Vesti iz izdanja

01.12.2023. 00:15

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

Kod nas kupci skidaju kajmak

INTERVJU sa Markom Krsmančićem, osnivačem kompanije "Mleko i mleko""

NIJE OVO SAMO MLEKOMAT, VEĆ NAČIN DA SE SELO PRIBLIŽI GRADU, DA POLJOPRIVREDA POSTANE ODRŽIVA I ISPLATIVA ZA SVE, OD MALIH PROIZVOĐAČA DO KUPACA ...

Marko Krsmančić, foto: Dušan Đorđević

Marko Krsmančić je još pre desetak godina u inostranstvu na mlekomatu kupovao sveže „celo”, odnosno punomasno kravlje mleko za svoje prvo dete. Kada je završio karijeru profesionalnog rukometaša, odlučio je da započne biznis koji će biti više od porodične firme.

Njegova ideja je da ljudima u gradovima učini lako dostupnim mleko jutros pomuženo, ali i da podstakne stočarstvo i pomogne malim farmerima. O mleku, kaže, nije mnogo znao, o zakonskim regulativama takođe, ali učio je u hodu. Nije lako bilo pronaći farmu sa kvalitetnim mlekom i količinom koja mu je potrebna. Mlekomate je uvezao iz Švajcarske i Italije, a ubrzo je realizovao ideju da mleko već sat vremena nakon muže bude u prodaji.

Uputstvo za upotrebu je jednostavno: ponesete flašu ili je kupite na automatu, ubacite novac ili prislonite karticu, odaberete količinu, pola ili ceo litar, i kroz nekoliko sekundi, flaša je puna. Nakon samo jednog gutljaja, uverićete se da je mleko drugačijeg ukusa u odnosu na ono iz tetrapaka.

 

Ideju o neprerađenom mleku iz aparata dobili ste u inostranstvu. Kada ste odlučili da ćete se baviti tim biznisom u Srbiji?

 

Pre dve godine kada sam završio karijeru profesionalnog sportiste, razmišljao sam čime bih mogao da se bavim. Oduvek sam znao da ću se u budućnosti baviti preduzetništvom. Ideja o mlekomatu kao uređaju koji će ljudima da omogući da konzumiraju domaće punomasno mleko dobio sam u Austriji pre deset godina. Smatrao sam da je neophodno da se tako nešto pojavi i na našem tržištu. Potom sam se upustio u avanturu otvaranja firme, zakonske regulative, u sve ono o čemu nisam skoro ništa znao. Usledila je potraga za farmerima koji proizvode kvalitetno mleko u količinama koje su nam potrebne. Ponudili smo im otkupnu cenu kakvu ne mogu da dobiju nigde i uverili ih da smo mi najbolji put za plasiranje njihovih proizvoda.

 

Mleko svakog jutra stiže u mlekomate. Za samo jedan dan, uspeli ste da prodate svih dvesta litara koliko staje u jedan uređaj na lokaciji koju ste otvorili dan ranije u Beogradu.

 

Nismo očekivali da će to da se desi baš prvog dana. Kupci imaju naš telefon na automatu i istog dana kada je mlekomat postavljen, u pola deset uveče, zvali su nas da nas pitaju zašto nema mleka. Žao nam je ako se neko vratio kući bez mleka, ali je u planu da izbacimo aplikaciju preko koje će se pratiti količina preostalog mleka. Reakcije kupaca su sjajne. Baš nam je jedan kupac pisao da je zadovoljan jer smo mu „doneli kravu ispred kuće”. Takođe, pored kvaliteta proizvoda kojim su ljudi zadovoljni, svežine i lakoće dolaska do sveže pomuženog mleka, dopada im se i mogućnost da kupe flašu na licu mesta ako ne ponesu svoju.

 

Da li planirate proširivanje asortimana?

 

Prvenstveno želimo da zadobijemo poverenje ljudi i mislim da smo na dobrom putu. Postoji, uvek je tako na početku, neka doza nepoverenja, ali već nakon prvog konzumiranja ljudi vide da ih nismo prevarili, da su zaista dobili sveže mleko sa farme iz Deliblata. Dodatno poverenje učvršćuje kada saznaju da je reč o zatvorenom tipu muže, da mleko nema mogućnost da u njega dospeju bakterije za to kratko vreme koje prođe od muže do mlekomata. Naša ideja je da pored mleka, ljudi na sličan način kupuju i druge proizvode sa sela. Želimo da im omogućimo „selo u malom”.  Za sada planiramo još dve lokacije u Beogradu, a na jednoj ćemo imati i kozje mleko koje se, nažalost, teško pronalazi u Srbiji.

 

Da li je bilo trenutaka kada se zapitate „šta je sve ovo meni trebalo”?

 

Iako imam viziju kako će kompanija izgledati za pet godina, što dovoljno govori u prilog naše posvećenosti, bilo je tih trenutaka. Sumnja je bila prisutna, a odagnao ju je komentar zadovoljnog kupca. Jer, nije ovo samo mlekomat, već način da se selo približi gradu, da poljoprivreda postane održiva i isplativa za sve, od malih proizvođača do kupaca. To nas motiviše.

 

Marketing je važan kada je prodaja u pitanju. Za koji vid ste se vi odlučili na početku?

 

To što smo jedini u Beogradu ne znači da ne treba da se bavimo marketingom. Pored brendiranih automata koji, potrudili smo se, zaista zapadaju za oko i privlače ljude da kupe, ispostavilo se da je najbolja organska reklama, odnosno preporuka. Gotovo svi kupci su sa određenom dozom skepse kupili prvi litar, ali onda ne samo da su se vratili po još, nego su postali i naši promoteri jer, kako kažu, smatraju da treba da podele i sa drugima kakav su proizvod kupili. Takođe, naša ideja od koje ne odustajemo, da lokacije mlekomata budu tržni centri i veliki supermarketi, dodatno nas reklamira zbog velikog broja ljudi koji tamo dolaze.

 

Iako je najbolje da se mleko odmah prokuva, vi ne krijete da pijete sveže.

 

Mi smo u obavezi da kupce informišemo o najboljem načinu konzumacije našeg mleka. Nedavno nas je jedan kupac pitao zašto je naše mleko skuplje od onog iz prodavnice. Razlog je upravo taj što nije prokuvano, punomasno je, odnosno celo, pa je neophodno prokuvati ga. Kod nas kupci sami skidaju kajmak jer, iako masnoća varira u zavisnosti od doba godine, uglavnom je to oko četiri procenta mlečne masti u letnjem periodu, a tokom zime i do 4,4 procenta. Ipak, do sada u komunikaciji sa kupcima, uglavnom su nam rekli da piju isključivo sveže.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.