Vozarine za kontejnere kojim se doprema roba iz kineskih luka, koje su u novembru koštale 1.400 i 1.800 dolara, narasle su u februaru na 4.150, odnosno 6.150 dolara, dok su rokovi isporuka produženi dve do tri nedelje, prenose Vijesti.
Troškovi brodskog prevoza robe iz glavnih kineskih luka do crnogorske Luke Bar su od novembra poskupeli i do 300 odsto, saopšteno je za Radio Slobodna Evropa (RSE) iz Jadroagenta Bar, agencije koja je pomorski i špediterski agent.
O posledicama ovih poskupljenja na tržište u Crnoj Gori za sad nema preciznih i sistematizovanih podataka, pokazuje istraživanje RSE.
U Privrednoj komori Crne Gore nemaju podataka, a iz nekoliko velikih trgovačkih kompanija koje uvoze robu iz Kine su kazali da su poskupljenja transporta brodskim kontejnerima povećali njihove maloprodajne cene pet do deset odsto, a u nekim slučajevima i 100 odsto.
Skuplji pomorski transport iz Kine je poskupeo nabavne cene za dobavljače, što neminovno utiče i na krajnju cenu koju plaćaju potrošači, potvrđeno je za RSE u velikim trgovačkim lancima.
Na upit RSE koliko robe iz Kine stiže u zemlje regiona preko Luke Bar, nadležni iz Bosne i Hercegovine i Severne Makedonije su odgovorili da nemaju podatke, dok odgovor iz Srbije RSE nije dobio.
Kina je prva na listi zemalja iz kojih Crna Gora najviše uvozi pomorskim putem i druga po ukupnom uvozu. Prošle godine je iz te zemlje uvezena roba u vrednosti oko 425 miliona evra.
Sa prekomorskih tržišta se u Crnu Goru kontejnerima najviše doprema roba široke potrošnje i generalni teret, poput drvene građe, metalnih proizvoda, keramike, nameštaja, delova mašina i vozila, sirovina i proizvoda prehrambene industrije.
Ukoliko se situacija oko Sueckog kanala ne smiri, u pomorskoj i špediterskoj kompaniji Jadroagent Bar očekuju nastavak rasta cena prekomorskog transporta, što može dovesti i do zastoja, ili čak prekida u lancu snabdevanja.
Oko 40 odsto trgovine između Azije i Evrope se odvija morskim putem, a zbog napada Huta na brodove od novembra 2023. i preusmeravanja pomorskog saobraćaja iz Sueckog kanala na alternativnu rutu oko Afrike, u poslednja dva meseca tranzit u Sueckom kanalu smanjen je za više od 40 procenata, podaci su Konferencije Ujedinjenih nacija o trgovini i razvoju (UNCTAD) u februarskom izveštaju.
Ekonomija Italije pogođena krizom na Crvenom moru