BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Biljana i Bratislav Branković, osnivači edukativne arhitekture „Proces“
Želimo da napravimo prepoznatljiv brend u smislu estetike i namene igračaka koje nude drugačiju igru za decu. Naš je cilj da proizvodnju podignemo na takav nivo da visoki kvalitet isporučujemo u velikim serijama. Za sada imamo kvalitet, ali u malim serijama
Svoje znanje iz arhitekture Biljana i Bratislav Branković usmerili su u edukativne aktivnosti i jednu specifičnu proizvodnju arhitektonskih igračaka, kojom se retko ko bavi u Evropi. Ne samo da su u Srbiji jedini proizvođači drvenih setova za „male arhitekte” nego i na evropskom tržištu postoji svega nekoliko proizvođača. Pre četiri godine mladi bračni par, oboje arhitekti, osnovali su „Proces” edukativnu arhitekturu kao nezavisnu organizaciju koja se bavi edukacijom dece i mladih o prostoru i arhitekturi. Njihove „Archi play” igračke pomažu razvoj prostorne inteligencije, kreativnosti i apstraktnog mišljenja.
Set za gradnju i konstruktivnu igru „Archi Constructor” ima 44 elementa, osmišljen je da pomaže u vežbanju kreativnog rešavanja problema, zatim „Archi Ville”, šest drvenih kućica različitih oblika, proizvode i „graffite” drvene kuće po kojima deca crtaju kredama i slično. U inostranstvu se izuzetno ceni alternativni pristup i dizajnerski autorski pečat, naročito ako postoji edukativni kvalitet inkorporiran u dizajn, kažu arhitekti, roditelji dvoje dece.
„Želimo da napravimo prepoznatljiv brend u smislu estetike i namene igračaka koje nude drugačiju igru za decu. Naš je cilj da proizvodnju podignemo na takav nivo da visoki kvalitet isporučujemo u velikim serijama. Za sada imamo kvalitet, ali u malim serijama“, kaže Biljana Branković, arhitekta.
Nova ekonomija: Kako ste počeli da proizvodite arhitektonske igračke i čime se „Proces“ još bavi?
Biljana Branković: „Proces“ smo osnovali 2012. godine kao udruženje građana i iste godine osmislili smo „Archi play“ brend. Oboje smo po struci arhitekti i 2009. godine počeli smo da radimo edukativne radionice sa decom. Odmah posle fakulteta krenuli smo samostalno da se bavimo arhitekturom i radili smo na projektima koji su dobili i nekoliko nagrada na konkursima. Paralelno sa tim dobili smo poziv od kolege iz organizacije Nedelja arhitekture da se uključimo u edukativnu delatnost i to nam se veoma dopalo. Radili smo niz aktivnosti za Muzej grada Beograda, koje su imale za cilj da deci približe arhitekturu i urbanu sredinu. Kroz takav rad sa decom nastojimo da im probudimo svest o tome gde žive, kako se stanuje u smislu kulture stanovanja, kako arhitekti rade i kako nastaje kuća. I za potrebe tih radionica mi smo zapravo osmišljavali sredstva za rad sa decom i shvatili da posle nekoliko godina imamo niz dizajnerskih projekata, odnosno edukativnih alata koje smo dizajnirali za potrebe rada sa decom. I onda smo odlučili da ih plasiramo kao proizvode. Pored „Archi play” edukativnih alata, radimo još samostalne projekte i projekte po pozivu.
Bratislav Branković: Kad smo diplomirali 2007. godine, mislili smo da ćemo se baviti arhitekturom i projektovanjem na neki standardan način, kako je to uobičajeno. Međutim, tako smo radili dve godine i onda 2009, zbog ekonomske situacije u Srbiji, shvatili smo da se ne možemo baviti tim poslom ako smo samostalni, možda u okviru nekog većeg tima ili korporacije. Tako smo došli na ideju da intenziviramo edukativnu delatnost kojom smo se bavili još odranije i da pokušamo da je učinimo profitabilnom.
NE: Po čemu se vaše igračke razlikuju od drugih edukativnih igračaka na tržištu?
Biljana B: Arhitektonske edukativne igračke pomažu razvoj prostorne inteligencije, kreativnosti i apstraktnog mišljenja. Ono što naše igračke razlikuje od drugih jeste da dete samo određuje način na koji će koristiti igračku i umnogome utiče na to kako će na kraju igračka izgledati i koji će rezultat na kraju dobiti. Dakle, dete je aktivan učesnik u procesu igre i nije pasivno u smislu da posmatra igračku koja hoda sama, priča sama i tome slično, nego dete je zapravo aktivan učesnik u procesu izgradnje te igračke. I to je ono što smatramo da nas izdvaja u odnosu na druge, uz još jednu bitnu napomenu, a to je savremena i arhitektonska estetika. I to je nešto što više prepoznaju roditelji nego deca, što je potpuno normalno, jer deca reaguju na žive boje, na konkretne oblike i slike.
Nastavak teksta možete pročitati u tridesetom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE