One pomeraju granice
INTERVJU - Milica Momčilović, Tatjana Stepić, Marina Šušnjić, Marija Milutinović, Mirela Albijanić i Irena Filipović iz kompanije PepsiCo
„Ne samo da smo usmereni ka tome da broj žena u kompaniji konstantno raste, od proizvodnje do rukovodećih pozicija, već je naša kultura takva da negujemo različitosti svakoga od nas. Trudimo se da podstičemo žene da čvrsto zastupaju svoje stavove i napreduju u svojoj karijeri“
Kompanija PepsiCo je pokrenula kampanju pod nazivom „Ona je PepsiCo“ u okviru koje će se baviti osnaživanjem i podrškom ženama na različitim pozicijama u kompaniji. Reč je o ženama koje rade u fabrici na poslovima koji se tradicionalno uglavnom vezuju za muškarce, poput rada u magacinu ili na pakovanju, ali i onima koje su zaposlene u prodaji i na rukovodećim pozicijama. O tome da li se sreću sa predrasudama na poslu i kako se sa njima nose, koliko je za karijerni napredak žena važna podrška kompanije i podsticanje rodne ravnopravnosti i šta smatraju ključnim za uspeh, imali smo prilike da razgovaramo sa šest izuzetnih žena kompanije PepsiCo.
Kako izgleda baviti se poslom koji se tradicionalno i dalje smatra muškom profesijom?
Marija Milutinović: Ja sam na poziciji koordinatora magacina repromaterijala i jedina sam žena u timu. Odlično se slažemo svi i mislim da je za dobre odnose na poslu najvažnije kakav je tim i dobra postavka rukovodilaca. Trudim se da se ne ponašam kao „šef“, već da sarađujem sa svima u timu. Radim već 24 godine u kompaniji, počela sam u proizvodnji i prošla različite procese i korak po korak napredovala u karijeri. Mislim da je za žene najvažnije da budu vredne i uporne i doći će do svog cilja.
Irena Filipović: Najbolja stvar koju život može da vam donese je da radite posao koji volite. Ja zaista volim svoj posao, u kompaniji sam 21 godinu, prošla sam kroz razne faze, gradila sebe i sada primenjujem sve te procese u praksi. Moj posao je dosta specifičan, bavim se uvozom i izvozom, što se smatra muškim poslom, ali kada sam došla u taj sektor, prepoznata sam od strane menadžmenta. Sve ove godine imam veliku podršku, baš od strane kolega.
Takođe, ono što smatram najboljim u svom poslu, koji je veoma dinamičan, jeste to što imam jednu vrstu autonomije da organizujem svoje vreme i obaveze kako meni odgovara, što je izuzetno važno da biste bili zadovoljni i motivisani za rad.
Do sada sam radila u isključivo u muškom timu koji mi je zaista uvek davao podršku, a sada u svom timu imam još jednu koleginicu, i svakako bih volela da se timu pridruži još više njih.
Mirela Albijanić: Moja pozicija je paker majstor i to se u potpunosti smatra muškim zanimanjem. Tim poslom se bavim već osam godina i kada sam počela da radim, bila sam jedina žena, sada nas već ima više. Mogu da kažem da sam sve ove godine imala podršku kolega i da su mi pomagali kad god sam nailazila na prepreke. Trenutno u timu imamo više žena, a ja sam na poziciji na kojoj obučavam mlade koleginice i kolege koji dolaze u kompaniju.
Da li se u svom poslu susrećete sa rodnim stereotipima i predrasudama?
Irena Filipović: Susretala sam se sa različitim, i ne uvek prijatnim, situacijama u kojem me eksterni saradnici ponekad nisu shvatali ozbiljno. Ali, kada nešto volite, kada vam se pruži prilika da se dokažete u svom poslu, da izgradite samopouzdanje, što ja jesam uspela, onda na jedan lep način pokažete svoj autoritet i budete prihvaćeni. Napravila sam i odličan balans između privatnog i poslovnog života. Mislim da je suština kako prihvatate stvari koje vam se dešavaju u životu. Ja ih nisam prihvatala kao izazove; zapravo su me te situacije obično motivisale.
Mirela Albijanić: Moje iskustvo i toliko godina u poslu mi pomažu da se nosim sa takvim situacijama. Izgradite stav i postavite se na poziciju sa stavom da žene nisu ništa manje vredne od muškaraca i da svojim radom i uspehom dokazujemo da smo ravnopravne i da to i zaslužujemo.
Da li su mlađe generacije muškaraca, da kažemo, naprednije u pogledu rodne ravnopravnosti od starijih?
Irena Filipović: Da, imaju veće poštovanje. Hoće da saslušaju, ne grade konvencionalni muško-ženski odnos. Ne prave razlike i vidim da jako poštuju sve koleginice. A to je najvažnije – međusobno poštovanje i saradnja.
Mirela Albijanić: U mom slučaju, zavisi od situacije i od osobe sa kojom sarađujem. Jer kad kažete „paker majstor“, odmah pomisle na muški posao. Neki teško prihvataju da im žena govori kako da našteluju mašinu ili da im daje zadatke, ali ima i kolega koji jako lepo prihvataju ženu kao mentora.
Kako se danas ophodite u situacijama kada vam neko ukaže manje poštovanja u poslu samo zato što ste žensko, koliko je vaš odnos drugačiji nego sa početka karijere?
Irena Filipović: Moj odnos se mnogo promenio. Kroz višegodišnje iskustvo, naučila sam da vladam situacijom, da se postavim sa više autoriteta i ne postoji više ništa što mene može da poremeti. Znam da imam snagu i da mogu da se nosim sa rodnim stereotipima odakle god da dolaze.
Irena Filipović – Logistika, supervizor izvozne administracije, Mirela Albijanić – Proizvodnja, smenski ekspert – trener za pakovanje, Marija Milutinović – Proizvodnja, koordinator za skladištenje
Na koji način kompanija PepsiCo podstiče i podržava karijerni napredak i osnaživanje žena u samoj kompaniji?
Milica Momčilović: Naša kompanija se trudi da stvori inkluzivno i raznoliko radno okruženje. Ne samo da smo usmereni ka tome da broj žena u kompaniji konstantno raste, od proizvodnje do rukovodećih pozicija, već je naša kultura takva da negujemo različitosti svakoga od nas.
Trudimo se da privučemo talente i da ih razvijamo u našoj kompaniji. Drago mi je što je kompanija dodatno fokusirana i na podršku rodnoj ravnopravnosti jer smatram da je važno da žene u našoj kompaniji imaju samopouzdanje, da mogu da izraze svoj glas, da se čuje njihovo mišljenje. Negujemo različitost mišljenja i trudimo se da podstičemo žene da čvrsto zastupaju svoje stavove i napreduju u karijeri. Konkretno, moj marketing tim čini nas 12, od kojih 10 pozicija zauzimaju upravo moje sjajne koleginice. Ja sam jako ponosna na tu činjenicu i ono što me posebno ispunjava je što smo sve potpuno različite, ali to je ono što je, verujem, suština našeg uspeha.
Kampanja „Ona je PepsiCo“ je pokazatelj onoga što kompanija radi u pravcu osnaživanja žena i način da pokažemo društvu šta sve žene mogu ako dobiju adekvatnu podršku radnog okruženja.
Šta su konkretni koraci u pravcu podrške talentima?
Tatjana Stepić: Primera radi, kada sam želela da se prijavim za posao u prodaji, svi su mi govorili da je to muški posao, da nije za žene. Ipak sam odlučila da konkurišem za to radno mesto i PepsiCo mi je pružio priliku da pokažem svoj talenat. Kompanija je prepoznala koje su moje mogućnosti i kroz edukaciju i treninge pomogla mi da dođem do pozicije u prodaji na kojoj sam trenutno.
Milica Momčilović: Kompanija se trudi da otkrije talente i, kad u tom uspe, da ih neguje i dalje razvija. To se dešava kroz različite treninge, mentorstvo, upućivanje na kurseve, kroz kreiranje okruženja da se iskažete, pokažete šta sve umete i možete, što otvara prilike za napredak u karijeri. Nije važno u kom sektoru radite, na kojoj ste poziciji, već je važno kakvi ste u poslu kojim se bavite, kakav ste čovek i kako se ophodite prema svojim koleginicama i kolegama.
Šta vas motiviše da napredujete u svom poslu?
Milica Momčilović: Mene motiviše mogućnost da učim svakog dana. Iako zvuči kao kliše, izuzetno je bitno da na svom radnom mestu imate prostora da razvijate sebe, i poslovno i privatno. Osećam da za to imam mogućnost jer sarađujem sa mnogo sektora i sa velikim brojem ljudi. Takođe, tu je i tim sa kojim radim, u kome vlada atmosfera podrške, prijateljstva i dobre energije, koja me motiviše da svakoga dana budem što bolja u svom poslu.
Na koji način razvijate timsku i mentorsku podršku mladim kolegama i koleginicama koji tek započinju karijeru?
Tatjana Stepić: Velika mi je čast što sam dobila tu odgovornost da u svom prodajnom timu budem zadužena za onboarding novozaposlenih. Veoma se trudim da im pružim veliku podršku i na terenu i van njega. Nekada prolaze kroz izazove, naiđu na barijere; i ja sam ih imala kada sam počinjala da radim. Ali to su stvari koje se prirodno i prevazilaze, a na nama, koji smo tu dosta duže, je da ih usmerimo i podstaknemo njihov profesionalni razvoj. Kroz mentorski pristup, obuke koje su nam dostupne, kao i kroz pravovremenu i transparentnu komunikaciju, umnogome doprinosimo njihovom napretku, a samim tim i napretku celog tima.
Šta vidite kao prednosti za samu kompaniju koja rodnu ravnopravnost vidi kao deo poslovne i razvojne strategije?
Marina Šušnjić: U našoj kompaniji danas ima mnogo više žena nego ranije, što je pokazatelj podrške koju PepsiCo pruža ženama. Kada sam počinjala da radim bile smo nas dve u timu, sada nas je šest. Kompanija se dosta bavi podsticanjem i promocijom rodne ravnopravnosti i danas imamo sve više mladih žena koje se prijavljuju za posao, što znači da nas prepoznaju kao kompaniju u kojoj važe jednaka prava za sve.
Koliko su mladi danas strpljivi i spremni da uče?
Milica Momčilović: Spremni su da uče, željni su znanja, ali stičem utisak da u početku, najviše zbog društvenih mreža, misle da im je sve dostupno i da brzo mogu da dođu do svih informacija. Međutim, tek kada počnu da rade i suoče se sa dnevnim obavezama, zadacima, kroz komunikaciju sa koleginicama i kolegama postane im jasno da nije baš sve tako jednostavno i da je za rast potrebno vreme i strpljenje.
Koliko ih je, sa druge strane, teško zadržati, jer je poznato da su skloniji čestoj promeni posla, za razliku od ranijih generacija?
Milica Momčilović: Mislim da je veoma teško zadržati mlade i kompanije kada prepoznaju talenat, spremne su da im ponude dosta toga kako bi ih zadržale. PepsiCo se upravo u skladu sa tim iz godine u godinu prilagođava i nalazi nova rešenja i pristupe u cilju zadržavanja talenata i svojih zaposlenih. Naravno, veoma je važno da uloženi trud i rad zadovolje individualna finansijska očekivanja, ali mi se čini da se na listi prioriteta sve više provlače tim u kome radite, atmosfera, treninzi, kao i očuvanje blagostanja zaposlenih i uspostavljanje balansa između poslovnog i privatnog života.
Šta biste poručile mladim ženama koje sada započinju svoju karijeru?
Tatjana Stepić: Da budu istrajne, uporne i marljive, jer samo tako će uspeti da stignu do željenog cilja. Važno je i da na poslovnom putu uspeju da pronađu sebe, jer ako radite posao koji volite, vaše je da se trudite maksimalno, a kompanija će prepoznati vaše napore i motivaciju i pružiti vam mogućnosti i podstrek za dalji razvoj i napredak.
Koliko je važan taj podstrek i podrška koju kompanija može da pruži za karijerni napredak žena?
Tatjana Stepić: U kompaniji radim 13 godina i kada sam se zaposlila, u tadašnjem timu prodaje, bila sam jedina žena. Svakoj novoj generaciji mladih žena koja dođe kod mene na teren, kažem da se samo upornost i marljivost isplate. Na mom primeru se to i pokazalo; u poslu sam napredovala stepenicu po stepenicu, od početnog nivoa do sada, da kažemo, neke sredine lestvice, a planiram i dalje da napredujem. Kompanija nudi mnogo mogućnosti za edukaciju i sve zavisi od toga šta želite od svoje karijere.
Marina Šušnjić: Moje prvo radno iskustvo posle fakulteta je upravo u ovoj kompaniji i tu sam već 13 godina. Sazrevala sam kroz godine i dobila mogućnost da mnogo toga naučim i napredujem korak po korak. Smatram da su rad, red i disciplina recept za uspeh. Ne samo u našem poslu, nego uopšteno. Treba biti uporan, istrajati u svojoj želji i nikada ne posustati. Padovi, greške, sastavni su deo rada i iz grešaka najviše naučimo i sazrevamo u poslu. Posle svake greške, najvažnije je ustati, naučiti i krenuti dalje.
Milica Momčilović – Marketing, Junior brand manager, Tatjana Stepić – Prodaja, Team Executive, Marina Šušnjić – Prodaja, Team Executive
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs