu. Mionica je prva lokalna samouprava u Srbiji koja je prešla sa upotrebe uglja i mazuta na upotrebu biomase izgradnjom toplane, što je uticalo na smanjenje PM čestica i do 10 puta. Među javnim objektima koji se greju na biomasu ubraja se i naša Osnovna škola „Milan Rakić“.

Otpad je veliki ekološki problem, što pokazuje podatak da je samo 19 odsto ukupnog komunalnog otpada u Srbiji u toku 2020. godine odloženo na sanitarne, dok je ostatak otpada završio na nesanitarnim deponijama, piše u Programu upravljanja otpadom za period 2022-2031. godine. Veliki problem su divlje deponije, da li su divlje deponije problem u vašoj opštini?

Divlje deponije postoje, a planiran je projekat koji treba da se realizuje o uklanjanju divljih deponija i pravljenja reciklažnog dvorišta. Opština Mionica i građani trude se da uklone divlje deponije.

Sa učenicima se stalno razgovara o tome šta može da se dogodi kada se smeće nađe tamo gde mu nije mesto, i organizujemo ekološke akcije kroz igru. Ekološka znanja stečena kroz igru trajnije i više utiču na formiranje ekološkog ponašanja i stavova kod učenika.

Izuzetno je važno da izbor i način plasiranih ekoloških sadržaja budu primereni učenicima. Treba insistirati na primerima kroz koje se učenici mogu uveriti da čovek uspeva da sačuva i zaštiti prirodu. Razvoju ekološke svesti kod učenika mogu doprineti i neke društvene igre, osmišljene tako da pruže ekološka znanja.

Zadovoljstvo je biti deo kolektiva u kojem zaposleni prihvataju timski rad i saradnju uz prisustvo motivacije i poverenja. Svi se trudimo da kreiramo podsticajnu sredinu za učenje, od vrednih, kreativnih i motivisanih učenika, preko kvalitetnih i angažovanih nastavnika i učitelja, odličnih stručnih saradnika i vrednih pomoćnih radnika.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.