Vesti iz izdanja

07.10.2022. 13:04

UNICEF

Autor: Nova Ekonomija

Ne samo hrana, već i ljubav i uteha

Dojenje

UNICEF dojenje Foto: UNICEF

Dojenje je više od hranjenja. Dojenje je jedinstveno iskustvo kojim započinje majčinstvo i najbolja hrana i prirodna zaštita za bebu. Oko ovoga ne bi trebalo da bude polemike, a tako dojenje vidi i Nacionalni program podrške dojenju, koji Srbija ima od 2018.

„Samo budi istrajna“, rečenica je koju najčešće čuju nove mame. Međutim, uspeh ne zavisi samo od istrajnosti, nego i od brojnih faktora u okruženju majke. Podaci iz Srbije nisu blistavi: – Tek svako četvrto dete iz opšte populacije je u prvih šest meseci isključivo dojeno, a u romskoj populaciji ovaj procenat je i do tri puta niži.

  • U prva tri dana života, manje od 40% dece u Srbiji je dobilo majčino mleko kao svoj prvi obrok.
  • Svega 7,7% novorođenčadi je započelo svoje iskustvo dojenja u prvom, i za bebu i za mamu „zlatnom“ satu, iako je poznato da se kolostrum, koji se luči u prvih pet dana od porođaja, smatra „imuno mlekom“ koje štiti bebu od infekcija i bolesti.

Majčino mleko je najkvalitetnija, uvek dostupna i potpuno besplatna hrana za bebe. Kako je onda moguće da se u Srbiji suočavamo sa relativno lošom statistikom o dojenju? Mame se vrlo često suočavaju sa barijerama koje mogu da utiču na ishod i uspešnost u dojenju, a mnoge barijere se mogu preduprediti ako mama dobije dobre savete – od toga kako da pravilno postavi bebu na dojku, kako da otkloni nesigurnosti povezane sa akutnim ili hroničnim zdravstvenim stanjima majke, do zabrinutosti oko toga da li je mleko dovoljno dobro i da li je beba dovoljno sita.

Kao i u drugim oblastima života, tako i u dojenju, samo dobra informisanost stvara samopouzdanje i pobeđuje strah. Da bi mama bila dobro informisana potrebno je da svi akteri sa kojima se susreće u ovom procesu, kao što su zdravstveni radnici, uključujući lekare, medicinske sestre, babice, dijetetičare, konsultante za laktaciju, farmaceute, savetnike u zajednici, volontere, koji uvode majke u iskustvo dojenja, budu obučeni i da pružaju pouzdane informacije i podršku kada je najpotrebnija.

Dr Jelena Zajeganović Jakovljević, rukovoditeljka programa za zdravlje i rani razvoj dece u UNICEF-u u Srbiji, ističe da kao zajednica treba da osiguramo podršku koja je korak ispred porodice da bi sva deca u Srbiji zakoračila u svoje detinjstvo i život na što zdravijim temeljima.

„Korisno je za roditelje da saveti i poruke o dojenju budu dostupni ne samo u susretu sa zdravstvenim radnicima, već širom zajednice, u vrtiću, prodavnici, parku, apoteci, na radnom mestu ili na mestima susreta sa grupama drugih roditelja“, kaže ona.

Zajednica je tajna uspeha

Zaštita, promocija i podrška dojenju, ostvarena kroz održive nacionalne i lokalne politike, mere i svima dostupne programe, sada je više nego ikada prioritet ako želimo da obezbedimo bolje ishode za svako dete.

„Ako odgovorimo na najčešće izvore nesigurnosti kod majki i očeva na temu dojenja i ako negujemo zajednicu u kojoj je podrška dojenju važna, u kojoj se dojenje predstavlja i doživljava kao moguća misija, majkama samo preostaje da istraju u dojenju, barem prvih šest meseci, a prema mogućnostima i godinu do dve, pa čak i više godina života bebe“, zaključuje dr Zajeganović Jakovljević.

Da zajednica ima sluha, mogu da pokažu i kompanije koje rade u Srbiji, tako što neće idealizovati dohranu za bebe i zamene za majčino mleko, tako što se neće agresivno reklamirati, ne samo preko masovnih medija, već i preko društvenih mreža, postera u pedijatrijskim ordinacijama, ali i načinom na koji pozicioniraju ove proizvode na policama prodavnica.

Privredna komora Srbije, Ministarstvo zdravlja, Svetska zdravstvena organizacija i UNICEF započeli su aktivni dijalog o zaštiti dojenja kao javnozdravstvenog prioriteta i usklađivanja sa Međunarodnim pravilnikom o načinu reklamiranja mlečnih formula, fer poslovanju i plasiranju ovakvih proizvoda. U tom dijalogu učestvuje i maloprodajni lanac Delez Srbija, koji je već pružio podršku inicijativi.

Na ulaznim vratima svih Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go prodavnica širom zemlje postavljene su edukativne poruke o važnosti dojenja. Poruke imaju za cilj da podsete građane da je dojenje ne samo hrana, već ljubav i uteha, te da majčino mleko nije obrok stalnog sastava, već se prilagođava rastu svakog deteta.

Dojenje jeste čudo, ali čudo prirode, a ne „nešto nemoguće“. Dojenje je svakodnevno čudo, koje svaka mama može da izvede, ali samo uz punu podršku čitave zajednice. A svaka beba to čudo zaslužuje, za budućnost u znaku dobrog zdravlja i emotivnog blagostanja.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.