Evropski proizvođači čipova za automobile sve više se oslanjaju na Kinu, uprkos rastućim geopolitičkim tenzijama između zvaničnog Pekinga i zapadnih zemalja. Dok američke i druge zapadne kompanije smanjuju svoje prisustvo u Kini, proizvođači automobilskih čipova iz Evrope sve češće traže prilike na najvećem svetskom tržištu za električna vozila (EV).
Poslednji kvartalni izveštaji jasno pokazuju koliko je kinesko tržište postalo važno za ove kompanije, posebno u trenucima kada se suočavaju sa padom prodaje usled zasićenja zaliha i usporenog usvajanja električnih vozila.
Na primer, izvršni direktor NXP Semiconductors NV Kurt Sivers naglasio je značajan rast prodaje električnih vozila u Kini, dok je tržište u Evropi i Americi pokazalo slabosti.
Slično tome, izvršni direktor Infineon Technologies AG Jošen Hanebek izjavio je da je otpornost kineskog tržišta pomogla nemačkom proizvođaču čipova da ostvari dobre rezultate, uprkos sporijem oporavku tržišta EV na zapadnim tržištima, piše Bloomberg.
Oslanjanje na kinesko tržište moglo bi da postane mač sa dve oštrice za evropske proizvođače čipova, posebno s obzirom na rastuće geopolitičke tenzije.
Evropska unija i Sjedinjene Američke Države već su uvele carine na uvoz kineskih električnih vozila, dok Peking preti kontramerama.
EU sprema carine na kineski biodizel
Ove tenzije dovode do sve veće pažnje u Vašingtonu i Briselu, posebno kada je reč o dobavljačima starijih, takozvanih „legacy“ čipova, koji su sada pod pojačanim nadzorom.
Dok Kina intenzivira napore da izgradi sopstvenu samodovoljnost u oblasti automobilskih čipova, evropske kompanije se suočavaju sa mogućnošću gubitka značajnog dela tržišta.
Ovo posebno dolazi do izražaja u trenutku kada kineski proizvođači električnih vozila, poput kompanije BYD, beleže rekordne prodaje, dok domaći proizvođači čipova još uvek ne mogu u potpunosti da zadovolje domaću potražnju.
Iako evropske kompanije trenutno zarađuju značajan deo svojih prihoda iz Kine, sa Infineonom, NXP-om i STMicroelectronicsom na čelu, postavlja se pitanje koliko će dugo moći da održe tu prednost u svetlu kineskih napora da lokalizuju proizvodnju ovih komponenti.
Kineska vlada je već počela da vrši pritisak na domaće kompanije da povećaju kupovinu čipova od lokalnih proizvođača, što bi moglo ugroziti tržišni udeo evropskih kompanija.
Iako su proizvođači čipova svesni rizika, većina njih javno izražava umeren stepen zabrinutosti, dok privatno rade na strategijama za prevazilaženje ovih izazova. Neki stručnjaci predviđaju da je samo pitanje vremena kada će Kina dostići ostatak sveta u ovoj industriji, što bi moglo drastično promeniti globalni pejzaž proizvodnje automobilskih čipova.
X koristio podatake evropskih korisnika (bez dozvole) za treniranje Grok AI