Zbog čega je daleko manje žena u domaćem svetu preduzetništva i kako se to menja, kako uskladiti potrebe različitih generacija okupljenih u jednom timu i koji marketing alati danas „prolaze“, otkrila nam je Marijana Rašković, osnivač konsalting agencije Brand biro.
1. Mnogo je više muškaraca danas u svetu preduzetništva, u Srbiji naročito, a šta je razlog zbog kog se žene ređe upuštaju u preduzetničke vode?
Nažalost, ovaj podataka je tačan i prema nedavnoj studiji EY Preduzetnički barometar, čak 4.5 puta je više muškaraca preduzetnika nego žena (82% prema 18%). Ovo nam govori da se žene ređe opredeljuju za „rizik“ preduzetništva u Srbiji.
Više faktora utiče na ovakvu situaciju, a izdvojila bih to da u našem društvu žena i dalje ima svoju tradicionalnu ulogu koja je, pre svega, bazirana na obavljanju porodičnih obaveza i radu na stabilnim poslovima, koji ne zahtevaju visok stepen posvećenosti. Percepcija o većoj stručnosti muškaraca i dalje postoji zbog ukorenjenih društvenih normi i stereotipa, tako da je ženama teže da izgrade kredibilitet, privuku investicije i steknu poverenje klijenata. Međutim, ovo se menja i verujem da će u bliskoj budućnosti biti promenjena percepcija i svesti društva o ulozi žena u preduzetništvu i poslovanju uopšte.
Žene se sve češće odlučuju da uđu u preduzetničke vode pored svih poteškoća, naročito mlađe generacije i nadam se da će za njihovo što veće uključivanje imati podršku države, poslovne zajednice i porodice.
2. Kada govorimo o generacijskim razlikama, danas u jednom timu mogu da se nađu i tri predstavnika različitih generacija. Kako u jednom timu funkcionišu Z-ovci, milenijalsi i generacija X?
Dobijamo dobar miks iskustva i inovativnosti, ali i izazove u komunikaciji i pristupu radu koje treba uskladiti. Prednosti su očigledne. Starije generacije donose iskustvo i disciplinu, dok Gen Z ima sposobnost da brzo usvoji nove alate i tehnologije.
Međutim, izazovi su neizbežni. Gen X je odrasla bez interneta, preferira formalnu komunikaciju, sigurnost i hijerarhijske strukture dok je milenijalsima bitan balans i fleksibilnost u poslu. Gen Z se drastično razlikuje od prethodnih generacija jer su prirodno digitalno pismeni i koristi brze, neformalne kanale komunikacije. Nisu zainteresovani za tradicionalne hijerarhiske strukture, žele menadžere koji su mentori a ne autoriteti, teže bržem napredovanju i konstantnoj promeni.
Ako se postave jasne smernice i razvije međugeneracijsko mentorstvo, tim može iskoristiti sve prednosti koje donosi ovakva raznolikost.
3. Šta je najveći izazov za preduzetnika danas u Srbiji? Regulative, tržište, konkurencija ili nešto četvrto?
Najveći izazov je tržište i konkurencija, jer preduzetnici nastupaju sa znatno ograničenim finansijskim i drugim kapacitetima, što otežava njihov položaj u tržišnoj utakmici. Kako bi prebrodili svoj inicijalni hendikep, preduzetnici moraju razviti nove ideje i proizvode/usluge i raditi veoma naporno na tome da pridobiju klijente koji već imaju poslovnu saradnju sa kompanijama koje dugo posluju na tržištu, imaju resurse i iskustvo. To je, po mom mišljenju, najveći izazov. Pored sva tri navedena, dodala bih i četvrti izazov, a to je je pronalaženje kvalitetnog radnog kadra. Preduzetnici se često suočavaju sa problemima kao što su nedostatak kvalifikovanih kandidata, visoki troškovi zapošljavanja, ali i zadržavanje zaposlenih. U moru konkurencije za talente, svaki preduzetnik se suočava sa izazovom da stvori tim koji nije samo stručan, već i motivisan.
4. Malo je kompanija koje na početku mogu da ulažu u marketing. Mogu li se osloniti samo na besplatnu reklamu “od usta do usta” i da li takva vrsta preporuke daje više rezultata danas od klasičnog marketinga?
Preporuke „od usta do usta“ predstavljaju jedan od najmoćnijih marketinških alata, jer se temelje na poverenju i kredibilitetu, što ih čini mnogo verodostojnijima od tradicionalnih komercijalnih poruka. Iako ovaj oblik promocije može doprineti rastu, on je često spor i ograničen u obimu. Za brže skaliranje biznisa, važno je uključiti i klasične marketinške kanale koji ne zahtevaju velika ulaganja, što je često slučaj u početnim fazama poslovanja. To uključuje aktivno korišćenje društvenih mreža, saradnju sa mikroinfluencerima, email marketing, networking i sl. Kombinacija ovih strategija pruža optimalne rezultate za postizanje bržeg i održivog rasta poslovanja.