Vesti iz sveta

24.06.2021. 12:38

Slobodna Evropa

Autor: Nova Ekonomija

EU će pomoći Crnoj Gori da refinansira kineski kredit?

Finansijske institucije Evropske unije spremne su da pomognu Crnoj Gori u refinansiranju duga te zemlje prema Kini koji je vredan milijardu dolara, piše Slobodna Evropa. Reč je o kreditu za auto-put koji se gradi od Bara do granice sa Srbijom...

Foto: Pixabay

Finansijske institucije Evropske unije spremne su da pomognu Crnoj Gori u refinansiranju duga te zemlje prema Kini koji je vredan preko milijardu dolara, piše Slobodna Evropa. Reč je o kreditu za auto-put koji se gradi od Bara do granice sa Srbijom i koji je zbog visokih kamatnih stopa crnogorskim vlastima doneo brojne probleme.

Crnogorski ministar finansija Milojko Spajić izjavio je da će kredit sa niskom kamatom omogućiti uštede i smanjenje kamatne stope kineskog kredita. On međutim nije naveo ko je novi zajmodavac, ali je rekao da su razgovori u završnoj fazi.

Izvor iz Evropske unije kako navodu RSE, izjavio je da je sporazum o kreditu u finalnoj fazi, kao i da će ga, kada bude završen, potpisati predsednica Evropske komisije Ursula von der Lajen.

Sporazum o refinansiranju mogao bi da okonča trenutnu neizvesnost oko duga koji Crna Gora ima prema Kini, kao i neizvesnost u njenim odnosima sa EU.

„Crna Gora je za EU ​​važnija od Pekinga, ovaj kredit je zdravorazumski korak za Brisel“, smatra Stefan Vladisavljev, analitičar Beogradskog fonda za političku izvrsnost.

Prema njegovim rečima, refinansiranje duga Crne Gore pomoći će u suzbijanju sve većeg uticaja Kine na Balkanu. Dodaje da je EU pomogla Podgorici tek kada su crnogorski zvaničnici više puta od nje zatražili pomoć.

Crna Gora ukida tajnost informacije o izgradnji autoputa
Rojters: Crna Gora se zadužuje i prodaje imovinu zbog duga Kinezima

Crna Gora se 2014. godine od Kine zadužila za milijardu dolara za finansiranje prvog dela autoputa od 163 kilometra do susedne Srbije. Projekat je podeljen na tri dela, a kineski zajam je pokrivao samo prvih 41 kilometar.

Prva deonica autoputa trebalo je da bude završena 2019. godine, ali su kašnjenja u izgradnji i pandemija koronavirusa pomerili rok do 30. novembra 2021.

Uprkos neuspehu nekoliko studija izvodljivosti, projekat je dobio zeleno svetlo od vlade tadašnjeg vlade premijera Mila Đukanovića, pa je uzet ogroman kineski zajam za njegovo finansiranje.

Rojters je 11. juna izvestio da Brisel želi da se osloni na kombinaciju pomoći za refinansiranje duga koja bi došla od nemačke Kreditne banke za obnovu, Francuske razvojne agencije i italijanske investicione banke CDP.

Ekonomija Crne Gore, zemlje zavisne od turizma pala je za 15,2 odsto u 2020. godini, prema podacima Međunarodnog monetarnog fonda (MMF). Kina drži približno jednu četvrtinu ukupnog duga Crne Gore, koji je prošle godine dostigao 103 odsto njenog bruto domaćeg proizvoda (BDP).

Peking se složio da odloži otplatu prve tranše zajma za auto-put za kraj 2022. godine. Ona je prvobitno trebalo da bude otplaćena u julu 2021.

„Nema sumnje da je Kina glavni faktor koji usmerava donošenje odluka EU“, kaže Vuk Vuksanović, istraživač u beogradskom Centru za bezbednosnu politiku.

On naglašava da bi geopolitička pobeda Kine u Crnoj Gori mogla bi da bude laka ali i veoma važna u samom regionu, dok bi sa drgue strane šteta za interese EU bila nenadoknadiva.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.