Kompanije u Srbiji izdvajaju od nekoliko hiljada do nekoliko desetina hiljada evra za razvoj brenda, dok male firme za to nemaju novca. Treba se, međutim, dobro obavestiti o bespovratnoj pomoći koju daju razni fondovi i iskoristiti šansu, kaže Ilija Dragišić, suvlasnik firme „Dimis“
Prve godine radnog staža, nakon završenog fakulteta Ilija Dragišić, dizajner po struci, upisao je u sopstvenoj firmi, kad je pre pet godina zajedno sa kolegom osnovao firmu „Dimis“ koja se bavi razvojem brenda kompanija i proizvoda. Po prihodima i broju zaposlenih pripada grupi malih preduzeća, trenutno ima četvoro radnika sa godišnjim prihodom od 40.000 evra. Mlad, poslovan čovek kaže da je zadovoljan dosadašnjim poslovanjem firme jer imaju na stotine kompanija koje su njihovi klijenti. Kad sve pobroji, za proteklih pet godina imali su 500 domaćih i stranih kompanija sa kojima su radili, među njima su trgovinske, telekomunikacione kompanije i banke.
Dosta rade za nevladin sektor, a radili su i za Evropsku komisiju u Briselu dizajn priručnika i brošure. Pored posla u svojoj firmi, angažovan je i kao predsednik Udruženja mladih privrednika, koje je formirano pre nekoliko godina. Ako se podsetimo podatka da je godinama unazad nezaposleno oko 200.000 mladih ljudi u Srbiji, zanimljivo je čuti kako je neko odmah nakon završenog fakulteta počeo da zarađuje i to u svojoj firmi.
Nova ekonomija: Koliko vam je bilo potrebno novca u početku?
Ilija Dragišić: U našem poslu je drugačije, u odnosu na druge branše, uopšte nije potrebno mnogo ulaganja i zato smo lako mogli da pokrenemo biznis. Nama je dovoljan samo računar i softveri uz pomoć kojih možemo da nacrtamo logotip, plakat, ili da uradimo neku brošuru. Tako smo bez problema počeli da radimo i klijente smo nalazili na osnovu preporuka. Iz godine u godinu imamo rast prihoda i razmišljamo da proširimo tim. Vrlo brzo sam se suočio sa tim da znanje koje sam stekao na fakultetu nije primenjivo na tržištu. Stalno pratimo trendove u oblasti kreiranja i unapređenja brenda. Bavimo se razvojem korporativnih ili proizvodnih brendova, mada pružamo i usluge organizacijama u cilju promovisanja njihovih usluga. Brendiranje se radi strateški, u pitanju je proces koji podrazumeva istraživanje tržišta, strategijsku platforma, pozicioniranje proizvoda i tek onda se pristupa samom dizajnu i formiranju brend identiteta. Nakon toga, sledi reklama u digitalnim medijima i štampanje promotivnih materijala.
NE: Šta čini jedan dobar brend, da li je potrebno zvučno ime ili dobar simbol?
Ilija Dragišić: Brend nije ime, ni znak, ni simbol. Brend je isključivo psihološka kategorija, odnosno osećaj koji se stvara prilikom pomisli na proizvod, uslugu ili kompaniju. Znak i ime kompanije predstavljaju brend identitet, koji je zapravo manifestacija brenda.
Nastavak teksta možete pročitati u dvadesetsedmom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“