Džef Bezos je najbogatiji čovek na svetu, a njegova kompanija Amazon danas je najvrednija kompanija.
To je manje-više svima poznato.
Ali put do tolikog uspeha nije bio nimalo lak, niti kratak, i zahtevao je mnogo upornosti, rada i promena.
Ovo je devet stvari koje, verovatno, niste znali o Amazonu, a koje otkrivaju put kojim je kompanija išla od 1995. godine kada je stvorena, pa do danas i šta su sve dotle promenili i inovirali, kako bi osvojili svetsko tržište.
1. Amazon se u početku nije zvao Amazon
Bezos mu je dao ime Kadabra, po magičnom izrazu Abrakadabra. Mislio je da će to odlično proći, sve dok mu njegov advokat nije rekao da je naziv previše nejasan, a kada se reč izgovori glasno može asocirati na leš. Tako da su odlučili da promene ime i nazvali su kompaniju Amazon, po istoimenoj reci u Južnoj Americi, čime su želeli da kažu da će i izbor knjiga kod njih biti obiman i širok, baš kao i ova reka.
2. U početku su prodavali samo knjige
Godine 1995. Bezos je u garaži svoje kuće otvorio kompaniju. Ali pravi počeci Amazona kakav je danas potiču od 2015. godine i prve „prave“ knjižare, koja je otvorena.
3. Dve godine nisu plaćali porez
Amazonov profit se skoro udvostruči0 od 2017. do 2018. godine, ali kompanija nije plaćala federalne poreze za dve godine.
I to je bilo potpuno legalno. Američka vlada omogućava kompanijama određene poreske olakšice i odbitke. Tako, na primer, poreski kredit za istraživanje i razvoj, podstiče kompanije da troše svoj profit na istraživanje i razvoj. Od 2005. do 2014. Amazon je primio preko 600 miliona dolara poreskih olakšica za izgradnju skladišta u određenim državama. Dobili su još 147 miliona dolara poreskih olakšica za izgradnju centara podataka u zemlji.
4. Prošle godine, AVS je ostvario prihod od Amazona u iznosu od 7,3 milijarde dolara
AVS je skraćenica za Amazon Veb Services, cloud servis koji Amazon radi. Pruža kompletno rešenje za hosting za preduzeća, uključujući skladištenje podataka, napajanje i IT resurse. Omogućava mnogim startapima da počnu sa niskim troškovima jer kupuju samo ono što im je potrebno od AVS-a i povećavaju njihove potrebe kako kompanija raste. Mnoge lokacije i aplikacije koje svakodnevno koristimo rade na AVS-u, uključujući Lift, Airbnb, Netflik i Spotifi. Čak i velika preduzeća kao što su Time Inc. i Comcast su preselili svoje servere u AVS oblak. Veliki deo ukupnog prihoda Amazona dolazi od ove usluge. 2018. kompanija je objavila da je AVS ostvario prihod od 7,3 milijarde dolara. To je u poređenju sa 4,3 milijarde dolara u 2017. godini.
5. Šta ne možete kupiti na Amazonu
Pošto na Amazonu možete kupiti skoro sve, vredi spomenuti stavke koje ne možete kupiti direktno na veb stranici. Kuće, automobili, cigarete i žive životinje su neke stvari zbog kojih ćete morati na izađene iz kuće i s interneta da biste ih kupili.
6. Amazon poseduje 41 podružnicu
Kada kupujete cipele na Zappos.com ili pretražujete omiljenog glumca na IMDb-u, pravite profit Amazonu. Ostale marke koje poseduju su Goodreads, Vhole Foods, Audible i Souk.com, eCommerce sajt za zemlje Bliskog istoka. Ukupno, Amazon poseduje 41 podružnicu i brendove.
7. Neobični metod za izbacivanje frustracija
Sezona praznika je stresna za maloprodajnu industriju. Džef Vilke, koji je bio operativni menadžer početkom 2000-ih, imao je zanimljiv način da izbaci frustracije. On bi ohrabrio svoje zaposlene koji su upravo postigli cilj u prodaji, da ga pozovu, zatvore oči i kriknu najglasnije što mogu.
8. Vole kućne ljubimce
Amazonovi radnici vole da imaju svoje krznene prijatelje u kancelariji. Postoji oko 6.000 pasa koji rade u kampusu Amazona u Sijetlu. Jedostavno, ta kompanija je uvek bila okruženje koje je prijateljski nastrojeno prema kućnim ljubimcima.
9. Sfere – mesta na kojima zaposleni održavaju vezu s prirodom
Amazon je želeo da svojim zaposlenima napravi prostor u koji bi pobegli od svojih radnih stolova. Godine 2018. kompanija je otvorila deo nazvan Sfere u svom kampusu u Sijetlu. Sfere su ispunjene sa preko 400 vrsta biljaka iz celog sveta. Direktor Džon Šetler kaže da veza sa prirodom nedostaje na radnim mestima. Kao potpredsednik korporativnih nekretnina i objekata, on je želeo da dovede tu sredinu u kulturu Amazona.