Nesreća u Novom Sadu u kojoj je poginulo 14 ljudi otvorila je mnoga pitanja, na koja istraga ni posle dve nedelje nije pružila nijedan odgovor. Delići informacija koje smo saznali – sa objekat nije imao upotrebnu dozvolu, da ona nije ni tražena, da je nadstrešnica opterećena tonama dodatnog tereta u vidu stakla i čelika, da izvođači nisu slušali inženjere i da je potpuno nepoznato koji je nadzorni organ i kako odobrio sve radove na nadstrešnici i njeno stavljanje u upotrebu – sada dovodi i do drugih pitanja, među kojima je najvažnije kako verovati kompanijama koje pored rekonstrukcije zgrade stanice u Novom Sadu rade i druge velike infrastrukturne poslove u Srbiji kao što su Beogradski metro, Beograd na vodi, Nacionalni stadion i mnoge druge puteve i saobraćajnice.
Tako kompanija Utiber radi nadzor za projekte Nacionalnog stadiona, ali i izgradnju Ostružnočkog mosta, autoputa Beograd-Sarajevo i za mnoge delove železnice u Srbiji. Kompanija Starting, koja je prema navodima inženjera Zorana Đajića, angažovanog na poslovima na nadstrešnici, bila zadužena baš za taj deo radova, učestvovala je u izgradnji Beograda na vodi, odnosno BW Terraces.
Kompanija Cestra je izvodila plan saobraćajnica i detaljni masterplan za Beograd na vodi. Cestra je angažovana na mnogim infrastrukturnim radovima u Srbiji između ostalog i izradi idejnih rešenja tunela od Karađorđeve ulice do Dunavske padine.
Egis je angažovan na projektovanju beogradskog metroa i projektovanju železničke pruge od Beograda do Niša.
Kako posle ovakve tragedije onda verovati ovim kompanijama i nadati se da će ovako ozbiljni projekti biti izvedeni bez greške?
Građevinski inženjer Danijel Dašić za Novu ekonomiju ocenjuje da „sve te kompanije rade kao perionice para“.
To, kako dodaje, u nekim slučajevima i nije tako strašno, „recimo kada urade put i on se raspadne posle godinu dana“, što smo, kako navodi, već videli u Beogradu i Nišu.
„U slučaju Železničke stanice oni nisu razumeli projekat i nisu razumeli o čemu se radi, i tu je napravljena kardinalana greška i neće nikada otkriti ko je rekao – ma nema veze nadstrešnica, uradi ovako super će da izgleda, uopšte ne shvatajući o čemu se radi. Možemo samo da se nadamo da neće biti ovakvih projekata više koji imaju ovakvu značajnu začkoljicu i da neće ništa da se sruši. Jedino je sigurno da kvalitet radova neće biti dobar, jer se tako i radi poslednjih 12 godina“, kaže Dašić.
Postoji li u ovoj državi neki drugi arhitekta?
Nemislim da je vazno :
1 . Ko je projektant. Vazan je projekat i izmene projekta ukoliko ih je bilo.
2. Ko je izvodjac. Vazni su ugovori sa glavnim izvodjacom i glavni izvodjac i podizvodjaci, vaznan je dnevnik radova i overa Nadzora . Vazne su fakture dali su u skladu sa izvedenim radovima i dali ih je overio nadzor.
Sta je vazno jos.
Dali je investitor precizirao sve pozicije na celokupnom projektu i dali je to dostavljeno projektantu
Dali glavni nadzor i investititor imaju u skladu sa studiom izvodljivosti Ugovor dostupan javnosti.
Po kojim situacijama i fakturama je posao placan i kome dali glavnom izvodjacu ili direktno podizvodjacima.