STADA, vodeća zdravstvena i farmaceutska kompanija u oblasti zdravstvenih proizvoda široke potrošnje, generičkih proizvoda i farmaceutskih specijaliteta, u okviru koje posluje i Hemofarm, nastavila je sa rastom i tokom 2024. godine. STADA je ponovo nadmašila tržište u sva tri poslovna segmenta – podržana jakom komercijalnom mrežom u Evropi, uz rastuće prisustvo u regionima Bliskog istoka i severne Afrike (MENA), Evroazije i Azijsko-Pacifičkog regiona.
Prodaja na nivou grupe porasla je za 9% na 4,059 milijardi evra. Istovremeno, zarada pre kamate, poreza, amortizacije i deprecijacije, prilagođena za posebne stavke i valutne efekte (korigovana cc EBITDA), porasla je za 11% na 886 miliona evra, dok je korigovana cc EBITDA marža dodatno porasla na 21,8%.
„Još jednom smo u 2024. godini pokazali sposobnost rasta brže od tržišta u svim poslovnim segmentima, što je utemeljeno na našoj preduzetničkoj kulturi, širokom spektru brendova, pouzdanoj proizvodnoj mreži i visokom nivou poverenja koje uživamo među našim partnerima i kupcima,“ prokomentarisao je generalni direktor STADA grupe Peter Goldschmidt.
Korporativna kultura STADA grupe se u poslednjih nekoliko godina značajno promenila. „Naša kultura u pokreće performanse. Cilj nam je da brinemo o zdravlju ljudi kao pouzdan partner, vođeni našim vrednostima i vizijom, što nam daje jasan pravac i podsticaj da konstantno idemo ispred tržišta,“ objasnio je Goldschmidt. Ovo se odražava i u izvanrednim rezultatima ankete o zadovoljstvu zaposlenih, koja je u novembru 2024. godine utvrdila da je 84% zaposlenih ponosno što radi za STADA grupu. Kao deo procene od strane nezavisnog Instituta za najbolje poslodavce, STADA je četvrti put zaredom prepoznata kao „Najbolji poslodavac u Evropi za 2025. godinu“.
Srbija učestvuje sa 5% prihoda STADA grupe: Srbija zauzima šesto mesto u STADA grupi po doprinosu prodaji, čineći približno 5% prihoda grupe u 2024. godini.
„Hemofarm ostaje lider na tržištima Srbije i Bosne i Hercegovine. Zdravstveni proizvodi široke potrošnje predstavljaju sektor sa snažnim rastom za Hemofarm, sa složenom godišnjom stopom rasta prodaje od 15% između 2021. i 2024. godine. Naše kontinuirane investicije u modernizaciju i unapređenje proizvodnih kapaciteta postavile su Hemofarm kao ključnog igrača na farmaceutskom tržištu Zapadnog Balkana,“ rekao je generalni direktor Hemofarma Ronald Zeliger.
Hemofarm je dokazao svoje liderstvo u održivosti organizovanjem prvog ESG festivala u Srbiji, te nastavkom podrške zdravstvenoj zaštiti i čitavoj zajednici kroz kampanju posvećenu donaciji organa „Najvažniji poziv u životu“. U Bosni i Hercegovini, Hemofarm je podržao roditeljske kuće u kojima borave deca sa malignim bolestima i njihovi roditelji kroz kampanju „Kreni od sebe.“
STADA snažno i u segmentu zdravstvenih proizvoda široke potrošnje: U segmentu zdravstvenih proizvoda široke potrošnje (CHC) u Evropi je bruto prodaja Stade porasla za 8,5% što je snažniji rast od samog tržišta (+7,1%), o čemu svedoče podaci marketinško istraživačkog instituta IQVIA za period od početka godine do novembra 2024[1]. STADA je takođe proširila svoje digitalno prisustvo i značajno povećala svoj doseg putem e-trgovinskih kanala kroz kontinuirano jake performanse.
„Sa našim snažnim portfoliom, koji uključuje mnoge lokalne heroje brendove, pokrivamo sve važne kategorije u segmentu zdravstvenih proizvoda široke potrošnje,“ izjavio je Goldschmidt.
Dalji rast prodaje u oblasti generičkih lekova: STADA je na poziciji broj 4. na evropskom tržištu2 za pristupačne generičke lekove koji nisu pod patentom. U protekloj finansijskoj godini, STADA je ostvarila prodaju generičkih lekova u iznosu od 1.652 milijarde evra, uz snažan rast kako od postojećih, tako i od novopokrenutih molekula. Važni novi proizvodi kao što su antikoagulant rivaroksaban i dabigatran, koji se koristi za prevenciju srčanih udara izazvanih atrijalnom fibrilacijom, značajno su doprineli ovom razvoju. STADA je nastavila da nadmašuje evropsko tržište nebrendiranih generičkih lekova na recept, zabeleživši rast od 6,5%, prema podacima IQVIA, u poređenju sa ukupnim rastom vrednosti tržišta od 5,0%.[2] Kako bi dodatno ojačala svoj evropski lanac snabdevanja za generičke i druge lekove, STADA je prošle godine otvorila veliki pogon u Turdi, Rumunija, koji će doprineti bezbednom snabdevanju lekovima u Evropi sa godišnjim kapacitetom većim od 150 miliona pakovanja.
Inovacije u specijalitetima podstiču brzi rast: Poslovna jedinica kompanije STADA za specijalitete je i prethodne godine bila najbrže rastući segment grupe. Prodaja je snažno porasla na 870 miliona evra, dok je korigovana EBITDA marža segmenta napredovala na 33,3%. Podaci kompanije IQVIA za evropska tržišta u periodu od početka godine do novembra 2024. pokazuju da su prihodi Stade od specijaliteta porasli za 21,8%, što je više nego duplo u odnosu na prosečnu stopu rasta tržišta od 8,9 %.[3] Nastavak rasta naših biosimilara na tržištu, uspešna lansiranja našeg novog ustekinumab biosimilara značajno su doprineli ovom rastu. Ustekinumab je biosimilar koji se koristi za lečenje autoimunih bolesti kao što su psorijaza i Kronova bolest.
[1]Na osnovu STADA internih analiza koriste se podaci iz sledećeg izvora: CHC – IQVIA Consumer Health Customized Insights (izdanje M11 2024), mesečni podaci o prodaji po vrednosti (LEU PUB) za period od početka godine do novembra 2024, ograničeno na OTC 1-19, 97 odražavajući procene u stvarnom svetu. Autorska prava IQVIA. Sva prava zadržana. Države: Austrija, Belgija, Bugarska, Hrvatska, Češka Republika, Estonija, Finska, Francuska, Nemačka, Grčka, Mađarska, Irska, Italija, Letonija, Litvanija, Holandija, Norveška, Poljska, Portugal, Rumunija, Srbija, Slovačka, Slovenija (samo apoteke), Španija (fizičke apoteke i samo apoteke), Švedska, Švajcarska, Velika Britanija. Brendovi distribuirani u okviru Sanofi/OPELLA sporazuma o distribuciji uključeni u STADA vrednosti.
[2] Na osnovu STADA internih analiza koriste se podaci iz sledećeg izvora: IQVIA MIDAS® (izdanje M11 2024), mesečni podaci o vrednosti prodaje (LEU MNF) za period od početka godine do novembra 2024, ATC klase A-D, G, H, J-N, P, R-T, V, svi generički lekovi na recept, nebrendirani proizvodi, odražavajući procene u stvarnom svetu. Autorska prava IQVIA. Sva prava zadržana. Odabrane zemlje EU: Nemačka, Italija, Francuska, Poljska, Španija, Rumunija, UK, Švajcarska, Belgija (maloprodaja), Mađarska, Češka Republika, Portugal, Bugarska, Austrija, Grčka, Slovačka, Holandija, Srbija, Finska, Švedska, Irska, Litvanija, Norveška, Hrvatska, Letonija, Slovenija, Estonija, Luksemburg, Danska. Generički lekovi su definisani kao receptom uslovljeni i nebrendirani.
[3] Na osnovu STADA internih analiza koriste se podaci iz sledećeg izvora: IQVIA MIDAS® (izdanje M11 2024), podaci o mesečnoj vrednosti prodaje (LEU MNF) za period od početka godine do novembra 2024, ATC klase A-D, G, H, J-N, P, R-T, V, svi generički proizvodi na recept, nebrendirani proizvodi, odražavajući procene u stvarnom svetu. Autorska prava IQVIA. Sva prava zadržana. Odabrane zemlje EU: Nemačka, Italija, Francuska, Poljska, Španija, Rumunija, UK, Švajcarska, Belgija (maloprodaja), Mađarska, Češka, Portugal, Bugarska, Austrija, Grčka, Slovačka, Holandija, Srbija, Finska, Švedska, Irska, Litvanija, Norveška, Hrvatska, Letonija, Slovenija, Estonija, Luksemburg, Danska. Specijaliteti su definisani kao generički proizvodi na recept koji su kategorisani kao specijalni proizvodi prema IQVIA definiciji, brendirani generički proizvodi na recept i biosimilari na recept.