Svet

08.07.2024. 13:03

Autor: Aleksandra Nenadović

Cena litijuma će nastaviti da pada u naredne dve godine: Kako to utiče na projekat Jadar

Prema analitičarima Fiča cena litijuma će se unormaliti na raspon od 13.000 do 16.000 dolara po toni

Foto: Vikipedija, Tennen-Gas

Svet

08.07.2024. 13:03

Cena litijuma će prema očekivanjima rejting agencije Fič krenuti da se stabilizuje u narednom periodu na nižim nivoima od onih koje smo videli do sada i to na 14.000 dolara po toni u ovoj godini, potom 13.000 dolara u naredne dve godine i za 2027. se očekuje blagi rast do 16.000 dolara po toni. Prošle godine cena na tržištu je dostigla 36.700 dolara po toni.

„Cena je pala sa svog vrhunca na oko 14.000 dolara po toni trenutno zbog sporijeg prihvatanja električnih vozila od očekivanog u SAD i Evropi. Srednjoročna i dugoročna potražnja za litijumom je podložna tehnološkom riziku jer novi hemijski sastav baterija u budućnosti može zahtevati niži sadržaj litijuma. Prosečan sastav litijuma u litijum-jonskim baterijama smanjen je za 27 odsto od 2020. Međutim, naše pretpostavke o cenama takođe uključuju dugoročnu potražnju zbog šire upotrebe u energetskoj tranziciji“, stoji u očekivanjima kreditne agencije vazanim za sirovine. Dodatno, kako kažu iz Fiča, kapacitet rudarstva u Kini i Africi se i dalje povećava kako bi zadovoljio ovu novu tražnju.

Danilo Pavićević, finansijski analitičar iz Momentum Securities, objašnjava i širu sliku vezanu za investicije i kaže da s obzirom na visoke ključne kamatne stope koje trenutno drže centralne banke, globalna ekonomija je pod pritiskom.

„Inflacija je i dalje iznad ciljane stope od dva odsto, što ukazuje na upornu potražnju za dobrima i uslugama uprkos visokim troškovima pozajmljivanja. Postoje očekivanja da bi centralne banke mogle slediti put Evropske centralne banke i početi snižavati kamatne stope do kraja godine kako bi se podstakla ekonomska aktivnost i olakšala finansijska opterećenja. Smanjenje kamatnih stopa bi moglo dovesti do povećane likvidnosti i povoljnijih uslova za zaduživanje, što bi moglo stimulisati investicije, uključujući one u rudarsku industriju i razvoj novih tehnologija,“ objašnjava Pavićević.

U toj investicionoj ponudi se nalazi i Srbija koja bi prema rečima ovdašnjih političara trebalo da dobije rudnik litijuma 2028. godine u realizaciji Rio Tinta.

„Ukoliko projekat dobije sva potrebna odobrenja i dozvole, u punom obimu proizvodnje Jadar će godišnje proizvoditi oko 58.000 tona litijum-karbonata, 160.000 tona borne kiseline i 255.000 tona natrijum-sulfata, što će postaviti Rio Tinto među prvih deset proizvođača litijuma na svetu. Prema ovim podacima Jadar bi tokom očekivanog životnog veka rudnika u trajanju od 40 godina proizveo 2,3 miliona tona litijum-karbonata“, stoji na internet prezentaciji projekta Jadar kompanije Rio Tinto.

Ako se i uzme najviša cena za 2027. godinu od 16.000 dolara po toni, dolazi se do računice od 928 miliona dolara prihoda godišnje od litijum-karbonata iz doline Jadra.

Volatilnost cena i potražnja

Litijum se prvenstveno koristi u proizvodnji baterija i u prošlosti je bio podložan velikim fluktuacijama cena – popevši se na prosečnu cenu od 71.500 dolara po toni u 2022. sa 6.320 dolara po toni u 2020.

Prema analizi kreditne agencije Standard i Purs (S&P), kineska fabrička cena litijum-karbonata za baterije ostala je jaka u 2022. nakon više od učetvorostručenja u 2021. i porasta za više od 1.200 odsto sa najnižeg nivoa u julu 2020. Snažna potražnja na tržištu električnih vozila i sporije puštanje u rad projekata nego što se očekivalo, gurnuli su cene litijuma tada na rekordno visoke, objašnjavaju analitičari iz S&P.

Od tada, situacija se promenila.

Analitičari Fiča su na internet konferenciji ranije u junu rekli da je tržište litijuma ušlo u „novi normalni“ period stabilnosti sa stalnim skokovima cena koji su stvar prošlosti, te da pad cena litijuma u protekloj godini znači da se očekuje da će cene ostati na nižem nivou u narednoj deceniji. Prema njihovom mišljenju, ova stabilizacija je prvenstveno posledica brzog širenja globalne ponude, koja je već gurnula tržište u višak i da ne očekuju povratak na prethodne maksimume za litijum. Cene će ostati ispod najviših vrednosti dostignutih 2022. i 2023. najmanje pet do 10 godina, rekli su iz Fiča, kako prenosi Mining.

Pavićević, finansijski analitičar, kaže i da nema sumnje da će tražnja za litijumom da raste, a po tom pitanju se analitičari slažu globalno.

„Razvoj EV i veštačke inteligencije (AI) značajno utiče na potražnju za litijumom. Litijum je ključna komponenta u baterijama za EV i uređaje sa AI tehnologijama. Očekuje se da će potražnja za litijumom nastaviti da raste kako sve više zemalja prelazi na obnovljive izvore energije i električna vozila. Takođe, proizvodnja električnih vozila je u stalnom porastu, a veliki proizvođači automobila povećavaju svoje kapacitete za proizvodnju EV. Ova industrija je jedan od glavnih pokretača potražnje za litijumom, i bilo kakve promene u ovoj oblasti direktno utiču na cene litijuma“, kaže Pavićević.

Kako očekuju iz S&P, potražnja za litijumom će premašiti 1,5 miliona tona u 2026. sa 690.000 tona u 2022.

„Trka za razvoj projekata se nastavlja. Svaki potencijalni neuspeh u isporuci proizvodnje prema planu će pogoršati zatvorenost tržišta. Postojeće operacije će i dalje imati koristi od cena bez presedana. Očekujemo poboljšanje okruženja ponude, ali ono i dalje može zaostati za potražnjom, posebno u 2024. godini“, navodeu  S&P-u.

Ali s obzirom na to da se litijum koristi kao sastavna komponenta za izradu mnogih baterija, ne samo onih za EV, nesumnjivo je da će potražnje i dalje biti za ovim metalom. Pitanje je samo koliko će vremena trebati da se razviju dodatne tehnologije i usavrše ove baterije za neke druge velike korisnike.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(2)

  1. Ne znam ko je Danilo Pavićević, ali znam da greši u vezi sa potražnjom električnih vozila. Kada glavonje iz Tojote, Honde, Merdecesa, Dženeral Motorsa i mnogih drugih javno govore da je cela priča preskupa, a da je prodaja sve slabija – ne znam kako možemo da govorimo o rastu potražnje. Baterije su nepouzdane, hoće i da spontano eksplodiraju, to se dešava i tokom proizvodnje npr. u fabrici u Južnoj Koreji pre koju nedelju. I loše podnose niske temperature. Količina energije potrebne da se ta vozila napajaju na nivou jedne razvijene zemlje je ogromna. Masovna upotreba je nemoguća. Bum je prošao, počinje zamiranje

  2. U pravu si Milane .
    Litijum-jonske baterije su vec danas proslost iz mnogo razloga .
    One su usle u masovnu upotrebu samo iz razloga sto nije bilo drugog resenja.
    Kao vakcine protiv Kovida .
    Stizu nove tehnologije ali su one strogo cuvana tajna .

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.