Vesti iz izdanja

01.07.2024. 02:20

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

Onlajn kupovina – trend koji je osvojio svet

TRENDOVI - Dimitrije Gašić

Foto: Freepik.com

U poslednjih nekoliko godina, trgovina putem interneta, kraće e-trgovina, postala je neizostavni deo globalne maloprodaje. U ovom trenutku, preko šest milijardi ljudi na planeti koristi internet, a više od polovine kupuje putem interneta.

Platforme za maloprodaju beleže konstantni rast prodaje, a prvi je Amazon sa preko šest milijardi poseta u decembru prošle godine.

Glavni konkurent ovog giganta su dve onlajn prodavnice – Taobao i Tmall, kojima upravlja Alibaba Group. Reč je o azijskim kompanijama koje snabdevaju pola sveta proizvodima „od igle do lokomotive“.

Kada je u pitanju onlajn trgovina, interesantno je da se za ovu vrstu kupovine koristi najčešće mobilni telefon. Preko 80 odsto kupovine putem web-a obavi se na mobilnom telefonu. Da, jeste lakše pogotovo ako se radi o sitnim kupovinama gde nije neophodno studiozno proučavati neki proizvod.

M-trgovina posebno je popularna u zemljama poput Kine i Južne Koreje gde 70 odsto ukupne onlajn prodaje se realizuje putem pametnih telefona.

Kad smo već kod onlajn kupovine, oni koji ipak žele da vide proizvod pre kupovine, sve više nakon gledanja odluče da poruče putem interneta. Takođe, podaci sajta Statista pokazuju i da se sve više kupaca odlučuje da im roba bude dostavljena na tzv. Punktovima, odnosno paketomatima, kako smo mi to ovde preveli.

S obzirom na to da sve više svetske populacije kupuje putem mobilnog telefona, sasvim je logično da se pojavljuje sve više platformi za onlajn trgovinu, kao i da se osniva sve više platformi za trgovinu ili popuste. Tako je bilo i sasvim očekivano da se uključe mobilni operateri, a prvi je taj potez povukao Yettel sa svojom shopping aplikacijom.

Foto: Freepik.com

Foto: Freepik.com

U ovoj kompaniji su se odlučili da ponudu predstave kroz kupone, tačnije popuste koje korisnici aplikacije Yettel, u okviru Yettel shopping sekcije mogu da ostvare, a pristup je moguć i preko web aplikacije. Roba je klasifikovana u nekoliko kategorija: hrana, roba široke potrošnje, pokućstvo, usluge…

Korišćenjem ove aplikacije, kupci mogu da prikupljaju vaučere za popuste koji smanjuju cenu proizvoda ili usluge prilikom kupovine.

Razvoj onlajn platformi za kupovinu prati i niz poteškoća sa kojima se suočavaju najpre diveloperi, ali kako se e-trgovina razvija, tako se prevazilaze i problemi.

O tome se upravo govorilo na prvom Yettel Shopping Meet up-u koji je organizovan u ovoj kompaniji, a gde su svoje ideje i iskustva podelili predstavnici aplikacija i platformi za e-trgovinu.

Na Meet up-u se govorilo o praktičnim primerima gde su prisutni mogli da se upoznaju sa tim kako se razvija marketplace u Srbiji, a predstavili su se i suosnivači aplikacije za upravljanje novcem i e-fakturama. Poteškoće se dešavaju u hodu, ali se i u hodu otklanjaju i to je poenta razvoja platformi za onlajn kupovinu.

E-trgovina u Srbiji se uveliko razvija, a samo 2022. godine realizovano je preko 42 miliona bezgotovinskih odnosno onlajn transakcija u vrednosti od 1,2 milijarde evra, saopštila je Narodna banka Srbije.

Intimni razgovori na Instagramu – može!

Foto: printscreen Instagram.com

Instagram je odlučio da omogući lajvove za bliske prijatelje i to u saradnji sa drugim bliskim prijateljima. Do sada, kada uključite opciju uživo emitovanja, svi vaši pratioci, ukoliko je profil zaključan, mogli su da gledaju video, a svi korisnici Instagrama ukoliko je profil javan. To se sada menja.

Instagram ispunjava očekivanja mlađih korisnika koji su skloni druženju u lajvovima, kojima je to praktično osnovni način komuniciranja, mladi odavno ne šalju tekstualne poruke.

Nova opcija će korisnicima omogućiti da u kolaboraciji sa bliskim prijateljima prave zajedničke lajvove koje će moći da vide samo pratioci sa liste bliskih prijatelja učesnika u lajvu.

Čelnici ove društvene mreže smatraju da će, bez obzira na to što su ovi videi ograničeni u smislu da ih ne mogu svi videti, biti od koristi za širenje kruga bliskih prijatelja i stvaranje boljih odnosa među posebnom publikom.

 

Montaža direktno na Jutjubu i dugačkih videa

Foto: Freepik.com

Do sada je opcija montaže objavljenih videa u Jutjub studiju bila moguća samo kada su kraći videi u pitanju. To je posebno smetalo autorima dugačkih lajvova, dužih od šest sati, jer nakon emitovanja nisu mogli da intervenišu i unesu neke izmene. To je sada moguće jer Jutjub omogućava autorima dugačkih lajvova da nakon toga izmene sve što žele.

Veliku posećenost lajvovima prati i ogroman broj komentara. S tim u vezi, na ovoj platformi su odlučili da olakšaju moderiranje komentara u cilju sprečavanja pojavljivanja neželjenih.

Autori će moći naknadno da odluče koji će komentari biti vidljivi i lakše pročitaju sve, pogotovo kada ih ima mnogo, a koje ne žele ispod svojih videa.

Čelnici Jutjuba kažu da montaža videa dužih od 360 minuta može da traje malo duže zbog same veličine videa, ali je dobro što ova opcija postoji kako bi se što lakše sređivali videi bez uklanjanja i postavljanja novih, sređenih, bez gubitka pregleda.

 

Instagram stavlja muziku na karosel videa

Foto: Freepik.com

Pitali ste se kada će opcija karosel (vrteška) uvesti muziku, uvedena je nedavno, o čemu smo pisali u prethodnim brojevima. Međutim, nije bilo moguće dodavati muziku u karosel u kome se nalazi video, sve donedavno, kada je u maju mesecu Instagram omogućio korisnicima da dodaju u bazu i svoju muziku.

Spekuliše se da je ovo samo jedna od priprema korisnika TikToka u SAD na život bez ove mreže jer otkad je napravljen, TikTok je mreža koja promoviše muziku, a i logo ove kompanije je nota, logično da je muzika glavna na ovoj mreži.

Podsećamo, američki kongres dao je rok kineskoj kompaniji koja stoji iza jedne od najpopularnijih društvenih mreža, da Kina što pre izađe iz vlasništva TikToka ili će u suprotnom biti zabranjeno korišćenje ove mreže na američkom tlu.

Bela kuća je bila jasna, a da li će zaista isključiti TikTok početkom sledeće godine, saznaćemo na jesen.

 

Onlajn kupovina – trend koji je osvojio svet

Foto: Freepik.com

U poslednjih nekoliko godina, trgovina putem interneta, kraće e-trgovina, postala je neizostavni deo globalne maloprodaje. U ovom trenutku, preko šest milijardi ljudi na planeti koristi internet, a više od polovine kupuje putem interneta.

Platforme za maloprodaju beleže konstantni rast prodaje, a prvi je Amazon sa preko šest milijardi poseta u decembru prošle godine.

Glavni konkurent ovog giganta su dve onlajn prodavnice – Taobao i Tmall, kojima upravlja Alibaba Group. Reč je o azijskim kompanijama koje snabdevaju pola sveta proizvodima „od igle do lokomotive“.

Kada je u pitanju onlajn trgovina, interesantno je da se za ovu vrstu kupovine koristi najčešće mobilni telefon. Preko 80 odsto kupovine putem web-a obavi se na mobilnom telefonu. Da, jeste lakše pogotovo ako se radi o sitnim kupovinama gde nije neophodno studiozno proučavati neki proizvod.

M-trgovina posebno je popularna u zemljama poput Kine i Južne Koreje gde 70 odsto ukupne onlajn prodaje se realizuje putem pametnih telefona.

Kad smo već kod onlajn kupovine, oni koji ipak žele da vide proizvod pre kupovine, sve više nakon gledanja odluče da poruče putem interneta. Takođe, podaci sajta Statista pokazuju i da se sve više kupaca odlučuje da im roba bude dostavljena na tzv. Punktovima, odnosno paketomatima, kako smo mi to ovde preveli.

S obzirom na to da sve više svetske populacije kupuje putem mobilnog telefona, sasvim je logično da se pojavljuje sve više platformi za onlajn trgovinu, kao i da se osniva sve više platformi za trgovinu ili popuste. Tako je bilo i sasvim očekivano da se uključe mobilni operateri, a prvi je taj potez povukao Yettel sa svojom shopping aplikacijom.

U ovoj kompaniji su se odlučili da ponudu predstave kroz kupone, tačnije popuste koje korisnici aplikacije Yettel, u okviru Yettel shopping sekcije mogu da ostvare, a pristup je moguć i preko web aplikacije. Roba je klasifikovana u nekoliko kategorija: hrana, roba široke potrošnje, pokućstvo, usluge…

Korišćenjem ove aplikacije, kupci mogu da prikupljaju vaučere za popuste koji smanjuju cenu proizvoda ili usluge prilikom kupovine.

Razvoj onlajn platformi za kupovinu prati i niz poteškoća sa kojima se suočavaju najpre diveloperi, ali kako se e-trgovina razvija, tako se prevazilaze i problemi.

O tome se upravo govorilo na prvom Yettel Shopping Meet up-u koji je organizovan u ovoj kompaniji, a gde su svoje ideje i iskustva podelili predstavnici aplikacija i platformi za e-trgovinu.

Na Meet up-u se govorilo o praktičnim primerima gde su prisutni mogli da se upoznaju sa tim kako se razvija marketplace u Srbiji, a predstavili su se i suosnivači aplikacije za upravljanje novcem i e-fakturama. Poteškoće se dešavaju u hodu, ali se i u hodu otklanjaju i to je poenta razvoja platformi za onlajn kupovinu.

E-trgovina u Srbiji se uveliko razvija, a samo 2022. godine realizovano je preko 42 miliona bezgotovinskih odnosno onlajn transakcija u vrednosti od 1,2 milijarde evra, saopštila je Narodna banka Srbije.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.