Nedavno objavljena presuda u antimonopolskoj tužbi protiv Google-a značila je i objavljivanje mnogih zanimljivih detalja o poslovanju tehnološkog giganta. Jedan od najzanimljivijih detalja je svedočenje Edija Kua, visokog potpredsednika Apple-a, koji je izjavio da “nema tih para koje bi Microsoft mogao da plati da Bing postane podrazumevani pretraživač u Safariju”.
„Ponudili su nam da nam daju Bing besplatno. Mogli su da nam daju celu kompaniju“, dodao je Ku.
Oda ranije je poznato, mada se nagađalo o iznosu, da Google plaća Apple-u milijarde dolara godišnje kako bi zadržao status „podrazumevanog“ pretraživača, piše The Verge.
Kuovo svedočenje ukazuje da Apple ne vidi drugu smislenu alternativu Google pretraživaču.
Sudija u postupku Amit Mehta je između ostalog i zbog toga presudio da je Google praktično jedini realni izbor pretraživača, što podržava tezu da imaju monopolsku poziciju na tržištu.
Ovakva situacija se odnosi ne samo na Apple, već i na druge kompanije koje su vezane ugovorima sa Google-om kako bi Google Play Store ostao dostupan na njihovim uređajima,
Prema presudi, Google i Apple su sklopili trenutni ugovor 2016. godine, a produžili su ga 2021. godine sa mogućnošću produženja do 2031. godine.
Google plaća Apple-u procenat svojih neto prihoda od oglasa, koji je iznosio 20 milijardi dolara u 2022. godini, skoro dvostruko više nego 2020. godine.
Apple i druge Fortune 500 kompanije nemaju realan izbor osim Google-a, jer bi prelazak na drugi pretraživač značio gubitak stotina miliona, ako ne i milijardi dolara koje Google plaća kao „deo kolača“ prihoda od oglasa.
Presuda takođe razmatra i druge aspekte tržišta pretrage, poput uloge veštačke inteligencije.
Sudija Mehta navodi da AI pretraga možda predstavlja budućnost, ali trenutno ne može da zameni osnovne elemente pretrage kao što su indeksiranje i rangiranje. Generativna AI još uvek ne eliminiše potrebu za korisničkim podacima kako bi se obezbedili kvalitetni rezultati pretrage.
Jedan od ključnih nalaza presude je da Google može da donosi promene u proizvodima bez straha da će korisnici preći na drugu platformu, što je karakteristika firme sa monopolskom moći. Sudija je zaključio da je to ponašanje koje može štetiti potrošačima, jer konkurencija donosi bolje proizvode i usluge.