Govorim o „Snu o Mileni“ Pavlović Barili, odsanjanom u njenom rodnom gradu Požarevcu, u tamošnjem Centru za kulturu, jedne ledene noći u decembru. Taj san, kao i svaki koji se pamti, sadrži i košmare, i romantična snoviđenja, prepliće razne misli i komeša emocije. Tkivo mu je obilna biografska građa o jednoj od naših najpoznatijih slikarki, pesnikinji, preteči multimedijalnih stvaralaca. I nije nužno da njeno delo više zavolite, važno je da ste je bolje, kroz sebe, razumeli.
Sve je počelo kako obično počinju kolektivni izleti, poznanici ćaskaju, bliski se domunđavaju i prozivaju šalama, oni „pali s Marsa“ pokušavaju da odspavaju još malo, uskraćeno jutarnjim polaskom. Beograd je okovan ledom, autobus brekće i na najmanje uspone, „saobraćajnice su raščišćene“, umiruje glas iz radija, i taman kad se telo raskravi od toplote, mišići omekšaju od truckanja, vreme je za doručak. I za kuvano vino i rakiju, kako smatraju domaćini iz Ergele Ljubičevo.
Onda je došlo vreme mira, Ljubičevo postalo ozbiljna uzgajivačnica rasnih „englezera“. Suprotno poreklu i „plavoj krvi“, kobile radoznalo posmatraju pridošlice i prilaze im da neku hranu „ižickaju“. A kad vide da su ruke prazne, nezainteresovano odlaze, i tek poneki pristaje na milovanje.
Sličnost sa Milenom, Karavan iskazuje i brzim polaskom na drugu destinaciju, jer njoj opis „nomad“ najbolje pristaje. Rođena u mešovitom braku, od majke Danice što potiče iz roda Karađorđevića i oca Italijana, bonvivana, iako formalno novinara i kompozitora, celog se života seljakala. Zato melanholici tvrde da je upravo nostalgija ubila. Nostalgija za rodnim domom u Požarevcu, za očevom vilom u Parmi, za Evropom zarobljenom konvencionalizmom, Mileni prosto odurnom kategorijom.
Jer, ova neobična žena, neprikladno za svoje doba, nosila je pantalone i pušila, i ko zna šta još radila u boemskom društvu Pariza, Barselone, Rima, Madrida… družeći se sa nadrealistima. Odbacujući okove, i sama je pošla nadrealnim putem, ili stazom magičnog realizma, kako definišu zagovornici teze da je Milena duhovno čedo De Kirika.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs