Iduće godine hotelijeri će biti suočeni sa dva izazova. Jedan je mogući rast kursa evra prema dinaru, koji nas snažno pogađa jer cene iskazujemo u dinarima, a drugi je ukoliko ponovo dođe do pritiska na povećanje PDV-a za hotele. Svuda u EU je PDV na hotele manji nego kod nas i ako se ne može smanjiti, treba ga bar ostaviti na ovom nivou, kaže za „Novu ekonomiju“ Živorad Vasić, generalni direktor hotela Crowne Plaza koji je upravo završava prvu poslovnu godinu pod ovim brendom
Kada smo pravili budžet u septembru i oktobru 2013. godine, ušli smo u posao superiorno, nakon investicije od 50 miliona evra. Želeli smo vrhunske rezultate i možda nismo bili ni realni u planovima. Kada smo u januaru otvorili hotel, uplašili smo se onoga što smo planirali. Nismo bili sigurni da li se na ovakvom tržištu može napraviti takav rezultat. Zaboravili smo da je hotel bio nov, da je godinu i po dana bio zatvoren, da je promenio ime, da se na beogradskom tržištu otvorio niz hotela, od malih butik hotela, do velikih kao što su Falkenštajner ili Metropol.
U prvom tromesečju nije bilo lako. Januar i februar po pravilu nisu dobri meseci za hotele u Beogradu, a nije nam išlo u prilog ni to što su se neki politički problemi prelamali preko leđa hotela. Bilo je u medijima naslova kako je ovo Miškovićev hotel, a on je pod menadžmentom britansko-američke firme IHG (Intercontinental Hotels Group) koja će donositi odluke sledećih 20 godina. Mišković je samo investitor, odnosno vlasnik, kao što je to slučaj svuda u svetu.
Međutim, u aprilu je počeo posao. U maju su se nažalost desile poplave, ali nama to nije uticalo na posao. Jul i avgust su neočekivano bili fantastični, da bi u septembru i oktobru napravili fascinantan rezultat. Ovu godini ćemo da završimo sa više od 11 miliona evra prihoda, a EBITDA će biti u skladu sa planovima. Imali smo fantastičnu godinu, bili smo domaćini velikog kongresa, organizovali svetsko prvenstvo u kulinarstvu, bili domaćini evropskog kongresa za Trilateralnu komisiju i još mnogih kongresa i foruma.
Godinu ćemo završiti sa 57 odsto zauzeća, što je veoma dobro za ovako veliki hotel sa 420 soba.
Šta očekujete u 2015. godini?
Sjajna stvar za hotelijere je kada posao počne sam da dolazi, a to se nama desilo. U narednoj godini planiramo da imamo 65 odsto zauzeća soba i 20 odsto rast prihoda. U isto vreme troškove planiramo da zadržimo na istom nivou. To neće biti moguće za troškove hrane i pića, ali važno je da zadržimo broj zaposlenih na oko 240. Za Beograd je bitno da se otvara i hotel Radison blu, ali i da je poslednjih šest meseci otvoren niz novih hotela. Broj gostiju u Beogradu je u odnosu na prošlu godinu porastao za 11 odsto. Ima indicija da će taj rast da se nastavi i dogodine. Etihad – Er Srbija je najbolja stvar koja se desila Beogradu. Postali smo hab. Naš aerodrom ne može da izdrži toliki broj putnika. Mi veoma mnogo sarađujemo sa avio-kompanijama. Dok druge kompanije smanjuju troškove, na primer posada Austrian erlajnsa neće više spavati u Beogradu, smanjuje se broj letova i leti se noću, Er Srbija povećava broj letova, uvodi interkontinentalni let i otvara nove direktne linije. To nije bitno samo zbog toga što ima više putnika, pa i više gostiju. Kada pričate sa organizatorima kongresa, njihov komentar je ranije bio da ne mogu da naprave kongres u Beogradu ne zato što nema dobrih hotela, već zato što moraju da dođu jedan dan ranije i odu jedan dan kasnije, jer nema letova. Kongres zbog toga više košta i to je bilo razlog zašto su birali druge gradove. Sada je taj problem rešen. Mislim da će 2015. godina za sve beogradske hotele da bude fantastična.
Nastavak teksta možete pročitati u sedamnaestom broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs