
Samo nam nemojte odmagati
Uslovi za privređivanje su nepredvidivi, a tržište je manje dostupno našim privrednicima, koji se iz godine u godinu bore za što bolju poziciju. U državnim institucijama odlično znaju na koji način bi se ras...
Finska kompanija Woodio napravila je toalet u kome je sve, od poklopca i daske do same sanitarije, napravljeno od kompozita drveta koji navodno generiše 99% manje emisija u proizvodnji od toaleta napravljenog od keramike.
Ovaj zidni, konzolni toalet pod nazivom Block, napravljen je od materijala koji se sastoji od oko 80% drveta, uključujući lokalnu jasiku i otpatke od finske šumske industrije. Ova drvena smesa je nešto kao piljevina pomešana sa kombinacijama poliestera na bazi fosila i bioplastičnih smola, pri čemu se dobija kompozit koji je vodootporan i praktično nesalomiv.
Njegov proizvodni proces ne zahteva toplotu, vodu, ni energiju koja je potrebna za stvaranje tradicionalnih keramičkih i porcelanskih toaleta. Uobičajeno industrijska keramika se peče na 1.500 stepeni Celzijusa, najmanje 12 sati u kontinuitetu. Ova toplota se obično proizvodi sagorevanjem gasa, što uzrokuje značajne emisije CO2, a to opet uzrokuje štetne uticaje na životnu sredinu. Da ne govorimo o nabavci, preradi i odlaganju materijala potrebnog za pravljenje tradicionalnih toaleta.
Woodio na ovom materijalu radi još od 2017. godine i u međuvremenu su napravili sve elemente koje čine sanitarije jednog kupatila, od kade do umivaonika, koristeći specijalnu tehniku livenja iz kalupa koji mogu da podnesu materijale koji nisu u tečnom stanju. To je takođe inovativna metoda rada. Toalet je od svih elemenata najsloženiji i najkomplikovaniji proizvod ove kompanije do sada, razvijan je tri godine i na njemu je radio i veoma iskusan tim industrijskih finskih dizajnera, Pentagon design.
I dok se kod tradicionalne metode livenja keramike piljevina i strugotina koriste kao otpad koji ostaje kao nusproizvod prilikom livenja, u ovom slučaju se upravo taj materijal koristi kao osnovna sirovina i ovo je prvi toalet na svetu napravljen na ovaj način i od ovog materijala.
Iako inovativan, ovaj kompozit od drveta se i dalje oslanja na nekoliko fosilnih resursa (uključujući poliestersku smolu, kao i razne aditive za površinske tretmane i glazure), što ga ne čini potpuno ekološki ispravnim. U narednoj fazi fokus će biti na razvijanju tehnologije smola koje su na potpuno biološkoj bazi. To je plan za nastupajuće godine.
Činjenica da je materijal već prerađen dovodi ga u situaciju da se na kraju svog životnog veka blok toalet ne može ponovo reciklirati, pa mu je zbog toga produžen vek i trajanje na 50 godina, dok se kod kompozitnih materijala dosad vek trajanja svodio na period od 10-15 godina. Woodio tvrdi da se na kraju „karijere“ toalet može spaliti i iskoristiti za energiju za neke druge proizvodnje, ali spaljivanjem bi se oslobodio u atmosferu fosilni ugljenik, koji se nalazi u samom drvetu, što je zasad još jedan nedostatak ovog inovativnog projekta.
Prethodni napori da se toaleti učine održivim svodili su se na regulisanje i smanjenje potrošnje vode prilikom korišćenja. Ovo je prvi pokušaj da se na samom materijalu unesu bitne promene.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Uslovi za privređivanje su nepredvidivi, a tržište je manje dostupno našim privrednicima, koji se iz godine u godinu bore za što bolju poziciju. U državnim institucijama odlično znaju na koji način bi se ras...
Kad Radeta Rakočevića pitate koliko biznisa je pokrenuo za svojih prvih 50 godina, treba mu malo vremena da prebroji. Iskreno odgovara da je investirao dosad u petnaestak privatnih kompanija iz Srbije, uspe...
Cake news Čaršavi Vesti iz izdanja Investicije
Prvi ašov nije ni zaboden, a cena stadiona se više nego udvostručila. Kada je Vučić 2015. prvi put obećao izgradnju nacionalnog stadiona, rekao je da će koštati 150 miliona evra, što je cifra kojom su barata...
Da li su visoke cene sa kojima se susrećemo u prodavnicama rezultat preteranih marži trgovaca, i bogaćenja primarnih proizvođača, odnosno ratara i farmera? Prvi se bore sa manjom prodajom, drugi propadaju. D...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE