BOS PO TRNJU
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Lazar Bodroža, reditelj i autor najboljeg srpskog filma na 46. Festu
Vizuelni umetnik i reditelj Lazar Bodroža ima razloga da bude zadovoljan. Njegov debi film Ederlezi Rising je na ovogodišnjem Festu osvojio nagradu za najbolji film, on sam proglašen je najboljim rediteljem, a obe glavne uloge takođe su krunisane nagradama. Za jednog sineastu debitanta uspeh fantastičan gotovo koliko i sam film, ali i neočekivan.
„Pustili smo da stvari teku svojim tokom. Sam film po sebi nam je bio komplikovana forma za savladati, tako da je bilo kakva vrsta anticipacije njegovog života posle finalne tehničke realizacije bila veoma udaljena. Bio nam je bitan sam taj momenat, da završimo film i upakujemo, pošto je sam po sebi dosta neobičan za svoje podneblje, naučnofantastični melodramski film upakovan u jednom prilično apstrahovanom prostoru. Da li zbog nekog sujeverja ili zbog nedostatka vremena, nismo se uopšte bavili tim njegovim festivalskim životom”, započinje Bodroža priču za „Novu ekonomiju“.
Da, on nastavlja taj svoj festivalski život. Film je započeo svoju priču na lokalu, a sada će imati i međunarodnu premijeru u Briselu na International Fantasy Film festivalu 11. aprila. Imamo agenta koji zastupa prava filma za ceo svet, u pitanju je Arclight films, i to je jako zanimljivo jer oni imaju portfolio holivudskih filmova koji koštaju između tri i 10 miliona dolara. Mi smo višestruko jeftiniji film, ali smo ipak ušli u to društvo. Dogovaramo i američku distribuciju, što bi trebalo da pogura međunarodnu prodaju. Od početka smo film promišljali kao globalni proizvod, tako da on sada počinje da živi taj život,.
Ona je od starta bila takoreći konceptualno vezana za film. Još od sinopsisa Dimitrije (Vojnov, adaptirao scenario – prim. aut) i ja smo razmišljali ko bi mogao da tumači ulogu androida, nekoga ko je osoba koja u stvari to nije i koja je tu zbog zadovoljstva glavnog lika.
Da, to je direktno, čak nije ni metaforički, već direktno vezano za profesiju kojom se ona bavi i koja je tu zbog tuđeg zadovoljstva. Stoja nam je, sa jedne strane, bila zanimljiva u tom konceptualnom smislu, a sa druge strane kao javna ličnost. Ona je kolumnistkinja „Njujork tajmsa“, aktivistkinja i videli smo da u socijalno-kulturnom aspektu ima tu dosta atipičnu ulogu porno-zvezde. Kada smo dobili inicijalna sredstva, odlučili smo da tu konceptualnu ideju stavimo na test. Mi smo imali mali koučing sa njom i već se tu videlo da je ona stvarno talentovana, što se na kraju videlo i na probnom snimanju i u samom filmu. Stoja je, dakle, bila vezana od samog početka za celu priču i u izvesnoj meri je i scenario bio pisan sa idejom da će ona tumačiti glavnu ulogu.
Ja sam očigledno uzbuđen po tom pitanju. U poslednjih pet-šest godina se pojavilo dosta narativa koji tretiraju veštačku inteligenciju, što na retro-futuristički način, kao što je slučaj sa Westworldom, što na neki način koji uključuje anticipaciju šta bi moglo da se desi sa društvenim mrežama, odnosno bavi se veštačkom inteligencijom u kontekstu društvenih mreža, kao što su serija Black Mirror ili film Her. U tom smislu može se reći da postoji jedna javna rasprava o tome u filmskoj industriji i da je to dosta česta tema. Meni lično je najzanimljivije ono što se na tu temu radi u seriji Black Mirror jer se bave socijalnim mrežama, odnosno onim što mi trenutno živimo. Zanimljiva je stvar i to što film, koji je inače jako moćan medij, u poslednjih nekoliko godina, usled intermedijalnosti sa mobilnim telefonima, doživljava korak unazad i potiskivanje u tržišnom smislu. Vi kad se probudite ujutru, u prvih deset minuta budnosti možete da vidite sve lepote i užase ovog sveta. Onda se postavlja pitanje koja vrsta fiktivnog narativa ili narativa koji obrađuje realne događaje uopšte može da te uzbudi i pomeri. Zanimljivo je i to što se film bavi veštačkom inteligencijom, dok ona i uopšte algoritmi po kojima funkcionišu društvene mreže postaju medij za sebe i zauzimaju mesto najbitnijeg medija.
Nastavak teksta možete pročitati u 49. broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Šta je uistinu značila poseta predsednika Srbije Parizu i prijem u Jelisejskoj palati?
Prosečna marža u trgovinama na malo u Srbiji kreće se od oko 21-22 odsto do 31-32 odsto, ali je manja od one u Evropi. Maloprodaja nije kriva za visok rast cena u srpskim prodavnicama, a profiti trgovinskih ...
U proizvodnju struje u narednim decenijama moraće da se investira više desetina milijardi evra, jer Srbija više ne može dugoročno da se oslanja na nasleđene kapacitete iz socijalizma, sa izuzetkom hidrocentr...
Srbija mora da uskladi svoju unutrašnju i spoljnu politiku, odnosno da demokratski odluči o svom usmerenju ka velikim silama, glavna je poruka okruglog stola pod nazivom „Srbija između Istoka i Zapada“. Pone...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE