Vesti iz izdanja

02.03.2020. 13:13

Autor: Branka Anđelković, Tanja Jakobi

Šta će nam gig radnici

Globalne digitalne platforme i Srbija

Globalne digitalne onlajn platforme kao neki „Deus Ex Internet“  rešavaju dva problema na tržištu rada u zemljama istočne i jugoistočne Evrope: nude posao mladim ljudima koji se suočavaju sa visokom barijerom za ulazak u svet rada ili poseduju veštine za kojima nema tražnje u domaćim nisko sofisticiranim privredama. Usput, omogućavaju im „beg od sopstvene države“, bez prelaska njenih granica. Ali to nije jedino polje njihovog dejstva. 

Države u Srbiji i regionu uglavnom su slepe za ljudski a zainteresovane za fiskalni potencijal digitalnog rada i isključivo se bave pitanjem kako da ove slobodnjake uteraju u zvanične tokove i prevedu u preduzetnike

Mnogi frilenseri iz Srbije su među vodećim talentima na platformama na kojima rade, počev od onih kao što je Toptal iz Amerike koji kao ekskluzivna platforma angažuje softver inženjere i dizajnere, pa do Stocksy platformske zadruge iz Kanade među kojima su veoma popularni stok fotografi iz Srbije. Ne zato što su jeftini, naprotiv

Cena rada frilensera po satu varira od jednog dolara do 100.  Ona zavisi od profesionalnog iskustva, obrazovanja, zemlje i regiona iz koje frilenser nudi uslugu

Prosečna svetska satnica koju frilenseri naplaćuju iznosi 19 USD, a oni koji pružaju pravne usluge naplaćuju više od bilo koje druge profesije, 28 USD na sat

Među frilenserima iz Srbije koji pružaju usluge na onlajn platformama najviše zarađuju softver inženjeri i kreativci

Frilenseri iz Srbije i regiona nalaze u idealnoj vremenskoj zoni da ono što im je naručeno na kraju radnog dana u Sidneju ili Tokiju, isporuče do jutra narednog dana

 „Od Sidneja do Srbije“ – tako „99Designs“ globalna onlajn platforma specijalizovana za pružanje dizajnerskih usluga, sa sedištem u Melburnu u Australiji, ukratko sumira svoju poruku upućenu dizajnerima i njihovim klijentima. Na „99Designs“ registrovano je više od milion kreativaca sa svih meridijana koji na svake dve sekunde izbace novo vizuelno rešenje. 

Zašto je u veoma bogatoj ponudi dizajnera i njihovih rešenja, baš Srbija našla svoje mesto u promotivnom nastupu „99Designs“?  Da li zbog toga što u Australiji živi brojna  dijaspora iz Srbije ili zato što na platformi dominiraju srpski dizajneri?  Ili je samo u pitanju dobro slaganje između dva S – jedno za Sidnej a drugo za Srbiju – u kome je Srbija ništa više nego simbol za egzotičnu zemlju koja se nalazi negde na kraju sveta? 

„Ja to čitam ovako“, rekla nam je koleginica sa Univerziteta Zapadne Australije (The University of Western Australia), „Sidnej je oznaka za najskuplji, a Srbija za dizajn koji se kupuje za dolar. Nemojte imati nikakve sumnje u to.“ 

Nastavak teksta možete pročitati u 68. broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.