U toku ove godine CEFTA SEED planira da ubrza prelaz kamionima sa kvarljivom robom i sa zemljama EU, rekla je projektna menadžerka SEED+ projekta pri CEFTA Sekretarijatu Edna Karadža.
Ona je, kako je objavila agencija MINA, rekla da se pojednostavljivanjem carinskih procedura i stvaranjem uslova za brži i lakši protok informacija i robe na prelazima eliminišu barijere u regionalnoj trgovini, povećava privredna aktivnost država i uspostavljaju čvrste veze među stranama Centralnoevropskog sporazuma o slobodnoj trgovini (CEFTA).
Ocenila je i da su digitalizacijom pojednostavili procese, ali i smanjili kašnjenja i troškove.
Ona je objasnila da je, kada su koncipiriali CEFTA SEED sistem, ideja bila stvaranje elektronske platforme koja bi omogućila automatsku i brzu razmenu informacija na carini, a glavni cilj je eliminisanje papirologije i gubitka vremena, kao i obezbeđivanje transparentnosti i tačnost podataka.
„Ideja je definitivno zaživela, jer danas carinici imaju pristup elektronskim bazama i dokumentima, što omogućava bržu proveru, automatsko usklađivanje podataka i identifikaciju potencijalnih rizika“, objasnila je Karadža.
Prema njenim rečima, i iz perspektive vozača kamiona prednosti SEED sistema su brojne i podrazumevaju manje čekanja na prelazima, brže inspekcije i smanjenje birokratije, niže troškove transporta, kao i celokupne logistike.
Podsetila je i da je SEED sistem nadograđen i dodatnim mogućnostima koje proizlaze iz CEFTA Dodatnog protokola 5 (AP5) i da je tako razvijen SEED+ koji za cilj ima i proširenje na nove oblasti poput trgovine uslugama, elektronske trgovine, infrastrukture kvaliteta i slično.
Karadža je naglasila da su kroz SEED sistem razvili posebnu metodologiju merenja vremena prelaska granice za kamione.
„Prema toj metodologiji, u prošloj godini za celu CEFTA, prazni kamioni čekali su na prelazima u proseku 40 minuta, roba praćena fitosanitarnim certifikatom 116 minuta, koliko i roba praćena veterinarskim sertifikatom“, precizirala je Karadža.
Ona je dodala da je prosečno čekanje na svim prelazima unutar CEFTA bilo 86 minuta, što je u poređenju sa 2022. godinom manje sedam minuta po kamionu.
Stoga, imajući u vidu da je bilo više od 1,4 miliona prelazaka kamiona, to čini ukupno smanjenje čekanja od gotovo 19 godina u prošloj godini.
Najveće smanjenje čekanja, od 17 odsto, zabeleženo je kod robe praćene fitosanitarnim sertifikatom, što je mogući rezultat elektronske razmene fitosanitarnih sertifikata koja je uvedena krajem 2022. godine kroz CEFTA SEED sistem.
Ona je kazala da su Zeleni koridori, na inicijativu CEFTA-e i Transportne zajednice, uspostavljeni zahvaljujući SEED+ sistemu za elektronsku razmenu podataka.
Karadža je podsetila da su tokom pandemije koronavirusa Zeleni koridori služili za ubrzanje trgovine i carinjenje lekova i medicinske opreme i robe namenjene osnovnoj potrošnji.
„U međuvremenu, postali su jedna od najuspešnijih inicijativa regionalne saradnje koja je proširena na sve prelaze unutar CEFTA-e, ali i na neke sa zemljama članicama EU, poput Hrvatske, Italije i Grčke“, rekla je Karadža.
Zaključila je da su Zeleni koridori važan alat koji podržava nesmetanu i efikasnu trgovinsku i transportnu integraciju CEFTA strana, istovremeno ih približavajući tržištu EU.
EU sprema retroaktivne tarife na električna vozila iz Kine