Lifestyle

31.10.2021. 16:45

Štampano izdanje/Dimitrije Gašić

Autor: Nova Ekonomija

Naparfemiši svoj biznis

Foto: Pexels

Ukoliko se bavite prodajom, neka vaše prostorije mirišu na lavandu. Njen miris opušta, smiruje čula, umanjuje nemir i razdražljivost. Ako se bavite nekim poslom u kancelariji, neka miriše na jasmin. Ovaj miris ne samo da umanjuje nervnu napetost već i podstiče osećaj poverenja, optimizma i revitalizuje energiju.

Deluju protiv bakterija, gljivica i virusa, stimulišu ćelije na regeneraciju, jačaju imunitet, opuštaju i umiruju, sve je to moć eteričnih ulja, a time se s naučne strane bavi aromakologija. Bavi se i proučavanjem uticaja mirisa na raspoloženje, fiziologiju i ponašanje čoveka. Postoji od 1989. godine, a nastala je u okviru The Sense of Smell Institute, kao dela međunarodne Fragrance fondacije sa sedištem u Njujorku.

Staviti mnogo ili samo kap parfema pre odlaska na sastanak? Večita dilema, a zapravo, ne razmišljamo koliko je važnije od količine koji miris koristimo. O tome kolika je moć mirisa u biznisu, da li se mogu postići bolji poslovni rezultati ukoliko se slede saveti aromakologa, razgovarali smo sa Lejlom Ljubenković, aromakologom i kliničkim aromaterapeutom.

Šta je aromakologija i kakve veze mirisi mogu da imaju sa biznisom?

Aromakologija ili psihologija mirisa je „nova generacija“ koncepta aromaterapije, koja je sa terapijskog, medicinskog, pristupa mirisima prešla na emotivni i otvorila novu kulturu komunikacije. Primenjena aromakologija je sve više prisutna u marketingu, brendiranju, menadžmentu.

Šta to praktično znači?

Dokazano je da su 100 puta veće šanse da se setimo nečega što je miris, nego nečega što vidimo, čujemo ili dodirnemo. Zato mnoge pametne kompanije koriste prirodne mirise preko difuzera, kako bi poboljšale zadovoljstvo i produktivnost svojih zaposlenih, dobro raspoloženje i nivo sreće kod svojih klijenata i time ostavili dobar pečat i povećali broj sigurnih klijenata. I mnogo drugih mirisnih alata.

Koliko mirisi uopšte utiču na nas, naše sagovornike, okruženje?

Često pomislim kako malo ljudi zna kakvu moć mirisi imaju nad ljudskim umom, ponašanjem, emocijama. A još manje kako da upotrebe tu moć da bi stvorili radno okruženje u kome bi stres smanjili na minimum, a kreativnost i potencijal zaposlenih podigli na maksimum. Uz pomoć aromakologije, to je zaista moguće. Mnogobrojne naučne studije su pokazale da, na primer, miris ruzmarina stimulativno deluje na koncentraciju i pamćenje. Takođe su pokazale nešto što prodavci sintetičkih i svih ostalih prirodnih i poluprirodnih mirisa vešto skrivaju.

A to je da ukoliko se ne koristi čisto eterično ulje ruzmarina, pobuđena koncentracija uskoro postaje iritabilnost i nelagoda, dok prilikom upotrebe eteričnog ulja ruzmarina zbog mnogih drugih blagotvornih sastojaka dolazi i do stabilizacije raspoloženja. Na taj način se koncentracija održava tokom celog dana, uz prijatan osećaj i vedro raspoloženje bez nervoze.

Kako da, uz pomoć mirisa, unapredimo naš biznis, povećamo zaradu?

Kao što sam već pomenula, mnoge poznate kompanije koriste prirodne mirise kako bi unapredile poslovanje. Ukoliko se bavite prodajom, neka vaše prostorije mirišu na lavandu. Njen miris opušta, smiruje čula, umanjuje nemir i razdražljivost. Ako se bavite nekim poslom u kancelariji, neka miriše na jasmin. 

Ovaj miris ne samo da umanjuje nervnu napetost već i podstiče osećaj poverenja, optimizma i revitalizuje energiju. Za vanilu se kaže da je „srećan“ miris, daje najviši nivo sreće, dok je citrus najviše za buđenje, on je uzbudljiv, osnažujući miris.

Istraživanje o uticaju mirisa na ljudsko ponašanje pokazalo je da osim stvaranja ugodnijeg

i nezaboravnog iskustva, inteligentna upotreba mirisa može biti profitabilna za male

i velike biznise.

Nova istraživanja i otkrića donose i nove grane, u ovom slučaju, marketinga. Šta je mirisni marketing?

Mirisni marketing koristi moć mirisa za stvaranje novih vrednosti. Različit je od ostalih marketinških pristupa. Stvara emotivnu povezanost sa potrošačima i klijentima. Može se primeniti i na proizvodu do tačke prodaje, kao i u poslovnoj komunikaciji.  Dimenzija mirisa se može koristiti kao deo direktne marketinške kampanje, kao na primer za mirisno prepoznavanje robe, mirisne displeje, komunikaciju sa štampanim mirisnim materijalima, kao i za mirisni logo.

                                             Foto: Lejla Ljubenković, privatna arhiva

Pored korišćenja mirisnog marketinga, neke kompanije otišle su korak dalje, jer mirisa nikada dosta, i kreirale mirisni logo.

Da, to je deo takozvanog „mirisnog brendiranja“. Reč je o procesu stvaranja jedinstvenog mirisa prilagođenog brendu, čime se pojačavaju i unose jedinstvene karakteristike u prepoznatljivost brenda.

Slično grafičkom logou, mirisni logo se koristi gde god je brend prisutan. Nakon ponovljene izloženosti mirisnom logou, miris postaje snažno povezan sa tim brendom.

A mirisni događaj? Kažu da je efektniji od događaja bez prirodnih mirisa ulja.

Svakako, bilo da je privatni ili poslovni događaj, domaćinima je važno da vlada dobro raspoloženje. Mirisni marketing ima rešenje, a krije se u miksu eteričnih ulja. On će podići dobro raspoloženje svih prisutnih, uneti dobru energiju i vibracije, a ujedno napraviti miris i atmosferu koju će ljudi pamtiti.

• kupci će ostati u mirisnom okruženju do 40% duže
• dodavanje mirisa maloprodajnim objektima povećalo je kupovinu za 80%. (Studija kompanije Nike)
• ambijentalni mirisi povećavaju pozitivne ocene proizvoda za 25%. (Institut za mirisni marketing)
• korisnici pružaju bolju procenu kvalitete usluge u mirisnim okruženjima. (Chebat & Michan)

Kada se odlučimo da unesemo mirise u naše poslovanje, šta je sledeći korak?

Najpre, važno je da naglasim da je marketing mirisa mnogo više od upotrebe osveživača prostorija. To je upotreba strateški odabranog mirisa koji se širi na dodirne tačke kupaca. Ima za cilj da povećava prodaju i lojalnost marki stvaranjem jedinstvenog korisničkog iskustva. U sve konkurentnijem okruženju, firme moraju pažljivo razmotriti iskustva svojih kupaca u maloprodajnim i poslovnim prostorima. Sledeći korak je strategija.

Ona, verovatno, zavisi od vrste posla/biznisa?

Da, ali cilj je isti. Šta ako biste mogli učiniti svoju marku odmah prepoznatljivom bez potrebe za isticanjem vašeg logotipa? 

Najmoćniji svetski brendovi žive u svesti potrošača. No, iako je vizuelno prepoznavanje moćno, mirisno prepoznavanje je mnogo moćnije. Uspomene vezane za miris otporne su na vreme i lakše se prizivaju u sećanje. Naš njuh je jedino čulo koje dopire do nas na dubokom, instinktivnom nivou dodirom direktno do centra zadovoljstva u mozgu – i emocija, sećanja i kreativnosti koji tamo žive.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.