Evropski pomorski transport je prošle godine zabeležio stabilan rast nakon poremećaja u lancima snabdevanja nastalih tokom pandemije. Prema podacima Eurostat-a, tonaža robe koja je lane prošla kroz sve teretne luke u Evropskoj uniji dostigla je 3,48 milijardi tona, što je povećanje od 0,8 odsto u poređenju sa 2021. godinom.
Podaci pokazuju da su poremećaji u lancima snabdevanja tokom pandemije doveli do međugodišnjeg pada od 7,3 odsto tokom pandemijske 2020. godine, ali da je već 2021. godine već bili pozitivniji rezultati kad je ostvaren rast 3,9 odsto.
Bruto težina pomorskog tereta je 2022. godine u odnosu na 2007. godinu bila veća za 2,8 odsto, a u odnosu na 2015. godinu 3,1 odsto, , navodi se u saopštenju Evropske agencije za statistiku.
Holandija je ostala najvažnija članica EU za kontejnerski transport u 2022. godini.
Holandske luke (Roterdam, Amsterdam i Zeland) su pretovarile 565 miliona tona robe (skok od devet miliona tona u poređenju sa 2021. godina), što je činilo 16 odsto ukupnog obima pretovarene pomorske robe u celoj Uniji.
Holandska luka Roterdam (427 miliona tona), belgijska Antverpen-Briž (254 miliona) i Hamburg u Nemačkoj (sa 103 miliona), koje se nalaze na obali Severnog mora, zadržali su svoje pozicije kao tri najveće luke u EU u 2022. godini, i po pitanju bruto mase pretovarene robe i zapremine velikih kontejnera pretovarenih u lukama.
Navedene tri luke čine više od petine ukupnog (22,5 odsto) pomorskog transporta robe u EU.
U poređenju sa 2021. godini, broj pretovarenih tona je najviše smanjen u grčkoj luci Pirej ( pad od 8,8 odsto), Bremerhavenu u Nemačkoj (pad od 8,6 odsto) i u španskoj Valensiji u Španiji (pad od 7,1 odsto).
Najviše je porastao u poljskoj luci Gdanjsk (skok od 40,3 odsto), španskoj Kartaheni (povećanje od 17,3 odsto ) i u Konstanci, RUmunija ( rast od 15,2 odsto).
Cene pomorskog transporta skoro kao pre korone