Lifestyle

21.04.2022. 13:03

Tekst iz štampanog izdanja Nove ekonomije/Dimitrije Gašić

Autor: Nova Ekonomija

Mladi IT-jevac iz Beograda digitalizovao kulturu i istoriju

Foto: Nova ekonomija/Paola Felix Meze

Lifestyle

21.04.2022. 13:03

Stefan Branković je osnivač i idejni tvorac aplikacije „Belgrade monumental“, koja bukvalno digitalizuje spomenike kulture širom Beograda. Na ideju za tako nešto došao je tokom pandemije. Dok smo sedeli zaključani, on je, inače programer po struci, rešio da sprovede u delo svoju ideju da pomoću aplikacije saznajemo nešto više o spomenicima kojih je samo u Beogradu na stotine. Aplikacija je proglašena za najbolju u Srbiji za 2021. godinu.

Kaže da je na ideju došao dok je bio na studentskoj razmeni u Kopenhagenu. Šetajući gradom, nije mogao da sazna nešto više o tamošnjim spomenicima, aplikacije slične „Belgrade monumental“ nisu ni postojale. Kako je napolju bio uglavnom offline, morao je da beleži i istražuje tek kad dođe kući. Stefan se već deset godina bavi programiranjem, a poslednjih šest specijalizovao se za Apple platformu. Radi „remote“ iz Beograda za jednu američku kompaniju.

Kada je korona stigla u Srbiju, i kada je sve stalo, on je krenuo da realizuje svoju ideju. Želeo je da napravi besplatan app servis za sve one koji bi nešto novo da nauče o istoriji i istorijskim ličnostima. Napravio je spisak šta sve treba da uradi kao i koga da pozove u svoj tim.

Kako izgleda sam taj početak, šta vam je bilo neophodno da biste pokrenuli jednu aplikaciju?

Na ideju sam došao pre šest godina, mada me je oduvek zanimala istorija. Ranije sam želeo da budem profesor istorije, ali su me interesovanja odvela na drugu stranu. Vremena sam imao najviše tokom karantina, pa sam krenuo sam da programiram. Fotografisao sam nekoliko spomenika po Beogradu, završio tu bazičnu verziju i okupio ljude iz svog društva za koje sam verovao da mi mogu pomoći.

Ko vam je sve bio neophodan na samom početku?

Brat od tetke je počeo da radi aplikacije za Android. Pozvao sam ga da dođe na jednu praksu i po ugledu na moj kod za IOS, „iskuca“ za Android. Krenuo sam sâm da pišem propratne informacije odnosno tekstove, ali sam ubrzo shvatio da mi treba pomoć. Drugarica koja zna da piše lepe tekstove i time se bavi, pomogla mi je oko pisanja. Napisala je 250 malih priča za isto toliko spomenika.

Tako je nastala prvobitna verzija pre godinu dana. Početkom aprila izašla je nova verzija. Ko je sve učestvovao i kakve promene su izvršene?

Već na početku smo shvatili da nam treba prevod na engleski. Druga drugarica je profesorka engleskog, pa je za taj deo posla ona bila zadužena. Drug je dizajner, pa sam ga zamolio za „drugarsku cenu“ jer smo zasada neprofitni. Sestra i drugarica koje se bave internet marketingom mi pomažu u tome. Prevashodno smo usredsređeni na Instagram. Minimalna ulaganja postoje, morao sam svoj novac da ulažem, ali ne onoliko koliko bi mi trebalo da nemam prijatelje. Promena je ta što na jednostavnoj mapi imate sličice spomenika i vašu lokaciju na osnovu koje vam izlaze spomenici u neposrednom okruženju.

Foto: Paola Felix Meze/Nova ekonomija

Koliko trenutno imate korisnika?

S obzirom na minimalna ulaganja, zadovoljni smo što za godinu dana imamo oko 2.500 korisnika. Odlično su reagovali, dopada im se. To je dobar uzorak za tu prvu verziju, kako bismo videli da li ima nekih tehničkih poteškoća, kako će korisnici da je prihvate. Sve je prošlo odlično i to nam je pomoglo tokom pravljenja nove verzije. 

Pravi „vetar u leđa“ bila je nagrada za najbolju aplikaciju u Srbiji za 2021. godinu.

Poziv je usledio baš od brata koji je programirao BM app za Android sistem. Nisam znao da smo dobili nagradu, što je divno da je neko prepoznao trud i vrednost demo verzije aplikacije koja do sada nije postojala u app marketima.

Šta je novo u verziji aplikacije koja je puštena ovog aprila?

Mnogi su nam govorili da je aplikacija super, ali gde su slike? Nisu svi spomenici imali slike, a dosta korisnika je od kuće koristilo aplikaciju iako smo mi inicijalno želeli da je koriste baš dok stoje pored nekog spomenika. Ja sam mislio da će je koristiti samo ljudi iz Srbije i to baš kada šetaju. U novoj verziji imamo i prevod na engleski, a u planu je još jezika. Tekstovi su čitljiviji, može se prilagoditi boja i pozadina, ali i da se smanji ili uveća veličina fonta po potrebi. I svetlost ekrana se može prilagođavati po sunčanom danu. 

Iako je to za sada vaš hobi, planirate da se širite i unapređujete? 

Voleli bismo da uz podršku Grada Beograda i Ministarstva kulture i informisanja, jer ova aplikacija promoviše kulturu, obuhvatimo i spomenike u nekim drugim gradovima širom Srbije. Možda kasnije da se proširimo i na region, pa i Evropu, ko zna. Najvažnije je početi, za sve one koji imaju ideju, ali na početku svega je biznis plan. Postoji mnogo načina da se nauči pisanje biznis plana, plus ima i HUB-ova koji mogu mnogo da pomognu i upute.

Da li ste tražili podršku od organizacija koje finansijsku pomažu ideje slične ovoj?

Nismo nigde još uvek aplicirali jer smo želeli da vidimo dokle sami možemo da izguramo ovaj  projekat. Sa ovim redizajnom koji je izašao, aplikacija je mnogo lepša i funkcionalnija, pa je pravo vreme za apliciranje i traženje podrške. Sad se vidi šta sve možemo da uradimo praktično bez ičije pomoći.

 Foto: Novaekonomija/Paola Felix Meze


Šta kažete onima koje sprečava da ideju sprovedu u delo to što nemaju dovoljno novca? Da idu u HUB koji ste malopre pomenuli?

Postoje razni centri i HUB-ovi koji mogu biti od pomoći u realizaciji ideja, od toga da učite kako da napišete projekat, do okupljanja ljudi za tim koji je neophodan. Dobro osmišljen biznis plan zahteva samo vreme, ne i novac. Lako može da se desi da naletite na „angel investor-a“ i dobijete podršku za dalje. Imao sam sreće da podršku dobijem od prijatelja, ali čak i ako imate ideju napisanu na papiru, odete u neki HUB kojih ima u Beogradu, pomoći će vam da pronađete stručnjake koji će vam pomoći.

I na kraju ono popularno „i šta ćemo sad“?

Sada kada je puštena nova verzija, krećemo sa marketing kampanjom. Želimo da dobijemo do kraja godine desetine hiljada korisnika, domaćih ali i turista. Cilj nam je da aplikacija zauvek ostane besplatna za korisnike, a profitabilna za nas. Skoncentrisani smo na Instagram i na zanimljive objave koje šire kulturu i edukuju.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.