Vesti iz izdanja

30.06.2022. 21:07

Autor: Bogdan Petrović

Medveđa usluga Kragujevcu

FIAT po ko zna koji put

Bez ikakve dileme radi se o najnepovolјnijem ugovoru sa investitorima koji je do sada zaklјučen i to ide na dušu Borisu Tadiću. Od početka te priče sve je bilo lažno, iz političkih razloga. Vučić je tim putem nastavio pa će se, po svoj prilici, saga između Srbije i FIAT-a (Stelantisa) nastaviti i u narednim godinama. Koliko će to sve do kraja da košta, bilјe da ne znamo

Sve je delovalo idilično kada je krajem aprila uz prisustvo predsednika Aleksandra Vučića potpisivan nov ugovor o državnim davanjima za fabriku Stelantis, naslednika FIAT-a u Kragujevcu. Umesto prevaziđenog modela „fijat 500“, u fabrici bi trebalo da se prave električni automobili, koji su u ovom trenutku hit, pošto EU namerava da od 2035. godine zabrani proizvodnju automobila sa unutrašnjim sagorevanjem. To zadovolјstvo slikanja predsednika sa „investitorima“ nije moglo da prođe bez državne potpore od „samo“ 42 miliona evra.

Međutim, dok se maltene ni mastilo sa potpisa nije osušilo idila je prestala, pošto se otvorilo pitanje šta će biti sa radnicima dok ne počne proizvodnja novog modela. U fabrici će ostati ne više od 500 lјudi u prelaznom periodu od dve godine, dok je ostalima ponuđeno zapošlјavanje u trajanju od 18 meseci do dve godine u Stelantisovim fabrikama u Polјskoj ili Slovačkoj, uz platu od 800 do 850 evra mesečno. 

Trenutno fabrika u Kragujevcu zapošlјava 2.100 radnika, što znači da je više od tri četvrtine radnika višak dok ne počne nova proizvodnja. Ali i kada počne sklapanje novog modela, u fabrici će raditi samo 1.600 radnika, jer je tehnologija proizvodnje električnog automobila neuporedivo jednostavnija, što znači da će trajno bez posla ostati više od 500 lјudi. Tako je država Srbija uspela u nečemu što je do sada neviđeno u politici subvencionisanja stranih investitora – da finansira i one projekte koji dovode do smanjivanja broja radnika – iako je osnovni motiv subvencija upravo novo zapošlјavanje.

Najveća subvencija u istoriji 

Klјučni trenutak oko dolaska FIAT-a vezan je za političku borbu za vlast pre izbora 2008. godine, kada je Demokratska stranka htela da biračima predstavi sve prednosti „evropskog puta“. Po svaku cenu je bilo potrebno „pronaći“ neku veliku i opiplјivu investiciju iz EU, a tu se našao FIAT kao najbolјi adut. Zato se neposredno pred izbore, uz veliku medijsku kampanju, u Kragujevcu potpisuje memorandum (u tom trenutku neobavezujućeg karaktera) o zajedničkom ulaganju sa FIAT-om. Grad je bio okićen kao da je najveći praznik,  uz parole na italijanskom, a sve to su pratili mediji pričama o neviđenom uspehu. Te scene su bile groteskne: predsednik Srbije Boris Tadić je trčkarao oko dva direktora FIAT-a, Markionea i Altavile, a pored njih je trčkarao i ministar ekonomije Mlađan Dinkić. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.