Vesti iz izdanja

01.03.2024. 00:50

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

SMRT KOLAČIĆA I DRUGE PRIČE

Paola Felix Meza

Ako se uopšte iz marta može videti kraj godine, onda će 2024. biti definitivno u znaku veštačke inteligencije i privatnosti. Jedno s drugim ne ide, a to zabrinjava kompanije koje stoje iza praktično svih društvenih mreža. 

Platforme će nastaviti da se razvijaju, ali AI (veštačka inteligencija) već je integrisana kao korisnički alat. Trenutno, služi nam da napravimo lažnu foto-vest koja, skoro po pravilu, postaje viralna na društvenim mrežama, pa je praktično nemoguće razuveriti jednu grupu ljudi da francuski farmeri nisu zatrpali senom u znak protesta Trijumfalnu kapiju. Kako ne bismo došli do poplave dezinformacija, uveliko se razmatra kako sprečiti zloupotrebu AI alata.

Pored toga, privatnost je u fokusu čelnika društvenih mreža, a u korenu tog problema opet je AI koja stvara probleme sa zloupotrebom identiteta, sve češće, maloletnika.

Smrt kolačića (cookies) napokon će preusmeriti marketare i sve oni koji se bave onlajn trgovinom na društvene mreže, a tu onda sledi otkrivanje ciljnih grupa, ali i pronalaženje kreativnih rešenja koja podižu prodaju.

Da se podsetimo kratko teksta iz prošlog broja i trendova na Instagramu, X-u, Fejsbuku i Tredsu.

LinkedIn

Poslovna mreža LinkedIn uveliko integriše AI kroz nove alate, što je sasvim očekivano jer iza obe kompanije stoji Microsoft, i korisnici su već uočili promene.

Dodat je generativni rezime profila veštačke inteligencije, unapređena su obaveštenja i dodate nove informacije na osnovu prethodnih impresija određenom objavom, a poboljšan je i opis poslova.

Zadatak pred kojim je ova platforma je da još sugestivnije „poveže“ ljude, najpre kroz iste sfere interesovanja. Na tome uveliko rade, ali prostor za napredak vide u ovoj godini, kada je reč o dodatnom povezivanju na osnovu angažovanja i korisničkog iskustva.

Primetili ste sve više video-sadržaja na ovoj mreži?

Ukoliko među konekcijama, međutim, nemate bar jednu koja deli dobre videe, teško ih možete pronaći. Razlog – nema feed-a i podrške s druge strane da vam pred oči baca ono što vas verovatno, na osnovu prethodno pogledanih, zanima.

Sve je više i strimovanja, odnosno emitovanja uživo video-sadržaja, pa je neophodno korisnicima približiti ponudu živog programa po uzoru na X, Instagram, Facebook.

LinkedIn će, sva je prilika, ove godine raditi na približavanju video-sadržaja svojim korisnicima, da na osnovu korisničkog iskustva i angažmana, izdvoje iz ponude baš ono što ih zanima.

TikTok

foto: Envato.com

Nema sumnje da će najpopularnija društvena mreža iz Kine nastaviti da unapređuje in-stream prodaju (in-stream shopping) sa posebnim fokusom na lokalnu ekonomiju.

U Kini se već uveliko naručuje hrana preko TikToka ili namirnice iz obližnjeg marketa. Ovaj koncept kupovine, nadaju se radeći na tome, žele da popularizuju u svim zemljama gde imaju korisnike. Osim u Indoneziji, koja je već donela zakon o zabrani prodaje preko TikToka jer pogađa direktno lokalnog preduzetnika kada je reč o kupovini robe iz inostranstva.

Čelnici TikToka idu korak dalje kako bi unapredili lokalnu ekonomiju. Nova opcija „Nearby“ omogućava da, na osnovu lokacije, dolazite do prodavnica i kupujete sa dostavom na kućnu adresu.

Da li će ovo zadovoljiti indonežanske vlasti saznaćemo verovatno pre nego što krenemo svi da kupujemo preko TikToka.

A tu je i veštačka inteligencija (AI) bez koje ni ovde ne može da se zamisli korisničko iskustvo. Uveliko se testira generisanje video-sadržaja ili slika na osnovu teksta. Ipak, poslužiće i za povećavanje broja kupaca i prodavaca, lokalnih kompanija i trgovina, tako što će bez greške slati preporuke na osnovu korisničkog angažmana.

Matična kompanija ove društvene mreže, ByteDance, već neko vreme radi na stvaranju sopstvenog čet-bota i, ako bude uspešan, eto ga uskoro integrisanog u TikTok. Korisnicima, očekuje se da pokažu prvi rezultati testiranja u Kini, ova bi opcija mogla da olakša pronalaženje proizvoda i formiranja pravih preporuka u cilju što veće prodaje.

„Virtual human“, odnosno virtuelni ljudi ili avatari, već neko vreme je dostupan kao opcija na profilu, ali je tek nedavno dopunjen pravilnik ponašanja koji zahteva autentifikaciju pravim imenom.

TikTok će nastaviti i ove godine da bude u fokusu geopolitike i predizborna tema u SAD gde se, po običaju, govori i u medijima o mogućoj zabrani upotrebe te mreže u svim američkim državama. To ne bi odgovaralo ni Kini, saglasni su analitičari i eksperti za društvene mreže.

Snapchat

foto: Envato.com

Snep je mreža koja je najuspešnije prodala svoju premijum opciju Snapchat+ sa bazom od pet miliona pretplatnika. Uspeh duguje onome što se nalazi u posebnom paketu koji naplaćuju, a ostvareni rezultat govori da su, za razliku od X-a, uspeli da prepoznaju šta žele da kupe njihovi korisnici.

S obzirom na to da razumeju publiku i kontinuirano unapređuju proizvodni portfolio Snapchat+, jasno je na šta se ove godine fokusiraju. Glavna opcija ove mreže i praktično primarni kanal komunikacije jesu direktne poruke (DM=Direct message), pa je izazov unovčiti je, odnosno pomoći brendovima da unaprede prodaju kroz DM.

Iako prodaja nije bila zadovoljavajuća, u želji da ostanu prvi kada su u pitanju AR naočare (Augmented reality), jer su oni prva društvena mreža koja je lansirala naočare za sunce sa kamerom, a nezadovoljni onim što su sa sličnim proizvodom postigli Meta i Apple, nastaviće da unapređuju svoje AR Spectacles virtuelne naočare.

Pogađate, i Snapchat uveliko integriše veštačku inteligenciju u svrhu poboljšanja korisničkog iskustva, i na tome će raditi tokom ove godine.

 

Pinterest

foto: Envato.com

Na istom su zadatku i Pinterest i TikTok – unaprediti lokalnu kupovinu proizvoda u što boljem okruženju za njihovo isprobavanje.

Pinterest uveliko radi na tome da, potpomognut LiDAR procesima koji su novitet kod poslednjih generacija mobilnih uređaja, olakša kupovinu proizvoda poput kućne dekoracije onlajn isprobavanjem ili, na primer, šminke.

S obzirom na to da Pinterest prednjači po broju publike, odnosno korisnika koji kupuju na toj mreži, izvesno je da će biti inovator kada je reč o kreativnim alatima za kupovinu.

U kom smeru može ići njihov apgrejd?

Neizbežna je upotreba AI alata i oni će ga koristiti za unapređivanje pretrage proizvoda. Predviđa se da će korisnici moći da, na osnovu određenih zadatih opisa, dobijaju rezultate pretrage potpomognute AI i svim pretpostavkama o tome šta zaista žele da kupe.

Svetski mediji već su podvukli vezu aktuelnog izvršnog direktora Pinteresta Bila Redija sa bivšim poslodavcem, odnosno Guglom, gde je takođe bio na istoj poziciji i kako, navodno, zato bira da integriše Guglovu verziju AI alata, a ne Majkrosoftov OpenAI.

Pinterestov algoritam nastaviće da se trudi da što bolje razume korisničke potrebe i uskoro bi mogao da zatraži od korisnika fotografije određenih predmeta kako bi što relevantnije  rezultate pretrage i ponude nudio korisnicima na osnovu afiniteta. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.