Priče i analize

24.11.2025. 13:01

Autor: Mateja Agatonović

Intervju: Dragan Tanasković, direktor u CheckIT Labs: Srpska kompanija menja način obrazovanja đaka od Kembridža do Ilinoissa

Dragan Tanasković, Foto: CheckIT

Srpski obrazovni sistem poslednjih decenija teško se može pohvaliti vrhunskim rezultatima, posebno u osnovnom i srednjem školstvu. Takvo okruženje ne deluje na prvi pogled stimulativno za razvoj naprednog rešenja zasnovanog na veštačkoj inteligenciji koje nastoji da unapredi obrazovanje širom sveta, motiviše učenike i rastereti nastavnike, ali upravo jedno takvo rešenje je nastalo na ovim prostorima i razvija se u saradnji sa partnerima iz Sjedinjenih Država. U razgovoru za Novu ekonomiju Dragan Tanasković, direktor razvoja poslovanja za Evropu u kompaniji CheckIT Labs objašnjava zbog čega su ovaj srpski proizvod prepoznali od Finske i Kembridža pa do Ilinoisa i Indonezije i kako nove tehnologije mogu da pomognu da se nastavni kadar oslobodi birokratskih zadataka i dobije merljivije podatke o napretku učenika kako bi se unapredio obrazovni rad.

Kako je pokrenut CheckIT Labs, kako je nastala ideja o rešenju koje ćete ponuditi na tržištu i kako je kompanija od tada evoluirala?

CheckIT Labs je nastao iz ideje da obrazovanje bude mesto kreativnosti i rasta i za učenike i za nastavnike, da bi zajedno mogli da se posvete onome što je najbitnije – znanju. Osnivači kompanije krenuli su u tu misiju sa vizijom i verom da se može napravili evolucija u obrazovanju, oslobođena administrativnog tereta, a upotpunjena alatima koji povezuju tehnologiju i nauku sa čovekom koji je u centru procesa. Sa tom idejom je i nastala naša revolucionarna platforma Cleo – snažan AI sistem kojim možemo da promenimo učionice širom sveta i olakšamo svakodnevni rad nastavnika i učenika. Želimo da nastavnici imaju više vremena za ono što je najvažnije, a to je obrazovanje naše dece. U toj misiji tehnologija treba da im bude najveći saveznik, a nikako prepreka. Naši AI modeli zasnovani su na principima kognitivne psihologije i neuronauke, što omogućava lakše i trajnije usvajanje znanja. Cilj nam je da platforma Cleo postane neophodna pomoć koja nastavniku daje dovoljno vremena, fokusa i slobode za rad, a učenicima pruža maksimalnu podršku. Da ne bude zabune: mi ne želimo da digitalizujemo škole, naprotiv, već da humanizujemo tehnologiju. AI treba da bude snažna podrška nastavniku, a nikako njegova zamena.

EdTech sa aspekta srpskog tržišta zvuči kao „naučna fantastika“. Šta možete da nam kažete o rešenju/rešenjima koje razvijate? Uzevši u obzir dramatičnu ekspanziju AI sistema i njihove važnosti…

Cleo pomaže školama da postanu organizovanije, nastavnicima da budu produktivniji, a učenicima da razviju motivaciju, samopouzdanje I istaknu njihove prirodne potencijale, a eliminišu problem. Ova platforma u realnom vremenu pomaže nastavnicima da planiraju časove, predlaže metode, apsorbuje gradivo, omogućava da prate napredak i prepoznaje gde je učenicima potrebna dodatna podrška. To nije “još jedan digitalni alat”, već partner u nastavi zahvaljujući kojem se nauka o učenju transformiše u praktičan rad u učionici. Platformu je dugo razvijala najstručnija ekipa inženjera, psihologa, pedagoga I neuronaučnika, zato je istovremeno sjajno rešenje za škole/fakultete, nastavni kadar i učenike.

Vaša ciljna grupa su nastavnici ili administrativno osoblje? Kako zapravo olakšavate njihov rad?

Naša misija počinje od nastavnika. Platforma Cleo pomaže im da organizuju svoj rad, planiraju nastavu, prate rezultate učenika, kao i da dobijaju jasne analitičke uvide: šta funkcioniše, gde su izazovi i kako napredak dece izgleda u brojkama. Cleo oslobađa nastavnike od birokratije i vraća im vreme za inspiraciju, razgovor i kreativnost u radu. Za administraciju to znači efikasniji sistem, a za učenike više pažnje i podrške.

Vidite li razliku u pristupu učenju između američkih i evropskih škola? Kako biste ocenili tamošnji, a kako ovdašnji sistem obrazovanja?

Imam tu privilegiju da radim u okruženju koje spaja američku inovaciju i evropsku tradiciju. U SAD sistem obrazovanja ohrabruje eksperimentisanje i samostalno istraživanje, dok je u Evropi fokus više na strukturi, stabilnosti i dubini znanja. CheckIT Labs upravo povezuje te dve kulture učenja. Naša platforma omogućava fleksibilnost američkog modela, ali uz naučno utemeljene standarde koji odlikuju evropski sistem. Krajnji rezultat je učenje koje je i slobodno i sistematično, a iznad svega usmereno na dobrobit učenika i nastavnika. Platformu je već prepoznao i Kembridž, a uskoro će biti implementirana u finski internacionalni školski sistem koji je poznat po provereno uspešnom obrazovanju.

