Evropsko tržište električnih automobila brzo raste, a od država u Centralnoj Evropi najviše je napredovala Mađarska. Ipak, ta zemlja, isto kao i Češka i Slovačka, za sada zaostaju u odnosu na EU, gde je udeo električnih automobila porastao za 12 odsto.
U Mađarskoj je udeo potpuno električnih automobila na tržištu novih automobila porastao na više od šest odsto za godinu dana, znatno iznad udela od 2,4 odsto koliko je, na primer u Češkoj, preneo je portal Vg.hu.
„Usvajanje električnih vozila usporava činjenica da su skuplji od konvencionalnih automobila, ali preovlađujuće šeme finansiranja donekle nadoknađuju dodatne troškove“, kaže Levente Suba, iz banke K&H, koja je uradila svoju procenu tržišta električnih automobila.
Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), 12,1 odsto putničkih automobila koji su u prvom kvartalu ove godine tek stavljeni na tržište bili su isključivo električni.
U istom periodu 2022. godine, njihov udeo je iznosio deset odsto.
„Evropa će jeftinije električne automobile uvoziti, ne proizvoditi“
Statistika prodaje takođe otkriva da je od skoro 4,1 milion putničkih automobila u Mađarskoj u prometu 32.000 bilo električno i PHEV (plug-in hibridni pogon) vozila.
Prema Subinim rečima, Mađarska je dobro napredovala u oblasti električnih automobila. Pitanje je, naravno, šta se krije iza pozitivnih cifara.
Za sada može samo da se nagađa, ali kako se dodaje, besplatno parkiranje u velikim gradovima može učiniti kupovinu automobila sa zelenim tablicama privlačnijom.
Suba takođe veruje da solarni paneli instalirani na mnogim porodičnim kućama obezbeđuju struju, čime se značajno smanjuju troškovi vožnje.
Poslanici u Evropskom parlamentu nedavno su usvojili novi zakon o zabrani prodaje automobilia na benzin i dizel u Evropskoj uniji od 2035. godine sa ciljem da se ubrza prelazak na električna vozila i borba protiv klimatskih promena.
Građani Srbije tvrde da su dobro informisani o električnim automobilima, 87 odsto njih dok 86 procenata kaže da je spremno da počne da ih koristi, pokazalo je prošlogodišnje istraživanje Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).
U tome ih sprečava cena najjeftinijeg električnog automobia od oko 30.000 evra, kao i visina prosečne plate koja je u Srbiji trenutno manja od 650 evra.
„Evropa će jeftinije električne automobile uvoziti, ne proizvoditi“