
Vesti iz izdanja Javne finansije
Prošlo je vreme niskih kamata
Novac će u narednom periodu biti skup i za državu i za stanovništvo
Dejan Šoškić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, bivši guverner Narodne banke Srbije
Fiksiranje deviznog kursa, kao inače sasvim legitimna i jednostavna monetarna strategija, zapravo znači stavljanje monetarne politike u funkciju odbrane tog fiksnog kursa i time se njegovo održanje stavlja iznad ciljeva u vezi sa inflacijom, finansijskom stabilnošću i privrednim rastom u nekoj zemlji
Monetarna politika podrazumeva slobodu upravljanja količinom i, sledstveno, cenom domaćeg novca u skladu sa zahtevima stabilnosti cena, finansijske stabilnosti i privrednog rasta u nekoj zemlji. Otuda je postojanje monetarne politike i slobode kontrolisanja domaćeg novca, zapravo privilegija dobro uređenih i monetarno suverenih zemalja sa jakim institucijama. Istorija je pokazala da monetarna suverenost uz slabe ispolitizovane institucije (pre svega centralnu banku) često završava spiralom nekontrolisane monetizacije javnog duga (pokrivanja budžetskog deficita emitovanim novcem od strane centralne banke) i visokom inflacijom (Nemačka 20-ih godina, Istočna Evropa krajem 40-ih, Jugoslavija 80-ih i 90-ih, i sl.). Otuda je institucionalna nezavisnost centralne banke tako važna.
S druge strane, fiksiranje deviznog kursa, kao inače sasvim legitimna i jednostavna monetarna strategija, zapravo znači stavljanje monetarne politike u funkciju odbrane tog fiksnog kursa i time se njegovo održanje stavlja iznad ciljeva u vezi sa inflacijom, finansijskom stabilnošću i privrednim rastom u nekoj zemlji. Otuda se u literaturi, najčešće, fiksiranje deviznog kursa izjednačava sa odsustvom monetarne politike i monetarnog suvereniteta, ili blaže, sa dobrovoljnim odricanjem od slobodnog upravljanja domaćim novcem. Slobodno upravljanje novcem može određene finansijske i privredne probleme da relativizuje, ublaži ili čak potpuno otkloni i time se često objašnjava relativno brzi izlazak SAD iz krize 2008. godine u odnosu na EU. Srbija je defakto u režimu fiksnog deviznog kursa i neretko se fiksnost deviznog kursa ističe i kao uspeh monetarne politike bez obzira na dugogodišnji neuspeh u pogađanju ciljanog nivoa inflacije i/ili stope privrednog rasta, koje su godinama unazad ispod proseka sličnih zemalja.
U postojećem modelu ciljanja kursa, koji se sprovodi poslednjih godina, monetarna politika je vezala sebi ruke po pitanju slobodnijeg upravljanja količinom domaćeg novca. Taj monetarni model je nemoćan da pomogne u krizi.
U uslovima krize kroz koju prolazimo i koja je sasvim nestandardna, koja je i eksterna i interna, koja pogađa i ponudu i tražnju i koja bitno usporava (time i realno smanjuje) novac u sistemu, legitimno je razmatrati i sasvim nestandardne mere odgovora. Slobodnije upravljanje dinarskom likvidnošću bi bilo važno u situaciji ovakve krize. Jedan mogući vid jednokratnih mera, o kojima se živo diskutuje i u svetu, jeste ciljano podizanje likvidnosti pravnih i fizičkih lica bez dodatnog rasta duga građana, preduzeća ili države s ciljem opstanka transaktora u sistemu radi njegovog brzog naknadnog oporavka. Ovo bi moglo da bude praćeno kratkoročnim merama za suzbijanje špekulacija na deviznom tržištu (zvanično fiksiranje kursa, zabrana špekulativnog pristupa deviznom tržištu pravnim i fizičkim licima i sl.), ali i obaveznom naknadnom spremnošću za povlačenjem viška likvidnosti kada privredni oporavak krene i kada se brzina novca u sistemu poveća. Ono što bi bilo ključno u primeni ovakvih mera, jeste da bude sasvim jasno da je to jednokratan, jedinstven i nestandardan odgovor za nestandardne okolnosti ove krize.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Vesti iz izdanja Javne finansije
Novac će u narednom periodu biti skup i za državu i za stanovništvo
„Da mi je neko krajem 2019. godine postavio zadatak da do kraja naredne godine obezbedim da kompanija sa 95 odsto kapaciteta radi ’od kuće’, rekao bih da je to nemoguće. A onda smo došli u situaciju da smo t...
Vesti iz izdanja Javne finansije
U rebalansu budžeta faktički je ozakonjeno davanje oko 1,3 milijarde evra za EPS i Srbijagas, a u 2023. godini je namenjeno još 1,2 milijarde evra za pokriće gubitaka ova dva preduzeća. Međutim, možda je i n...
Vesti iz izdanja biotehnologija
U PLANU REGIONALNI PROJEKAT Ministarka Begović najavljuje dalju saradnju sa BGI, a o kojim konkretnim projektima se radi, objaviće, kaže, „kada bude momenat“. Projekti će se svakako ticati biotehnologije ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE