Vesti iz izdanja

01.09.2023. 00:20

Nova ekonomija

Autor: Mateja Agatonovic

Vili Vonka u svetu patika

LIČNOST MESECA Jean-Luc Diard, osnivač kompanije Hoka One One

Hoka patike Foto: Flickr

Hoka je trenutno, posle Solomona, najbrže rastući brend u svetu patika. U početku privlačan samo profesionalnim trkačima i starijim ljudima koji traže komfornu obuću, infiltriranjem u svet poznatih i uličnu modu, uspeo je da podigne prodaju svojih patika na više od milijardu dolara godišnje. Kako je Hoka postala tako popularna?

Objava rezultata poslovanja kompanije Deckers Brands za prvi kvartal ove godine, potvrdila je činjenicu da je glavni nosilac rasta direktne prodaje te kompanije za 35,3 odsto u odnosu na prošlu godinu i dalje Hoka, čija je prodaja u prva tri meseca 2023. dostigla čak 420,5 miliona dolara. Vrednost akcija kompanije na Njujorškoj berzi više je nego duplirana za godinu dana, opet zahvaljujući Hoki.

Deckers Brands u svom portfoliju ima i planetarno popularnu obuću Ugg, kao i brendove Teva, Sanuk i Koolaburra, ali je čini se, akvizicija Hoke 2012. godine za 1,1 milion dolara, bila odličan potez.

Prošle godine, Hoka je na najpoznatijem sajtu za onlajn prodaju patika StockX, zauzela drugo mesto kao najprodavaniji brend, prestigavši Nike, Adidas, New Balance. Na prvom mestu bio je francuski brend Solomon, koji je ujedno i kompanija u kojoj je počeo karijeru glavni dizajner i jedan od osnivača Hoke, Žan-Lik Diar (Jean-Luc Diard).

Čovek koji je napravio revoluciju u svetu patika za trčanje prvim „oversize“ modelom, danas sa svojih 65 godina, zajedno sa timom za razvoj proizvoda u laboratoriji smeštenoj u Goleti u Kaliforniji, svakodnevno radi na stvaranju inovativnijih, ekstremnijih i udobnijih patika.

Ko je Jean-Luc Diard?

Kao mladi skijaški trkač i student poslovne škole, Diar je na neobičan način dobio svoju prvu praksu i to u kompaniji Solomon, globalnom gigantu za proizvodnju opreme za skijanje, trčanje i planinarenje. Naime, 1991. godine učestvovao je na ski-takmičenju u Ansiju, inače sedištu Solomona u Francuskoj, noseći ski-čizme konkurentske marke.

Osnivač kompanije Džordž Salomon video je Diara na događaju i pitao ga zašto se ne trka u njihovim čizmama.

„Nisam bio siguran šta da kažem“, priseća se Diar u intervjuu koji je nedavno dao za portal Outside. „Rekao sam mu da je koncept njihovih čizama dobar, ali da ima ovo, ovo i ovo pitanje za koja bi trebalo da se pronađu rešenja.“ Salomon je odgovorio: „U redu, da li bi hteo da kreneš sada sa mnom i odeš u odeljenje za istraživanje i razvoj i njima objasniš svoja zapažanja?“

Tokom 16 godina, koliko je proveo u toj kompaniji, prošao je put od pripravnika do izvršnog direktora kompanije, pri čemu je usput napravio i brojne patente (trenutno ih ima 35 pod svojim imenom). Diar je imao veliku ulogu i u razvoju modernih skija.

Godine 2007, njegove poslednje godine u Salomonu, prisustvovao je sajmu Outdoor Retailer i, šetajući pored štanda koji je prikazivao minimalističku opremu za trčanje, dobio ideju da pokuša da napravi nešto potpuno suprotno.
Dve godine kasnije, Diar i njegovi prijatelji, Christophe Aubonnet i Nikolas Mermoud osnovali su kompaniju Hoka One One (izgovara se “ho-kah oh-nay oh-nay”, što na maorskom jeziku znači „leteti iznad zemlje“).

Sva trojica bili su iskusni skijaši, alpinisti i strastveni dugoprugaši i želeli su da razviju patike koje će omogućiti bolju amortizaciju prilikom trčanja, posebno nizbrdo na planinama, na dugim i zahtevnim stazama. Sedište kompanije je bilo najpre u Šamoniju, čuvenom francuskom ski-centru, a kasnije su se preselili u Ansi.

Za razliku od tada dominantnog trenda „minimalističkih“ trkačkih patika, Hoka je ponudila „maksimalistički“ dizajn, predimenzionirane patike sa značajno debljim đonovima. U početku je pridobila priznanje u zajednici trkača na ultradugim stazama, ali su patike brzo prihvatili i trkači na kraćim stazama.

Sa prelaskom pod krov kompanije Deckers i prebacivanjem sedišta u Goletu u Kaliforniji, počinje širenje na međunarodno tržište, pa su za samo nekoliko godina od patika koje su mnogima bile odbojne ili čudne, postale trend i modni detalj.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.