Vesti iz sveta

26.01.2024. 09:35

Nova ekonomija

Autor: Čedomir Savković

BYD u poslednjem kvartalu pretekao Teslu, na dobrom putu da postane najveći proizvođač EV

Nova ekonomija/Čedomir Savković

Punjač za električna vozila

Sa 300 kompanija koje proizvode električe automobile, Kina je možda i vodeća zemlja u svetu. Tamošnja automobilska industrija je u proteklim godinama prestigla SAD, Južnu Koreju i Nemačku po broju prodatih vozila, a sada se takmiči s Japanom za vodeću poziciju u svetskom izvozu putničkih vozila. Više od trećine automobila koje Kina sada izvozi su „na struju“.

Kada se saberu potpuno električna i hibridna vozila, kompanija Build Your Dreams (BYD) je tokom 2023.godine prodala duplo više „ekoloških“ automobila od Tesle.

Iako je američka firma na godišnjem nivou i dalje lider kada se broje isključivo električna vozila, BYD je u poslednjem kvartalu prošle godine po prvi put nadmašio Teslu u prodaji isključivo vozila na baterije. BYD je proizveo 526.000 a Tesla 484.000 vozila. 

Kineska kompanija BYD Company na tržištu nudi jedan od najjeftinijih modela električnih automobila, a dosta delova (uključujući i baterije), proizvodi sama. Integrisana proizvodnja bila je odskočna daska i za uspeh Tesle.

Kako je nedavno prenela Nova ekonomija, kupci u Sjedinjenim Državama očekuju da će kineski proizvođači električnih vozila, poput popularnog BYD-a, pronaći put do američkog tržišta u nadolazećim godinama.

BYD je zvanično predstavio električni automobil Seagull („Galeb“) i započeo pretprodaju na ovogodišnjem sajmu automobila u Šangaju koji je održan u aprilu. Taj „hečbek“ model je u prvih 24 časa od premijere imao 10.000 narudžbina.

Seagull je dostupan u dve verzije dometa od 305 do 405 kilometara (190 do 252 milje), sa sistemom brzog punjenja koji će mu omogućiti da se poveća sa 30 na 80 odsto punjenja u roku od 30 minuta, sa baterijom koja se sastoji od hemijskog jedinjenja litijum-gvožđe-fosfat.

Seagull je do sada najjeftiniji električni automobil tog proizvođača, a tu su i modeli hečbek Dolphin i limuzina Seal.

Početna cena Seagull-a u Kini iznosi 78.800 juana (10.406 evra), što objašnjava ogromnu potražnju za njim hečbekom.

Sa druge strane, najbolje opremljena verzija tog modela, sa snažnijom baterijom košta svega 12.700 evra, pa mnogi zapadni proizvođač imaju razloga za brigu, zbog konkurencije.

U KINI POSLUJE 300 PROIZVOĐAČA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA

U Kini postoji čak 300 kompanija koje proizvode električna vozila, konkurencija u toj zemlji je intenzivna, ali jedan domaći brend je mnogo uspešniji od ostalih, piše u tekstu koji je nedavno objavio portal Wired.

BYD, kompanija koja se bavi izradom fotonaponskih ćelija i električnih automobila, je u vlasništvu kineskog milijaredra Vanga Čunafua.

Kompanija je stara 28 godina kompanija je proizvođač kojeg podržava američki investitor Voren Bafet (Varren Buffet) i koji je dominantan u proizvodnji EV baterija za svoje ali i za Tesline električne automobile.

BYD je kako se dodaje, dominantni proizvođač automobila u Kini, koji čini 37 procenata ogromnog domaćeg tržišta i ide na osvajanje  polovine tamošnjeg tržišta do 2026. godine.

Pretragom na internetu iskaču sledeće kineske kompanije, proizvođača električnih automobila: BYD Company, BAIC Group, Dongfeng Motor, SAIC Motor, Li Auto, Geely, XPeng, HiPhi, NIO, Chery (prisutan u Srbiji), JAC, GAC Group, FAW Group, Denza, Hozon Auto, Brilliance Auto, SINGULATO MOTORS.

Godine 2022. kompanija je napravila četiri od deset najboljih električnih vozila prodatih širom sveta.

Za razliku od Tesle, BCD prodaje električna vozila na baterije u Kini za 26.000 dolara, a pošto pravi sopstvene baterije, poluprovodnike, pa čak i presvlake sedišta, to mu donosi veći profit.

Drugi kineski proizvođači električnih baterija, uključujući NIO, Li Auto, XPeng, kao i HiPhi.

Ukratko, kineske kompanije prete 100-godišnjoj hegemoniji General Motorsa, Forda, Folksvagena i drugih „tradicionalnih“ automobilskih brendova.

SRPSKO TRŽIŠTE

Kako je prenela Radio-televizija Vojvodine, sredinom jula ove godine, na srpsko automobilsko tržište vratio se poznati kineski proizvođač automobila, Chery, koji je odabrao Srbiju kao prvu zemlju u Evropi za prodaju svojih novih hibridnih i električnih vozila.

Kineski automobilski brend „Chery“ prvi je po izvozu putničkih automobila iz Kine, a u toj zemlji je među 10 najvećih auto-proizvođača. Posle 26 godina postojanja, prisutan je u više od 80 zemalja i regiona, a u kompaniji navode da imaju poverenje više od 11 miliona kupaca.

Uz podršku države, do leta 2023. godine je kupljeno više od 1.500 novih ekoloških vozila, za šta je iz državne kase izdvojeno više od 840 miliona dinara.

Kineski električni automobili jeftiniji 20 odsto od evropskih

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.