Racionalono a ne emotivno ulaganje
Luka Pejović, direktor Ventu.rs i finansijski konsultant u BDO Srbija i Ivan Minić, urednik podcasta Pojačalo
Srpsko finansijsko tržište je u novembru dobilo novog aktera čiji je cilj da podrži razvoj mikro, malih i srednjih preduzeća i tehnoloških startapa, ali i da osnaži kulturu investiranja u Srbiji. Mesec dana od početka rada platforme, Ventu.rs je već uspešno okončala prvu kampanju i time pokazala da u Srbiji postoji značajno interesovanje za ulaganje novca u razvoj preduzetništva.
Luka Pejović, direktor Ventu.rs i finansijski konsultant u BDO Srbija i Ivan Minić, urednik podcasta Pojačalo i strastveni preduzetnik koji pomaže u marketingu i brendiranju platforme, predstavljaju nam Ventu.rs i mogućnosti koje ovaj projekat nudi za razvoj preduzetništva i investiranja u Srbiji
Šta je Ventu.rs i ko stoji iza projekta?
L. Pejović: Ventu.rs je platforma za grupno investiranje (crowdinvesting) koja za cilj ima povezivanje kompanija u potrazi za finansiranjem sa velikim brojem investitora koji ulažu relativno male iznose. Osnovna funkcija platforme je da proces investiranja uobliči određujući jasne kriterijume i pravila, kao i da ih sprovodi.
Platformu su zajednički osnovale revizorsko-konsultantska kuća BDO Srbija i austrijska kompanija CONDA. BDO je prisutan na tržištu Srbije od 1992. godine, od kada pruža usluge revizije, eksternog računovodstva, finansijskog i poreskog savetovanja. Drugi osnivač platforme, CONDA GmbH iz Beča, pionir je grupnog investiranja u Austriji, gde su osnovali prvu platformu grupnog investiranja 2013.
Kako ste došli na ideju da pokrenete platformu i šta je zapravo „crowdinvesting“, tj. grupno investiranje?
L. Pejović: Grupno investiranje je proces prilikom kojeg kompanije u određenom vremenskom periodu prikupljaju novac od velikog broja pojedinaca, koji investiraju sa namerom da na uloženi novac ostvare prinos. U našem slučaju, investitori daju jednu vrstu zajma koji im omogućava prinos kroz fiksnu kamatu, ali i kroz tzv. bonus koji je vezan za poslovni uspeh kompanije.
Ideja o platformi je potekla iz iskustava stečenih kroz rad na tržištu u svojstvu finansijskog konsultanta u BDO Srbija. Moje kolege i ja smo se godinama sretali sa žalbama privrede na postojeće stanje na finansijskom tržištu, naročito u segmentu mikro i malih kompanija i tehnoloških startapa. Jednostavno, banke nisu zainteresovane za taj segment, a drugih opcija je bilo vrlo malo i nisu nimalo jednostavne. Tako se stvorila želja da se napravi nešto što će pokušati da ublaži problem finansiranja za takvu vrstu firmi.
Sa druge strane, mogućnosti za investiranje u Srbiji činile su nam se jako ograničenim što kao posledicu ima ogromnu količinu novca koji svakodnevno gubi vrednost na tekućim, a i štednim računima građana. Imajući to u vidu, kao i već opisanu situaciju sa finansiranjem mikro i malih kompanija, shvatili smo da najvažniji sastojci za uspeh grupnog investiranja u Srbiji postoje.
Ko je ciljna grupa platforme?
I. Minić: Sa jedne strane – mikro, mala i srednja preduzeća koja imaju jasnu viziju i želju za rastom, potreban im je kapital, ali i žele da budu vidljivi i privuku pažnju javnosti, a sa druge ljudi koji žele da ulože iznose od 100 evra pa naviše, uz prinos koji je bolji od štednje, ali pritom i imaju svest o značaju ulaganja u male biznise koji su uvek i svuda najvitalniji i najagilniji deo privrede.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs