Zatvorite oči i pokušajte za trenutak da zamislite savremeni svet bez PlayStation konzole za igrice? Probajte da izbrišete iz sećanja sve one kućne žurke po ružnom vremenu, uzbudljive turnire u PES-u sa ortacima, krcate igraonice, osećaj sreće kada ste nabavili svoj primerak, nestrpljivo iščekanje novih naslova, virtuelnih avantura i opklada… Teška priča, zar ne?
Bez ovog revolucionarnog brenda, svet bi definitivno bio praznije mesto i mladost bi nekako bila dosadnija. A da li ste znali da je omiljena konzola nastala iz “velikog praska” dve gigantske korporacije. Pravcati “Big Bang Theory” koji je zauvek promenio tok istorije, i nepresušni izvor zabave mnogih generacija. Ove godine se obeležava veliki jubilej od lansiranja PS1 i zato vam donosimo priču o 30 godina čiste magije.
Ko je bio otac moderne PlayStation konzole?
Kako je zapravo nastala kultna i po mnogima neprevaziđena Sony PlayStation konzola? Sve je počelo od ideje japanskog inženjera Kena Kutaragija, zaposlenog u kompaniji Sony. Danas se on naširoko smatra „ocem PlayStation-a“. Budućnost komercijalne virtuelne igre krenula je da se krčka davnih osamdesetih, kada je izumitelj, verovali ili ne, radio na projektu za Nintendo. Čekaj, čekaj. Otkud’ sad Nintendo?
Razlaz titana devedesetih – Sony VS Nintendo
Pa, Nintendo je u to doba već bio etabliran igrač na tržištu konzola, sa proizvodima poput NES (1983) i SNES (1990). Tu se ambicije nisu završavale, te je uveliko radio na trećem, još savršenijem projektu. I to u saradnji sa kompanijom Sony. Sony im je pomagao da razviju CD-ROM dodatak za svoju Super Nintendo Entertainment System (SNES) konzolu, poznatu kao „Nintendo PlayStation“ ili „SNES-CD“. Međutim, saradnja dva giganta je prekinuta, kada je Nintendo odlučio da Sony zameni konkurentom Philips-om.
Kompanija Sony je, logično i potpuno opravdano, bila razočarana ovim izdajničkim potezom. Samim tim, podstaknuta je da razvije vlastitu konzolu, na osnovama već razrađene tehnologije. Od tog trenutka postali su ljuti rivali. PS je uzeo veliki deo tržišnog udela koji je Nintendo suvereno držao. Naročito među starijim tinejdžerima i odraslima, što je promenilo dinamiku u industriji video-igara.
Kutaragijeva konzola budućnosti
Kutaragi je, dakle, tvorac do tada neviđene inovacije – umesto SEGA i Nintendo cartridge-a uveo je CD-ROM kao medij za igru. A osim toga, njegova konzola je imala mnogo više memorije i puno kompleksnije igre. Radilo se i na superiornom 3D grafičkom prikazu u odnosu na postojeće konzole. I zvučne mogućnosti bile su zaista napredne za to vreme, sa visokokvalitetnim efektima. PS1 je imao 32-bitni RISC procesor na 33.9 MHz. Posedovao je 2 MB RAM-a i grafičku jedinicu koja je podržavala rezolucije do 640×480 piksela. Bio je ograničen na standardnu definiciju (SD) rezolucije. Sada nam ovaj spisak performansi možda deluje smešno, ali tada je bio avangarda!
PS1 – ”Sonymanija” je buknula iz Japana
Prvi Sony PlayStation (PS1) izašao je na japansko tržište 3. decembra 1994. godine. Odmah je buknula “Sonymanija” – sveopšta pomama za čudom virtualne igre. Skoro godinu dana kasnije, u poslednjem kvartalu 1995. godine, dočekan je sa oduševljenjem u Severnoj Americi i Evropi. Bio je to savršen trenutak – period u kom je rastao trend video-igara. Krenule su marketinške kampanje i pozitivne recenzije. Do kraja te godine prodato je neverovatnih 2 miliona konzola samo u Japanu, a već 1997. brojka je dostigla impozantnih 20 miliona PS1 jedinica i to na globalnom nivou. Tako je PlayStation defitivno postao jedna od najbrže prodavanih konzola svog vremena.
Kultni Tekken i 2.400 razloga za sreću
Priča o konzoli ne može da prođe, a da ne pomenemo ono najvažnije – igrice! Na početku je bilo dostupno svega nekoliko igara, ali tokom životnog ciklusa konzole, za PlayStation 1 je razvijeno više od 2.400 igara. Priznaćete, to je ozbiljna brojka.
Možda i prva igra koja je izašla za PS1 u Japanu bila je Ridge Racer. Odmah je stekla popularnost zbog svoje brze arkadne, trkačke akcije i grafike koja je bila impresivna za to vreme. Dok je Tekken i dalje jedna od najpoznatijih borilačkih igara svih vremena. Kultna “tabačina” koja je postala veliki hit zbog svoje inovativne 3D mehanike i raznovrsnog izbora boraca.
Ko zapravo pravi igrice za PlayStation?
Sony je zabeležio takav uspeh zato što je imao široku podršku vodećih developera i izdavača igara, koji su razvijali ekskluzivne naslove za PlayStation, što je dodatno privlačilo igrače. Bilo ih je mnogo. Na primer:
Gorepomenute igrice Tekken i Ridge Racer razvila je multimedijalna japanska kompanija Namco. Dok je kompanija Capcom zaslužna za pionira “survival horror” žanra – “Resident Evil”. Svim ljubiteljima sportskih igrica poznat je kultni uvodni džingl EA Sports: It’s in the game. Normalno, zato što vam je Electronic Arts(EA) omogućio da igrate FIFU, ili recimo vanvremenske trke “Need for speed”. Intrigantna igrica Tomb Rider, sa glavnom junakinjom Larom Kroft obeležila je čitavu jednu generaciju. A pretočila se i na filmska platna, gde ju je tumačila Anđelina Džoli. Igrice “Digimon World” i “Dragon Ball Z: Ultimate Battle 2” zasluga su kompanije Bandai, a bile su prava poslastica simpatizerima Digimon franšize i popularne Anima serije. Activision je tvorac čuvenog: Tony Hawk’s Pro Skatera – junaka koji je popularizovao skateboarding kulturu i zarazne igrice koja je postala hit sa odličnim soundtrack-om.
Identitet brenda u reklamama
Marketinške kampanje za originalni Sony PlayStation bile su ključne za njegov uspeh na globalnom tržištu, a za njih je bila zadužena reklamna agencija TBWA\Chiat\Day. Ova agencija, poznata po svojim inovativnim i često provokativnim pristupima, kreirala je kampanje koje su odigrale ključnu ulogu u oblikovanju identiteta PlayStation brenda i njegovom povezivanju sa publikom.
„Do Not Underestimate the Power of PlayStation“
Prvi reklamni slogan “Ne potcenjuj moć Plejstejšna” postao je kultni tokom ranih godina. Isticao je snagu i obilje mogućnosti koje je konzola pružala igračima. Kampanja je imala za cilj da pokaže PlayStation kao moćnu i revolucionarnu konzolu, koja je pružala potpuno novo iskustvo u igranju video-igara. Uticaj ove kampanje bio je značajan, jer je pomogla u definisanju PlayStation-a kao konzole koja nije namenjena samo deci, već i odraslima, čime je otvorila vrata širem tržištu.
PlayStation 2 – U novi milenijum sa novom konzolom
Sony PlayStation 2 (PS2) lansiran je 4. marta 2000. godine u Japanu, a kasnije iste godine širom sveta. PS2 je bio značajno unapređenje u odnosu na originalni PlayStation, donoseći mnogo snažniji hardver sa 128-bitnim procesorom, naprednom grafičkom jedinicom i većim kapacitetom memorije. Podržavane su rezolucije od 480i (640×480 piksela) u standardnoj definiciji (SD) do 480p, a neke igre su imale podršku za 1080i (interpolirano). Ključna razlika bila je mogućnost reprodukcije DVD-ova, što je PS2 učinilo ne samo konzolom za igre već i pristupačnim kućnim medija centrom.
To znači da je konzola mogla da služi ne samo za igranje video igara već i za reprodukciju multimedijalnog sadržaja, poput filmova i muzike. Ova konzola je omogućila realističniju grafiku i kompleksnije igre, što je značajno unapredilo iskustvo igranja. PS2 je tako postao uređaj koji je mogao da zadovolji različite potrebe za zabavom u domaćinstvu, kombinovanjem igara i kućnog bioskopa u jednom uređaju.
Ubedljivo najpopularnija igra za PS2 bila je Grand Theft Auto: GTA San Andreas, koja postala je ikonična zbog otvorenog sveta slobode koju pruža igračima, kao i duboke priče smeštene u fiktivnoj Kaliforniji. A tu je i Gran Turismo 3: A-Spec, trkačka simulacija koja je impresionirala igrače svojim realizmom. Ako govorimo o najpopularnijim filmovima tog doba, to su definitivno: Matrix, Lord of the Rings, Spiderman i Pirates of the Caribbean.
Reklamni slogan za PlayStation 2 bio je „The Third Place“, koji bio deo marketinške kampanje koja je želela da predstavi PS2 kao mesto gde igrači mogu da se povuku iz stvarnog sveta (prvo mesto) i radnog sveta (drugo mesto) u treće mesto – svet igre i zabave.
Reklama koja je predstavila PS2 svetu bila je poznata po svojoj apstraktnoj i futurističkoj estetici. Jedna od najupečatljivijih reklama bila je režirana od strane renomiranog reditelja Dejvida Linča (David Lynch). Ova reklama bila je neobična i mistična, prikazujući nadrealne scene koje su imale za cilj da podstaknu osećaj misterioznosti i inovacije. Iako reklama nije direktno prikazivala konzolu ili igre, uspela je da stvori snažan utisak i dodatno naglasi imidž PS2 kao nečeg potpuno novog i revolucionarnog u svetu zabave.
SonyPlayStation 2 zabeležio je ogroman uspeh, postavši najprodavanija konzola svih vremena, sa više od 155 miliona prodatih jedinica. Ovaj uspeh značajno je učvrstio poziciju kompanije Sony na tržištu video igara.
PS3 i početak novog rivalstva – PlayStation VS Xbox
Kompanija je doživela brojne uspone i padove tokom perioda između lansiranja PlayStation 2 (2000. godine) i PlayStation 3 (2006. godine). Dakle, na novi model čekalo se dugih šest godina. Tokom ovog perioda, Sony se suočavao s brojnim unutrašnjim izazovima. Kompanija je prolazila kroz restrukturiranje kako bi se prilagodila promenama na globalnom tržištu. U ovom periodu bio je ključni igrač u razvoju napredne tehnologije Blu-ray diska. Na PS3 konzoli su mogli da se gledaju DVD filmovi, ali je konzola imala i mogućnost reprodukcije Blu-ray diskova, što je omogućavalo gledanje filmova u visokoj rezoluciji (Full HD 1080p), čime je kvalitet slike bio znatno bolji. Ova tehnologija je postala ključna za PS3, ali je i predstavljala veliki tehnološki izazov.
U međuvremenu, Microsoft je lansirao Xbox 360 u 2005. godini, što je dalo konkurenciji prednost i stvorilo pritisak na Sony. Kada je PS3 konačno lansiran, njegova visoka cena (početna cena od $499 za osnovni model) bila je veliki problem za mnoge kupce. U Srbiji iznosila približno 32,435 dinara, što je bila prilično visoka suma za to vreme, imajući u vidu standard i prosečne plate u zemlji. Visoka cena bila je posledica skupe proizvodnje, posebno zbog ugrađenog Blu-ray drajva i moćnog, ali kompleksnog Cell procesora, koji je omogućio naprednu grafiku i bolje performanse. Takođe, značajna inovacija PS3 u odnosu na prethodnike bila je online mreža PlayStation Network (PSN), koja je omogućavala online igranje, kupovinu digitalnih igara i medija, te preuzimanje dodatnog sadržaja. Konzola je imala veći kapacitet za skladištenje podataka zahvaljujući ugrađenom hard disku.
Međutim, zbog odugovlačenja sa lansiranjem, nepristupačne cene i prejake konkurencije, Sonijev tržišni udeo bio je značajno smanjen. Zato je trebalo pojačati reklamiranje, što je iznedrilo dve kultne kampanje:
Kampanja: Iako nije stvarna poznata ličnost, Kevin Butler, izmišljeni lik kojeg je glumio Jerry Lambert u ulozi regionalnog menadžera Rata. Postao je omiljen među gejmerima zahvaljujući humoru i samopouzdanju kojim je promovisan PlayStation 3 i video-igre God of War 3. Njegova pojava u seriji reklama koje su se rugale konkurenciji i glorifikovale PlayStation donela je PS3 veliki publicitet.
Kampanja: Ova reklama okupila je likove iz raznih PlayStation igara, koji su odavali počast igračima, konkretno mladiću po imenu Majkl. Iako nisu bili stvarne poznate ličnosti, ova kampanja je kroz likove kao što su Nathan Drake i Kratos istakla snagu PlayStation franšiza. Reklama je postala kultna među fanovima.
