Evropska komisija je predstavila paket zakona koji bi trebalo da smanje karbonski otisak i birokratiju u pregraničnom transportu robe. Zakoni bi trebalo da utiči i na suzbijanje manipulacija u zelenom marketingu.
Tri zakona su deo „Paketa za ekološki transport tereta“, koji ima za cilj da prebaci teret sa drumskih na železničke i vodne puteve, podstakne kupovinu kamiona sa niskim emisijama gasova i učini lakšim i preciznijim izračunavanje ugljičnog otiska teretnih putovanja.
Teretni transport u EU ima godišnji promet od 938 milijardi evra i odgovoran je za oko 30 odsto emisija iz drumskog saobraćaja, piše Euraktiv.
Šef Zelenog dogovora za EU Frans Timermans opisao je ovaj predlog kao sredstvo kojim se osigurava da se „tovarom rukuje na najodrživiji mogući način, bilo da se putuje kamionom, vozom ili baržom“.
Kako je navela Evropska komisija, ne postoji standardni okvir za transportne kompanije za izračunavanje emisija ugljen-dioksida što može da dovede do neslaganja u izveštajima i olakša pojavu manipulacije u zelenom marketingu kako bi se stvorila percepcija o ekološkoj odgovornosti organizacije.
Novi okvir EU bio bi obavezan za kompanije koje odluče da objave svoje emisije ili ih podele sa svojim poslovnim partnerima.
Komisija je takođe predložila izmenu veličine teških vozila (HDV), kao što su kamioni i autobus, po prvi put od 1990-ih kako bi se prilagodila težina vozila koja imaju baterije, odnosno električna vozila, jer su ona znatno teža od onih koja koriste fosilna goriva.
Prema predlogu Komisije, standardni kamion od 40 metričkih tona bi uz ograničenje maksimalne težine imao dodatne četiri metričke tone, dok bi kamioni na vodonik bili duži.
Ove predloge podržala je i nevladina organizacija za zelenu mobilnost Transport & Environment (T&E), koja je rekla da će „čiste kamione“ učiniti privlačnijim za industriju.
„Električni kamioni sa dometom od oko 500 kilometara dolaze na tržište u naredne dve godine. Dodatna težina će ubrzati njihovo uvođenje tako što će osigurati da se ne izgubi korisni teret za smeštaj baterija“, rekao je službenik za teret u T&E Bernardo Galantini.
Zakonodavstvo, kako piše Euraktiv, nastoji da izgladi prekogranična ograničenja i naloži upotrebu ugrađenih detektora puteva za proveru kršenja težine u nastojanju da se smanji zagađenje, opterećenje infrastrukture i ukupna zagušenja koja koštaju EU 230 milijardi evra godišnje.
Evropska komisija predlaže mere za uspostavljanje centralnog mehanizma koordinacije između nacionalnih menadžera infrastrukture i usaglašene kazne za one koji rezervišu nepotrebna mesta.
Evropska komisija: Digitalni evro biće zakonsko sredstvo plaćanja