Najnovije carine Evropske unije na električna vozila, koje imaju za cilj da zaštite domaću autoindustriju od priliva jeftinih kineskih uvoznih vozila, ne primenjuju se i na hibridna vozila. Time se može stvoriti mogućnost da veliki brendovi, poput kineskog lidera u proizvodnji električnih vozila – kompanije BYD, nastave širenje na ovom tržištu, prenosi Rojters.
Carine EU na električna vozila, koje dostižu i do 45,3 odsto, stupile su na snagu u oktobru. Razlog uvođenja ovih carina je mišljenje Evropske komisije da su subvencije na proizvodnju električnih vozila stvorile višak proizvodnih kapaciteta u Kini od oko tri miliona električnih vozila godišnje, što je duplo više od tržišnih kapaciteta EU.
Analitičar Counterpoint Research-a Murtuza Ali kaže za Rojters da je porast izvoza pokrenut time što su kineski proizvođači originalne opreme prešli na PHEV (plug-in hibridna vozila) kao način da zaobiđu nove carine EU na BEV (električna vozila sa baterijama).
On očekuje da će kineski izvoz hibridnih vozila u Evropu ove godine porasti za 20 odsto, a da će rast biti još brži naredne godine.
Ukupan broj novoregistrovanih električnih vozila u Evropskoj uniji za period od januara do oktobra ove godine iznosi 53 odsto, od čega hibridna vozila iznose 31 odsto.
Prema podacima Kineske asocijacije za putnička vozila, za period od jula do oktobra ove godine, u poređenju sa istim periodom prošle godine, izvoz hibridnih vozila u Evropu dostigao je 65.800 jedinica, čime se više nego utrostručio.
Od ukupnog izvoza kineskih automobila u Evropu u trećem kvartalu ove godine, hibridna vozila čine 18 odsto, što je dvostruko više u odnosu na prvi kvartal kada je taj procenat iznosio devet odsto. S druge strane, udeo prodaje električnih vozila opao je sa 62 odsto na 58 odsto u istom periodu.
Veliki kineski proizvođači automobila mogli bi da unesu značajne promene na tržište hibridnih vozila u Evropi, koje je trenutno pod dominacijom evropskih i japanskih firmi, sa ciljem da zadovolje rastuću potražnju za pristupačnim vozilima sa jeftinijom potrošnjom goriva, usled rastuće inflacije.
Kineske kompanije mogle bi da prebace svoju proizvodnju u Evropu zbog jeftnijih troškova i izbegavanja carina, a hibridni modeli koje Kina trenutno izvozi u EU prodaju se po povoljnijim cenama od evropskih modela, što dodatno uznemirava tržište EU.
BYD izaziva Volkswagen i Toyotu sa svojim prvim plug-in hibridnim modelom za to tržište – Seal U DM-i. Cena ovog modela kreće se od 35.900 evra, što je 700 evra jeftinije od najprodavanijeg hibridnog modela Volkswagena, Tiguan, i 10 odsto jeftinije od Toyota C-HR hibrida.
Iako bi povećan izvoz iz Kine mogao da izazove snažnu cenovnu konkurenciju na tržištu hibridnih vozila u Evropi, neki stručnjaci upozoravaju da će kineske firme verovatno biti oprezne kako ne bi izazvale novi talas EU carina.
Bankrot švedskog proizvođača baterija – novi udar na evropske industrijske ambicije