Priče i analize

13.09.2024. 08:43

Autor: Katarina Pantelić

Država Linglongu do sada poklonila 70,2 miliona evra, grad Zrenjanin 7,2 miliona

Foto: Nova ekonomija/Paola Felix Meza

U kineskoj fabrici Linglong u Zrenjaninu danas je otpočela serijska proizvodnja automobilskih guma. Linglong je tokom prošle godine već započeo proizvodnju guma za kamione, a samo u toku prošle godine kompanija je ostvarila prihod od skoro 52 miliona evra. 

Pa da se prebrojimo: Država je ovoj fabrici, pored subvencija od 75,8 miliona evra, poklonila i zemljište vredno 7,6 miliona evra. Grad Zrenjanin, kako tvrde gradski odbornici iz Zeleno-levog fronta, do sada je uložio 448 miliona dinara za vodovodnu i kanalizacionu infrastrukturu fabrike i još 400 miliona dinara u razminiranje lokacija oko Linglonga, dakle ukupno oko 7,2 miliona evra.

Otvarajući fabriku, predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je investicija kineska investicija u ovou fabriku vredna milijardu dolara.

„Njihov izvoz će biti ove godine 200 miliona evra, a sledeće 500 miliona evra i dalje će rasti“, dodao je predsednik.

Prema njegovim rečima, „ovo je tek prva faza i za tri do pet godina Linglong će biti među prve tri kompanije po izvozu iz Srbije“.

„U prvoj fazi je već zaposleno 1.235 radnika iz Srbije“, kazao je Vučić i dodao da će biti zaposleno još 600 radnika i uloženo još 645 miliona evra.

Zeleno-levi front je u saopštenju povodom otvaranja Linglongove fabrike naveo da „ključne institucije svesno prećutkuju kršenja zakona i odobravaju ono što ne bi smele“.

„Ovaj projekat je već ‘pojeo’ sredstva koja bi mogla biti uložena u tri fabrike za preradu vode ili jednu fabriku za prečišćavanje otpadnih voda u Zrenjaninu. Saobraćajna infrastruktura već je sada preopterećena zbog prevoza 300.000 tona sirovina i gotovih proizvoda, a kamioni uništavaju puteve kao oranice“, navodi Zeleno-levi front.

Iz ove stranke zabrinuti su i za zaštitu životne sredine, pa podsećaju i da je Zavod za javno zdravlje Zrenjanina saopštio da je još u januaru ove godine premašena kvota (dana) zagađenja za celu godinu, a da nema naznaka da će oko Linglonga biti postavljeni merni uređaji za kvalitet vazduha, niti je jasno kako će nusprodukti fabrike uticati na okolnu floru i faunu.

Kako je sve počelo?

Linglong je u Srbiju došao još 2018. godine, a izgradnju fabrike započeo je već naredne 2019. godine. Fabrika je nakon toga dospela u žižu javnosti zbog optužbi da radnici koji grade fabriku „rade u nehumanim uslovima“, da su im oduzeti pasoši i istekle radne dozvole.

Vlada Srbije je te 2019. godine saopštila da će kompanija uložiti 800 miliona evra u izgradnju fabrike u kojoj će raditi 1.200 ljudi a koja će proizvoditi čak 13 miliona guma godišnje.

Iste godine Vlada je utvrdila da je projekat izgradnje fabrike pneumatika investitora „Shandong Linglong Tire Co“ u Slobodnoj zoni Zrenjanin na teritoriji tog grada projekat od značaja za Srbiju.

Ovaj ulagač čini deo Inciijative Narodne Republike Kine pod nazivom „Jedna put jedan pojas“, svoj nacionalni centar za istraživanje i razvoj, kao i svoju nacionalnu akreditovanu laboratoriju.

Već u aprilu 2020. godine, Razvojna agencija Srbije je donela odluku da se Linglongu odobre subvencije u iznosu od 75,8 miliona evra, a Uredbom o utvrđivanju kriterijuma za dodelu podsticaja radi privlačenja direktnih ulaganja propisano je da je „ulaganje od posebnog značaja za Srbiju“.

Linglong se ugovorom koji je potpisao sa Ministarstvom privrede, na čelu sa Goranom Kneževićem, obavezao da će do kraja 2025. godine realizovati u potpunosti investicioni projekat „u svakom materijalnom aspektu“ kao i da će biti isključivi korisnik imovine stečene tim projektom. Prevedeno, da će izgrađena fabrike biti isključivo vlasništvo Linglonga.

Sredstva koja su odobrena kineskom investitoru (75,8 miliona evra) se isplaćuje u sedam rata, od čega su do sada četiri već isplaćene u ukupnoj vrednosti od 62,6 miliona evra. Do kraja ove godine trebalo bi da bude isplaćen i peti deo subvencije, vredan 6,8 miliona evra.

Preostale dve tranše biće isplaćene u toku 2025. i 2026. godine.

Kompanija ima godišnji kapacitet proizvodnje od 50 miliona kompleta pneumatka i rangirana je među 20 najvećih svetskih proizvođača pneumatika.

Pored subvencija koje su date ovoj fabrici, država je Linglongu poklonila i 96 hektara zemlje u Zrenjaninu i to u tržišnoj vrednosti od 904,7 miliona dinara (7,6 miliona evra), a procenu vrednosti zemljišta je vršilo Ministarstvo finansija.

Da li Linglong može da ode nakon pet godina?

Investicioni projektom, koji obuhvata izgradnju pogona za proizvodnju i servisiranje guma i odgovarajućih proizvoda na lokaciji Slobodne zone na teritoriji grada Zrenjanina, planirano je ulaganje od najmanje 800 miliona evra u materijalna i nematerijalna sredstva.

Od toga je fabrika planirala da uloži u građevinsko zemljište u iznosu od 1,28 miliona evra, a u izgradnju samog objekata fabrike 251,9 miliona evra, dok je u novu opremu za proizvodnju planirala ulaganje od 546,7 miliona evra.

Novoizgrađena fabrika ima ukupnu površinu od 393.660 kvadratnih metara, a Linglong je ugovorom trebalo da kupi 2.145 jedinica opreme za proizvodnju različitih vrsta guma.

Linglong se ugovorom sa Ministarstvom privrede obavezao da novootovrena radna mesta koja su povezana sa investicijom i investiciju zadrži na teritoriji grada Zrenjanina najmanje pet godina od završetka Investicionog projekta.

Za početak, pored 1.200 srpskih radnika, u fabrici bi bilo i angažovano još 300 kineskih radnika koji bi bili poslati iz „Matičnog društva“ za potrebe instalacije opreme, probnog rada i obuke.

Prosečna mesečna plata 1.200 radnika koji će biti zaposleni do 2024. godine, trebalo bi da bude 565,6 evra.

U pogledu kvalifikacione strukture, od 1.200 novozaposlenih planirano je zapošljavanje 131 niskokvalifikovanog, 904 kvalifikovanih i 165 visokokvalifikovanih radnika.

Zašto baš Zrenjanin? A životna sredina?

Kada je došao u Srbiju, Linglong je, kako je navela Komisija za kontrolu državne pomoći, analizirao lokacije na kojima bi mogao da sagradi fabriku. Pančevo i Zrenjanin su bili glavni kandidati.

Međutim, nakon analize, „pobednik“ je ipak bio Zrenjanin: nalazi se u Slobodnoj zoni, smanjena je udaljenost između fabrike i klijenata, lokacija ima dovoljno razvijenu energetsku infrastrukturu, okružena je putevima, a sam grad Zrenjanin ima dovoljno radne snage koja može da se angažuje u proizvodnji.

Ugovorom koji je kompanija Linglong potpisala 2020. godine, predviđa se i obaveza da kompanija u obavljanju svoje delatnosti, izgradnji i obavljanju drugih aktivnosti „obezbedi racionalno korišćenje prirodnih bogatstava“, uračunavanje troškova zaštite životne sredine u okviru investicionih i proizvodnih troškova, štiti životn usredinu jednom rečju.

Fabrika, naime, planira i da izgradi postrojenje za preradu otpadnih voda, a zaštitu otpadnih gasova će sprovesti ugradnjom vrećastih filtera u centar za mlevenje koji je u okviru fabrike.

Kada je u pitanju tretman tečnog otpada, Linglong planira da sprovede jednoobrazno sakupljanje otpada i „uspostavi privremeno skladištenje i redovan transfer trećim licima tog otpada“.

U pogledu tretmana čvrstog otpada, Linglong će napraviti deponiju gde će odvajati otpad za reciklažu i onaj koji se ne može reciklirati.

Odakle dolazi Linglong?

Matično društvo Linglolnga je privredno društvo „Linglong Netherlands B.V. „iz Holandije koje je vlasnik 100 odsto udela u kapitalu.

Proizvodi Linglonga se izvoze u više od 180 zemalja u Evropi i svetu, a dobru saradnju su uspostavili sa deset najvećih fabrika automobila na svetu kao što su VW, Škoda, Nissan i druge.

Ovo društvo je osnovano 1994. godine u Kini u gradu Jentaj u provinciji Šandong i bavi se dizajniranjem, proizvodnjom i distribucijom i prodajom pneumatika.

Provincija Šandong jedna je od najbogatijih provincija u Kini i upravo najviše firmi iz nje dolazi u Srbiju i aktivno je na izgradnji projekata od posebnog značaja.

Neki od projekata na kojima su angažovane kompanije iz Šandonga su auto-put Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, brza saobraćajnica Iverak-Lajkovac i deonice auto-puta Beograd Niš.

Kompanije koje dolaze iz Šandonga su završile više od 50 kilometra na koridoru 11, deonice Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig.

Šta sve predviđa Memorandum o rudarstvu koji su potpisale Srbija i Kina?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.