Igrica koja je isplivala kao ubedljiv favorit za novi model bila je The Last of Us. Kritički hvaljena igra koja je kombinovala emotivnu priču sa intenzivnim igranjem. Igrači su imali utisak kao da su glavni junaci filma. Ova post-apokaliptična avantura bila je remek-delo u narativnom pripovedanju i samom flow-u.
PS4 streaming igara – veliko gaming umrežavanje
Nedugo nakon Michael reklame izašla je nova PS konzola, četvrta po redu. Ali ipak i na nju se čekalo 7 godina, što je otprilike Sonyjev prosek za lansiranje novih uređaja. PlayStation 4 (PS4) je zvanično predstavljen planeti 15. novembra 2013. godine.
Ovoga puta Sony je pretekao glavnog konkurenta Microsoft, lansiravši “četvorku” neposredno pre njih. Nisu ponovili grešku od prošlog puta za pozicioniranje na tržištu. Microsoft-ov X-Box One ugledao je svetlost dana iste godine, ali kasnije.
Sony konstantno radi na usavršavanju, počevši od sredine 80-ih godina prošlog veka kada je još uvek radio sa Nintendom, pa sve do treće decenije 21. veka. To je bio slučaj i sa PS4. Glavno unapređenje u odnosu na prethodni model bio je značajno jači hardver. On je omogućilo napredniju grafiku i bolje performanse u igrama. Konzola je imala AMD „Jaguar“ procesor sa 8 jezgara, unapređeni grafički čip, i 8 GB GDDR5 RAM-a, što je obezbedilo dosta brže učitavanje i puno više detalja u samim igrama. Takođe, PS4 je unapredio društvenu komponentu igranja, s fokusom na društveno povezivanje – streaming igara i share funkciju, tako da su igrači lako mogli da se povežu sa prijateljima i igraju zajedno.
I pazite sad ovaj podatak – PS4 se za samo 24 sata po izlaženju u Severnoj Americi, prodao u rekordnih milion primeraka! A to je bio tek početak – tokom svog životnog ciklusa, PS4 je prodat u više od 117 miliona primeraka širom sveta, čime je postao jedna od najprodavanijih konzola svih vremena!
Ako moramo da se odlučimo za igricu koja je zaštitni znak PS4, to bi definitivno bila “God of War” iz 2018. godine. Odmah po izlasku postala je “instant klasik”, jer je redefinisala popularnu franšizu. Donela je igračima dublju priču i emotivnu povezanost između Kratosa i njegovog sina Atreja, sa neverovatnom grafikom i intenzivnim borbenim mehanikama. A pored toga, neposredno pre lansiranja “Petice” izašao je i nastavak kultne filmske i interaktivne igrice The Last of Us Part II.Otkrijte uzbudljivu istoriju PlaiStation-a: od lansiranja i inovacija do rivaliteta sa Nintendo-om i Ksbok-om. Upoznajte PS4 i PS5 kroz marketinške kampanje.
PS5 – Lansiranje u jeku pandemije
Kroz ovu, više nego burnu istoriju jednog brenda, dolazimo konačno do sadašnjeg trenutka – do aktuelnog PS5 modela, iako će nas budućnost verovatno vrlo brzo preteći, a Sony iznenaditi sa još jednom dosad neviđenom konzolom, šestom po redu. Elem, u momentu dok pišemo ovo još uvek se igra PS5 širom zemaljske kugle. Lansiran je u jeku Covid19 pandemije, u novembru 2020. godine, kada je čovečanstvo još uvek zaziralo od nevidljivog neprijatelja i strahovalo za svoje živote.
A kako se to odrazilo na prodaju? Iako su mnogi kupci su imali poteškoća sa dostavom tokom prvih meseci, jer je pandemija je izazvala velike poremećaje u globalnom lancu snabdevanja, pandemija je ipak povećala potražnju za kućnom zabavom. Ljudi su tokom lockdown-a provodili više vremena kod kuće. Mnogima je to bio način da ostanu povezani sa prijateljima u virtualnom svetu, što je definitivno pospešilo prodaju PS5.
Ako govorimo u konkretnim brojkama, PS5 je već u prvih nekoliko meseci, prodat u preko 10 miliona primeraka. Tako je postao najbrže prodavana konzola u istoriji Sonyja do tog trenutka. Do kraja 2023. godine, PlayStation 5 je prodat u više od 40 miliona primeraka.
Igre bez granica sa reperom Trevisom Skotom
Svemirska prodaja dugo čekanog modela i ove impozantne brojke, ni ovoga puta ne bi bile moguće bez efektne marketinške kampanje. U reklami za PS5 iz 2020. godine slogan je glasio “Play has no Limits” (Igra bez granica), a glavnu ulogu je imao poznati reper i kreativni partner Trevis Skot (Travis Scott). On je ujedno bio i ambasador konzole na raznim ekskluzivnim promocijama i događajima. Njegovo pojavljivanje približilo je PS5 mlađoj, modernoj populaciji i zacementirao njegov položaj u pop-kulturi.
Glatka igra na neviđeno elegantnoj konzoli
Glavna unapređenja kod PS5 uključivala su značajno poboljšanje hardvera i performansi, kao što je uvođenje ultra-brzog SSD-a(Solid State Drive)od 825 GB, za gotovo trenutno učitavanje igara, i ray tracing tehnologiju za realističnije osvetljenje i refleksije. PS5 takođe podržava 8K rezoluciju za buduće sadržaje i 120 fps (Frames Per Second) za izuzetno glatko igranje, bez seckanja.
Elegantna, bela, “talasasta konzola” ne liči ni na jednu PS prethodnicu. To je revolucionarni estetski iskorak u odnosu na sve dosadašnje. Glomaznije je i zbog takvog “krilatog dizajna” konzola po prvi put mora stajati uspravno. Samim tim zauzima manje prostora. Ultra-tihi ventilatori efikasno hlade hardver kroz bočna rebra. Možete se opredeliti za “digital” ili “disc” edition, u zavisnosti od toga da li igrice želite da skidate online sa clouda, ili da ubacujete CD-ove, po navici. Jasno vam je šta je isplativija varijanta, ali poštujemo duh kolekcionara. Konzola poseduje USB A, USB C, HDMI, Ethernet portove i unapređeni, bežični DualSense džojstik.
Novi supersonični DualSense džojstik
Novi gamped je dosta i udobniji i veći od prethodnog Dualshock-a 4, a uz to ima integrisano ozvučenje i mikrofon. Što se tiče osećaja pod prstima – umesto klasičnih vibracija, ovaj kontroler donosi puno realniju haptičku interakcju i adaptivne triger dugmiće poput federa (L2 i R2). Tako se stvara trodimenzionalno, imerzivno iskustvo igranja, pa igrači imaju utisak da su potpuno uronjeni u virtuelni svet. Stiskom na PlayStation dugmence na samom džojstiku, otvorićete meni sa svim notifikacijama i raznim alatima poput: liste prijatelja, statusa preuzimanja, kontrole muzike i ostalih podešavanja.
Moderan interfejs sa PlayStation kolekcijom i aplikacijama
Na moderno redizajniranom 8K interfejsu sve se učitava istog trena. U prvom planu su ikonice instaliranih igara, kao i striming aplikacija. Omogućeno vam je precizno praćenje dostignuća po nivoima, gde ćete moći da vidite svoj napredak. PlayStation Store aplikacija sada je sastavni deo operatvnog sistema, odakle možete “skidati” nove igrice. A ukoliko se pretplatite na PlayStation Plus kolekciju dobićete uvid u “navigator” za prelaženje nivoa. Stizaće vam predlozi za nove PS4 i PS5 igre, kao i pristup multiplejeru. Ako uzmemo u obzir da su nove, originalne igrice dosta skupe, pretplata je zaista isplativa.
Novi naslovi za novo iskustvo igranja
U prošloj rečenici smo odgovorili na čestu nedoumicu – da, na PS5 konzoli je moguće igrati i igrice za PS4, zato što su komplementarne. Po lansiranju, bilo je dostupno oko 25 novih igara prilagođenih za PS5. Neke od njih su bile potpuno nove ekskluzive, kao što su Demon’s Souls ili Astro Playroom. Ali ipak, u ovom pregledu izdvojićemo dve najpopularnije igre koje su izašle iste godine kad i sama konzola.
Spider-Man: Miles Morales (2020): Kao nastavak hit igre „Marvel’s Spider-Man“ na PS4, „Miles Morales“ je bio jedan od najistaknutijih naslova na PS5 pri lansiranju. Igra donosi brzu i fluidnu akciju, prelepu grafiku i emotivnu priču, koja se fokusira na avanture mladog superheroja Majlsa Moralesa u New Yorku.
