BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Veliki problem za poslovanje savesnih firmi u Srbiji predstavlja činjenica da gotovo svaka treća firma u svojim finansijskim izveštajima ne pokazuje verodostojne podatke, već smanjuje svoje gubitke, povećava svoju likvidnost, na papiru, i na taj način je sve teže proceniti kada nekom šaljete robu ili isporučujute uslugu da li je on u stanju da to i plati u dogovorenom roku ili ne
Podatak da hrvatski Agrokor duguje najmanje dve milijarde evra svojim dobavljačima pokazuje da ceo region u kojem posluje taj koncern ima istu falinku – niti se poštuju zakoni o rokovima plaćanja, niti nadležne službe kontrolišu njihovu primenu. Da nije tako, možda vlasnik Argokora Ivica Todorić i neki srpski novokomponovani bogataši ne bi dospeli u dužničku krizu i firme im ne bi otišle u stečaj, a njihovi poverioci ostali bez svog novca.
U Srbiji je u 2016. godini prema podacima Agencije za privredne registre prosečan rok plaćanja dobavljačima bio 123 dana, što je duplo duže od zakonom propisanog. Taj sistem kratkoročnog zaduživanja, ali bez plaćanja kamata i na štetu poslovnih partnera, uzrok je i posledica nelikvidnosti velikog dela privrede i iz tog začaranog kruga teško je izaći.
Razlozi takvog stanja su, kako objašnjavaju stručnjaci, hronična ekonomska kriza, nereformisan javni sektor, spori razvoj nove privredne strukture, slabe institucije, tako da i solidni zakoni, poput Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama ne mogu da daju rezultat, jer se primenjuju selektivno i neefikasno. Šta vredi zakon, kad trgovci ucenjuju svoje dobavljače da će im robu izbaciti iz polica ili staviti na manje vidljivo mesto, a proizvođači da će prestati da nabavljaju sirovine od onih koji insistiraju na poštovanju rokova plaćanja. Za Todorićeve trgovinske lance u Srbiji radi 150 dobavljača koji na naplatu čekaju i do 210 dana i sa zebnjom prate kako vlast u Hrvatskoj sprovodi „leks Agrokor” i sanira tu kompaniju, jer ne znaju kad će i u kom iznosu naplatiti svoja potraživanja.
Istraživanje „Evropske navike plaćanja”, koje je za potrebe kompanije EOS Matriks na uzorku od 200 menadžera firmi u Srbiji sproveo IPSOS pokazalo je da se u 2016. godini svaki treći račun nije plaćao na vreme, a kada klijenti propuste rok plaćanja, kompanije u proseku moraju da čekaju 50 dana za naplatu, što je daleko najduže u Evropi, gde se čeka 21 dan.
U zemaljama zapadne Evrope na naplatu zakasnelih potraživanja najduže čekaju nemačke kompanije (23 dana), a u istočnoj Evropi grčke (26 dana). Takođe, u Nemačkoj je istovremeno i rok za izmirenje novčanih obaveza od dana kada je dužnik primio fakturu, odnosno drugi zahtev za plaćanje od poverioca koji je ispunio svoju ugovorenu obavezu, u proseku najkraći od svih posmatranih zemalja i iznosi takođe 23 dana, dok je u Grčkoj taj rok 48 dana, gotovo kao u Srbiji.
Pokazalo se da u Srbiji postoji velika razlika u navikama plaćanje kod privatnih i poslovnih kupaca – pravovremeno plaćanje u sektoru privatnih klijenata je na evropskom nivou, dok je u poslovnom sektoru na najnižem nivou u Evropi. Privatni klijenti u Srbiji imaju rokove plaćanja u danima na nivou istočnoevropskog proseka (30 dana) i drže evropski prosek u izmirivanju svojih obaveza na vreme (79 odsto), a najbolju praksu plaćanja u Evropi pokazuju pri kratkim rokovima plaćanja.
Za razliku od njih, poslovni klijenti imaju skoro najduže rokove plaćanja u Evropi (46 dana), odmah posle Grčke (51 dan). Za samo 12 odsto računa rokovi plaćanja su kraći od 30 dana. Procenat zakasnelih i nenaplativih potraživanja, posmatrano sektorski, najveći je u trgovini, čak 36 odsto. U tom sektoru nakon isteka roka plaćanja poslovni klijenti su u proseku podmirivali potraživanje po računu tek posle 55 dana, dok je u sektoru usluga, ukupno posmatrano, to trajalo 63 dana.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE