Vesti iz sveta

06.12.2023. 13:01

Financial Times

Autor: Čedomir Savković

Zbog napada u Crvenom moru mogući novi poremećaji globalne trgovine

Foto: Pixabay

Tanker

Brodovlasnici traže jaču vojnu zaštitu na pomorskim rutama oko Bliskog istoka, nakon napada Hutija na više brodova na „kapiji“ Crvenog mora. Svetski mediji upozoravaju da bi ugrožavanje rute ka i od Sueckog kanala mogli da izazovu poremećaje u globalnoj trgovini, uključujući i snabdevanje naftom i gasom, uporedive sa periodom pandemije koronavirusa.

Prethodno je američko Ministarstvo odbrane u nedelju saopštilo da su jedan njihov ratni brod i tri komercijalna broda bili napadnuti kod jemenske obale, što je izazvalo zabrinutost da Huti, versko-politička vojna grupa iz Jemena, eskalira svoje napade kao odgovor na rat u Gazi.

Markus Bejker iz osiguravajuće kuće Marsh izjavio je za Fajnenšl Tajms da su neka preduzeća već počela da poskupljuju svoje usluge i u nedelji pre napada u Crvenom moru, u jednom slučaju za čak 300 odsto. On je dodao da će tržište „morati da (dodatno) reaguje“ na najnovije incidente.

Jakob Larsen iz organizacije Bimco, koja predstavlja globalne brodovlasnike, rekao je da su napadi pokazali da je potrebno rasporediti „više vojnih resursa“ na spornoj pomorskoj ruti.

„Kada vidite da su tokom istog dana tri broda napadnuta istog dana u istoj geografskoj oblasti, to govori da nam nedostaje resursa“, rekao je Larsen.

Američki savetnik za nacionalnu bezbednost Džejk Salivan rekao je u ponedeljak da su napadi „potpuno neprihvatljivi“, dodajući da su SAD u pregovorima sa drugim zemljama o uspostavljanju pomorske operativne grupe koja bi obezbedila bezbedan prolaz brodova u Crvenom moru.

Nova pretnja pomorskom saobraćaju, koja bi mogla da utiče na trgovinu svom robom u svetu, od sirove nafte do automobila , dolazi nedugo nakon što su lanci snabdevanja prekinuti pandemijom koronavirusa, kao i ruskom invazijom u Ukrajini, podstičući i inflaciju.

Analitičari kažu da trgovci sada naglašavaju mogućnost novih poremećaja.

Od 2019. Huti i druge grupacije napali su više brodova na Bliskom istoku, zaplenili tankere sa naftom i izveli tajne napade koristeći mine pričvršćene za trupove brodova.

ZNAČAJ ORMUŠKOG MOREUZA

Poslednji napadi takođe doprinose zabrinutosti u vezi sa pretnjom koju Teheran predstavlja Ormuškom moreuzu, uskom plovnom putu koji odvaja Iran od drugih država u Persijskom zalivu, a koji je potencijalna prepreka za izvoz nafte i gasa.

Oko 40 odsto morske trgovine naftom dnevno prolazi kroz Ormuz, zajedno sa pošiljkama tečnog prirodnog gasa iz Katara, koji su pomogli Evropi da zameni ruski gas.

Sama ruta Crvenog mora nosi skoro desetinu zaliha nafte kojima se trguje na moru, prema američkoj Upravi za energetske informacije, a takođe je i kanal za robu iz Azije. Tesnac Bab el-Mandeb, koji odvaja Adenski zaliv od Crvenog mora, čak je uži, i podložniji napadima od Ormuškog moreuza.

Put preko Crvenog mora je važan i za Evropljane koji svu svoju naftu i LNG (prirodni tečni naftni gas) sa Bliskog Istoka dobijaju preko Crvenog mora, upozoravaju analitičari.

ALTERNATIVNE RUTE

Brodovlasnici sada istražuju sigurnije, ali skuplje, alternativne rute i pozivaju na veću zaštitu u vodama Bliskog istoka.

Izraelska kompanija za transport tereta Zim, saopštila je prošle nedelje da preusmerava neke od svojih plovila i upozorila kupce na duže vreme plovidbe.

Alternativna ruta uključuje obilazak čuvenog Rta dobre nade, blizu Kejptauna, i plovidbu duž zapadne Afrike, daleko dužu i skuplju rutu. Brodovlasnici već moraju da plaćaju više za osiguranje, kao i za preusmeravanje plovila i ulaganje u dodatne mere bezbednosti.

Sukobi u Gazi i Izraelu utiču na cenu nafte

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.