NBA 2K21 (2020): Još jedna popularna sportska igra koja je pokazala moć PS5. „NBA 2K21“ na ovoj konzoli donela je unapređenu grafiku, realističnije animacije i impresivno okruženje, što je učinilo iskustvo igranja košarke izuzetno imerzivnim.
Da li se više isplati kupiti PS4 ili PS5?
Danas, i te kako ima puno nostalgičara koji čeznu za mirisom detinjstva. Takvi bi najpre kupili PS1 ili PS2 zbog neodoljive nesavršenosti grafike, kultnih retro igrica od kojih je sve počelo i jednostavno, osećaja sreće tokom igre, brojnih uspomena iz emotivne veze sa uređajem.
Ipak, svesni smo da savremeni modeli donose bolji kvalitet, obilje mogućnosti, savršenu rezoluciju, online umrežavanje – i niz prednosti koje ovakav hiperrealizam pruža. Zato smo uporedili performanse i cene posednje dve konzole, da vi ne biste morali.
Karakteristika
Sony PlayStation 4
Sony PlayStation 5
Tip džojstika
DualShock 4
DualSense
Rezolucija
Do 1080p (PS4) ili 4K (PS4 Pro)
Do 4K pri 60 FPS ili do 120 FPS, podrška za 8K
Tehnologija
AMD GCN grafička arhitektura
AMD RDNA 2 grafička arhitektura, Tempest 3D AudioTech
Hardver
AMD Jaguar CPU, 8 GB GDDR5 RAM, HDD
AMD Zen 2 CPU, 16 GB GDDR6 RAM, prilagođeni SSD
FPS
Do 60 FPS (1080p) ili 30 FPS (4K na PS4 Pro)
Do 120 FPS pri 4K
Cena (RSD)
28.000
74.000
Zaključak: PlayStation je danas nikad dostupniji
Nekada je bilo jako teško nabaviti PlayStation kad tek izađe novi model. Jednostavno, bila je to “ekskluzivna roba”, slabo dostupna odvdašnjim korisnicima. Kao što smo već opisali u tekstu, ranih 2000-ih cena je bila visoka zbog inovacija kod svakog novog modela, a prosečne plate u Srbiji bile su relativno niske. Deca traže i kukaju, roditelji zatežu i ne daju, jer im se ne troši polovina mesečnog prihoda na “banalnu zabavu”. Konzola se prodavala isključivo u oficijelnim radnjama Sonijevih prodajnih partnera i to po punoj ceni. Klinci su bili prinuđeni da idu u igraonice, gde su po jeftinoj satnici grabili svoje parče zabave.
Iako ni danas ovde nije idealno, standard je ipak dosta bolji, a PlayStation je nikad dostupniji. Osim na autorizovanim prodajnim mestima, mogu se pronaći polovni modeli, razna sniženja, a mogu se poručiti i online i to uz gratis igrice. Ko baš ne može da priušti najnoviju konzolu, na tržištu je dostupan i PlayStation 5 sa podjednako uzbudljivim naslovima i odličnim performansama. Poslednja dva modela (PlayStation 5 možete nabaviti ovde i to uz super uštede, a možete ih platitii na rate. Rasteretite budžet, negujte dete u sebi ili obradujte klince. Igrajte zajedno, porodično, sa prijateljima. Da vam brže prođe vreme. Jer uz zabavu vreme brzo prolazi (evo već 3 decenije), a PlayStation ostaje.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Kompanija Huawei predstavila je novu generaciju pametnih satova - seriju Huawei Watch GT 5, novo izdanje Huawei Watch Ultimate posebno namenjeno ljubiteljima golfa, kao i Huawei Watch D2, u prepunoj Atrium d...
Pod zaštitom Uneskoa (UNESCO) u svetu je trenutno 1.223 lokaliteta u 168 zemalja, a zemlja u kojoj ih, makar trenutno, ima najviše je Italija - ukupno 60. Unesko je na svoj spisak zaštićene svetske baštine i...
Iako možda mislite da joj još nije vreme, jesen je svakako i definitivno stigla. Toliko brzo da nismo stigli ni da iz ormana izbacimo letnju garderobu. Za one koji nisu stigli da razmišljaju o tome šta će no...
Postoje komplikovani softveri čija nas očitavanja više opterećuju nego što nam pomažu a mnoge nam performanse ničemu i ne služe. Ovo nije jedan od njih. ENEL PS je implementirao Huawei NetEco6000 (DCIM syste...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok