Grčka ovog leta beleži novi turistički rekord. Vlasnici hotela se vesele, a podižu i cene. Čak i vlada poziva na umerenost. Jer turisti će otići tamo gde je povoljnije, a Grčkoj je turizam glavni lek protiv krize.
Brojke govore sve: 2014. u Grčkoj se po prvi put očekuje više od 21 milion gostiju, a to je porast od deset odsto u poređenju sa rekordnom iz 2013. godine. Shodno tome trebalo bi da se poveća i zarada od turizma – na najmanje 13 milijardi evra, izračunao je Savez grčkih turističkih preduzeća SETE. Izgleda da će turizam i ovoga leta biti „pojas za spasavanje“ grčke privrede.
Ali, neki hotelijeri su uočili priliku za brzu zaradu. U julu ove godine cene noćenja u hotelima porasle su za 13,5 odsto u poređenju sa prošlom godinom, izračunao je turistički online-portal Trivago. Predsednik saveza SETE, Andreas Andreadis pokušava ova saznanja da relativizuje. „Hotelske cene se usklađuju na osnovu ponude i potražnje. Rast cena se prosečno kreće u jednocifrenom procentu“, kaže Andreadis u razgovoru za DW.
Naravno, ne može se isključiti da su pojedini hotelijeri na vodećim turističkim destinacijama u Grčkoj, na primer na Mikonosu ili Santoriniju, osetno podigli cene. I u glavnom gradu Atini će još ove godine verovatno značajno porasti cene, kaže Andreadis. Ali, mora se imati na umu da su tamo prošle godine zbog krize, cene pale do 50 posto, naglašava on.
Tržište reguliše cene usluga
Na turizam otpada gotovo petina grčkoga bruto društvenoga proizvoda. Prošle godine je zahvaljujući turizmu, Grčka po prvi put od 1948. imala pozitivan privredni bilans. Zato vladajuća koalicija pod vođstvom konzervativnog premijera Antonisa Samarasa, želi da preduzme sve kako slaba „biljka privrednog rasta“ ne bi bila ugušena osetnim povećanjem cena.
Početkom juna je ministarka turizma, Olga Kefalogiani, nedvosmisleno upozorila na opasnost rasta hotelskih cena: proteklih kriznih godina je Grčka mogla da snizi cene i postane konkurentna, kaže ona. Prema navodima grčkih medija i premijer Samaras je lično intervenisao kod saveza turističkih preduzeća.
„Intervenciju premijera ne bih komentarisao“, kaže predsednik SETE, Andreadis. „Naša pozicija je da cene reguliše isključivo tržište.“ Dodaje da turističkom ponudom u Grčkoj ne vlada mali broj ponuđača, koji bi mogli da stvore kartel, nego veći broj međusobno konkurentnih preduzeća. Osim toga nema šta da se prigovori odnosu cena i usluga, kaže Andreadis, koji i sam ima skupi hotel na severu Grčke.
Prema procenama turističkih delatnika na prvom mestu po broju turista u Grčkoj će ove godine biti Nemci, sa očekivanih 2,7 miliona gostiju. Slede Britanci, zatim Rusi kojih je preko milion prošle godine posetilo Grčku. Rusi prosečno troše gotovo 100 evra dnevno, na veselje grčkih domaćina.
Kako će se na dolazak ruskih turista odraziti kriza u Ukrajini i devalvacija rublje? Glavni urednik privrednog portala -capital.gr, Nikos Hrisikopulos smatra da bogate Ruse koji žele da dođu u Grčku neće omesti kriza, ali da bi se to moglo odraziti na masovni turizam. On zato očekuje da i ako dođe manje ruskih gostiju, zarada od njih neće biti manja.
Da Rusi ne bi izostali, pobrinuo se i Savez grčkih turističkih preduzeća. „Kako bi nadoknadili inflaciju rublje ruskim ponuđačima turističkih putovanja morali smo da damo popust“, kaže šef SETE, Andreas Andreadis. Taj gest je bio neophodan, kako bi Grčka dugoročno osigurala svoj udeo na tržištu.