Svet

19.11.2024. 16:54

Financial Times

Autor: Dunja Milanović

Evropska unija uvodi nova ograničenja za kineske kompanije

Fabrika za proizvodnju električnih automobila u kineskom BYD-u.

Svet

19.11.2024. 16:54

Brisel planira da prisili kineske kompanije da prenesu svoju intelektualnu svojinu evropskim preduzećima kako bi mogle da dobiju subvencije EU, u okviru strožeg trgovinskog režima vezanog za čiste tehnologije, prenosi Financial Times.

Da bi kineske kompanije mogle da dobiju subvencije za razvoj baterija u okviru predstojećeg konkursa EU vrednog milijardu evra koji će biti raspisan u decembru, moraće da imaju fabrike u Evropi i da dele tehnološko znanje sa lokalnim kompanijama, navode zvaničnici u Briselu. Po njima, ovaj model bi u budućnosti mogao da bude prenet i na druge vrste subvencija koje odobrava EU.

Novi kriterijumi koje EU zahteva, predstavljaju deo oštrijeg stava Unije prema Kini, posebno kada su u pitanju kompanije koje podležu strogim ekološkim regulativama. Na taj način EU, između ostalog, planira da zaštiti svoje tržište od jeftinih i zagađujućih uvoznih proizvoda.

Carine na kineska električna vozila koja se proizvode u Kini, do prošlog meseca su iznosile 10 odsto, nakon čega je Evropska komisija odlučila da ih poveća za do još 35 odsto. Uvođenjem ovih carina takođe su uvedeni stroži kriterijumi za subvencionisanje proizvodnje vodonika, tako da se sada zahteva da najviše 25 odsto komponenti koje se koriste za proizvodnju vodoničnih elektrolizatora bude proizvedeno u Kini.

Trampov dolazak na vlast preusmeriće Kinu ka Evropi

Ukoliko Tramp uvede carine od 60 odsto na uvoz kineskih proizvoda, Kina će verovatno morati da se okrene nekom novom tržištu poput Evropske unije.

U vezi sa tim, istraživačica Centra za evropsku reformu Elizabeta Kornago rekla je da Komisija „pokušava da pronađe brojne ideje“ kako bi ojačala svoju trgovinsku odbranu „protiv mogućeg talasa ili preusmeravanja trgovinskih tokova iz Kine prema Evropi“, prenosi Financial Times.

Iako bi ove nove mere trebalo da zaštite evropsko tržište, čini se da se stvari ne odvijaju sasvim u tom pravcu.

Ovakve mere podstakle su kineske kompanije koje se bave proizvodnjom baterija, poput CATL-a, da otvore svoje „gigafabrike“ na teritoriji EU, dok su domaće evropske kompanije poput Nortvolta, na ivici bankrota.

 Gigafabrika je naziv za fabrike koje proizvode baterije u velikim količinama, prvenstveno punjive baterije, posebno one za električna vozila.

Kornago je upozorila da bi ovakav stav EU prema Kini mogao da ima kontraefekte na evropsko tržište, posebno u vezi sa smanjenjem emisije štetnih gasova.

„Privremeno uvodite trgovinsku zaštitu koja liči na podršku inovacijama… kako biste podržali svoju industriju, ali to ne smanjuje cene za potrošače“, rekla je ona. Ta mera bi mogla stvoriti „nivo konfuzije u vezi s tim šta bi evropski automobilski sektor trebalo da radi kako bi rastao i konkurisao sa Kinom“, prenosi Finacial Times.

Poljoprivrednici u Francuskoj se udružuju u protest protiv trgovinskog sporazuma EU i Južne Amerike

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.