Vesti iz izdanja

30.06.2022. 20:57

Autor: Nova Ekonomija

65 odsto ispitanika karticama plaća račune do 4.000 dinara

Trećina platnih kartica koristi se za plaćanje svakog dana, a još 30 odsto njih barem jednom nedeljno – rezultati su najnovijeg MasterIndex Srbija istraživanja

Debitne kartice su i dalje kartični proizvod koji najveći broj ispitanika (94%) poseduje, pokazuje Godišnja studija o navikama i potrebama aktivnih korisnika platnih kartica, koju kompanija Mastercard u Srbiji tradicionalno sprovodi od 2009. godine. One se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (64%), malim komšijskim radnjama (49%), u prodavnicama odeće i obuće (47%), kao i za plaćanje mesečnih računa na šalterima i onlajn aplikacijama komunalnih preduzeća i telekoma (32%). 

Razlog za često korišćenje platnih kartica leži pre svega u jednostavnosti i praktičnosti koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 33 odsto ispitanika, dok još 20 odsto njih ceni stalni pristup sredstvima na računu.

Svaki četvrti ispitanik je rekao da u novčaniku poseduje kreditnu karticu kojom se plaćanja najčešće obavljaju u prodavnicama nameštaja i tehnike (53%), u prodavnicama odeće i obuće (52%), u supermarketima (46%) i za plaćanje goriva na benzinskim pumpama (32%).

O uzlaznom trendu bezgotovinskih plaćanja u Srbiji odlično svedoči podatak iz MasterIndex istraživanja o tome da ne samo da su standardna i beskontaktna kartična plaćanja prvi izbor čak i za iznose do 4.000 dinara, već da je to skoro duplo češći slučaj u odnosu na gotovinu, odnosno 65 prema 33 odsto odgovora ispitanika. Sve digitalniji stilovi života građana otvaraće put za dalju implementaciju bezgotovinskih rešenja, dok istovremeno prioritet za javni i privatni sektor treba da bude širenje prihvatne mreže izvan gradskih centara i među netradicionalnim trgovcima. Odličan primer javno-privatne saradnje u ovom domenu je program „Bolji način“ kroz koji će se u naredne tri godine terminalizovati 25.000 preduzetnika, MSP-ova i državnih institucija. 

Kada su u pitanju lokacije na kojima bi želeli da plaćaju karticama, a da to trenutno nije moguće,  osim kurirskih službi u trenutku dostave (29%) i trafika (32%), građani su istakli pijace (33%), a prvi put otkako se sprovodi istraživanje na prvom mestu našle su se medicinske ustanove (35%). 

Ispitujući šta je to što građane motiviše da plaćaju karticama, MasterIndex je pokazao da su to pre svega popusti (61%) i mogućnost da zaista plate karticom na bilo kojoj lokaciji (44%), a na listi su se našli i povrat novca (34%) i mogućnost podizanja gotovine prilikom plaćanja karticama (33%). Ova poslednja opcija, koju je kompanija Mastercard premijerno uvela na tržište Srbije 2019. godine, dobija na popularnosti, a kako studija pokazuje oni koji je koriste, najčešće to rade u supermarketima (27%) i na benzinskim pumpama (16%).

Srbi najčešće biraju domaće veb šopove

MasterIndex pokazaju da se 82% ispitanika susrelo sa onlajn plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se onlajn plaćanja obavljaju na mesečnom nivou (39%), dok 7% ispitanika praktikuje da plaća onlajn makar jednom nedeljno. 

Skoro polovina onlajn kupaca (47%) plaća račune karticama, što na nivou tržišta predstavlja značajan faktor za edukaciju krajnjih korisnika i uključivanje novih građana u e-commerce vode. Pored plaćanja računa, ispitanici onlajn kupuju odeću (44%) i namirnice (20%), dok 17% njih koristi usluge servisa za dostavu. 

Domaće veb prodavnice su češća šoping adresa od inostranih onlajn šopova (56% naspram 10% ispitanika), a 15% ispitanika nema preferencije. Nije zanemarljiv ni udeo koji u onlajn trgovini imaju društvene mreže, poput Instagrama i Fejsbuka, kao novi kanali prodaje kojima se okreće 12% ispitanika MasterIndex istraživanja.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.