Vaš razvojni centar je u Srbiji, ali imate kancelarije i na drugim lokacijama. Možete li pojasniti šta koji tim radi?

Želimo da Srbija bude epicentar naše inovacije i rasta. U Beogradu i Novom Sadu nalaze se timovi koji rade na razvoju AI modela, dizajnu korisničkog iskustva i saradnji sa školama u regionu. To je mesto gde nastaju ideje i gde se tehnologija testira u pravim učionicama. U Sjedinjenim Američkim Državama povezani smo sa školskim distriktima i stručnjacima koji oblikuju obrazovni sistem. U Indoneziji sarađujemo sa univerzitetima i državnim institucijama na razvoju AI standarda u obrazovanju. Srbija je naš inovacioni centar, a Beograd baza iz koje planiramo da rastemo prema region i Evropi.

Koje su prednosti, a koje mane razvoja globalnog rešenja u Srbiji?

Naša najveća snaga su ljudi – talentovani, obrazovani i potpuno posvećeni. U Srbiji postoji ogroman potencijal, spremnost na promene i kreativnost koja prevazilazi resurse. Imamo vrhunske inženjere i nastavnike koji su svesni značaja tehnologije i proaktivnog obrazovanja. Izazovi su spora institucionalna adaptacija i nedovoljna podrška inovacijama u školstvu. Ali, upravo zato smo i ovde, da pokažemo da promene rastu iz same učionice, iz zajedništva i iz odlučnosti da obrazovanje u Srbiji evoluira.

Koje je vaše iskustvo u radu sa partnerima iz SAD?

Američko tržište je zahtevno, ali i veoma otvoreno za inovacije. Tamo se svaka rečenica meri vrednošću – moraš da pokažeš i rezultat, nije dovoljno obećanje. Naša iskustva su izuzetno pozitivna: sarađujemo sa školama i edukatorima u Ilinoisu i Kaliforniji i vidimo da su izazovi svuda slični – nastavnici su preopterećeni, a učenici zahtevaju dodatnu pažnju. Ono što nas izdavaja je pristup: ne nudimo nikakav proizvod, već partnerstvo u transformaciji nastave.

Šta domaća IT industrija može da ponudi SAD, a šta SAD našem inovacionom ekosistemu?

U Srbiji žive ljudi koji misle brzo, rade srcem i donose kreativna rešenja tamo gde ih drugi ne vide, sa fleksibilnošću i energijom koja pokreće promene. SAD donose sistem, tržišnu zrelost i fokus na merljive rezultate. Kombinacija ta dva sveta daje ono najbolje – inovaciju sa svrhom. Naš IT sektor ima mnogo više od tehničkog znanja – razumevanje ljudi i stvarnih potreba, a kada se to spoji sa američkom skalom i globalnim standardima, dobijate proizvode koji mogu da menjaju sistem obrazovanja na svim kontinentima.

Kako vidite budućnost obrazovanja u eri veštačke inteligencije?

AI neće zameniti nastavnike, on će ih osnažiti, jer tehnologija treba da ukloni prepreke, a ne da stvara nove. Ako pravilno koristimo AI možemo pomoći nastavnicima da lakše prepoznaju potrebe učenika, da prilagode pristup svakom detetu i da objektivnije mere njihov napredak. CheckIT Labs se zalaže za odgovoran i etičan AI u obrazovanju, sa sertifikatom Responsible AI for Education koji potvrđuje da su naši modeli razvijeni tako da je fokus na čoveku. I zato naša učionica budućnosti nije automatizovana, već inteligentna i topla, i digitalna i ljudska.

Koji su vam naredni koraci? Da li planirate širenje na nova tržišta?

Naši naredni koraci nisu samo poslovni, već vizionarski. Verujemo da će reforma obrazovanja biti sledeća globalna revolucija i želimo da pre svega Srbija, i onda i region, budu njen sastavni deo. CheckIT Labs će nastaviti da ulaže u razvoj u Srbiji i regionu kroz saradnju sa nastavnicima, univerzitetima i državnim institucijama. Mi ovde ne gradimo samo tehnologiju, već zajednicu koja veruje da obrazovanje može biti i moderno i humano. Ako uspemo da inspirišemo makar jedan deo sistema da se promeni, znaćemo da smo uradili pravu stvar. U narednom periodu želimo da pokrenemo novu etapu razvoja obrazovanja u regionu.

CheckIT Labs će, kroz direktne investicije, razmenu znanja i pilot programe, raditi sa edukatorima, učenicima i akademskom zajednicom u Srbiji, Bosni, Crnoj Gori i regionu Zapadnog Balkana. Odluka da otvorimo predstavništvo i investiramo u region ima i ličnu dimenziju, jer su osnivači kompanije poreklom iz Srbije, a ja sam ponosan što iz Beograda i Novog Sada vodim razvoj za celu Evropu. Naš cilj je da u saradnji sa akademskom i tehnološkom zajednicom izgradimo novi sistem obrazovanja koji je pametan i dostupan svima i koji povezuje znanje i iskustvo, ali zadržava čoveka u centru tog procesa.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.