Cene karata u međumesnom autobuskom prevozu u proteklih nekoliko meseci su povećane od 10 do 30 odsto, piše novosadski Dnevnik. Uzrok toga je poskupljenje goriva na svetskom tržištu, ali i veće plate vozača, kojih je u Srbiji sve manje zbog odlaska u inostranstvo.
Direktor Poslovnog udruženja Srbijatransport Goran Aleksić kaže da, uprkos višim cenama karata, prevoznici delatnost obavljaju ispod ekonomske isplativosti i da bi zato karte trebalo da budu još skuplje.
„Prevoznici svesno prave gubitke da bi zadržali putnike i delatnost“, ističe Aleksić.
On navodi da je gorivo skuplje za 60 odsto u odnosu na prošlu godinu. Pošto su svi troškovi u saobraćaju vezani za ovaj energent, Aleksić spominje da se autobuska preduzeća nalaze u nezavidnom položaju.
„Za gorivo prevoznici sada izdvajaju čak 45 odsto prihoda, mada bi u strukturi troškova trebalo da 30 odsto novca odlazi na gorivo 30 odsto na plate, 30 odsto na troškove održavanja voznog parka i deset odsto na PDV (porez na dodatu vrednost) – kaže Aleksić.
DO POZNATIH TURISTIČKIH DESTINACIJA, POPUT KOPAONIKA ,VRNJAČKE BANJE I SOKO BANJE, TREBA IZDVOJITI 3.130 U JEDNOM PRAVCU, A ZLATIBORA 1.510 DINARA.
Prema njegovim rečima, pojedina autobuska preduzeća iz reda vožnje izbrisali direktne polaske iz Novog Sada za Beograd i u suprotnom smeru jer brzim vozom karta staje svega 400 dinara, pa u autobusima nemaju dovoljno putnika.
Direktor Srbijatransporta kaže i da autobuskim prevoznicima dobar deo od prihoda odlazi na plate vozača autobusa koje su sada višestuko uvećane u odnosu na proteklih nekoliko godina.
„Nemamo dovoljno šofera, pošto su zbog većih zarada otišli da rade u insostranstvo i da bi se zadržali, sada imaju veće lične dohotke“, dodao je Aleksić.
On je rekao i da prevoznici nisu smanjili obim prevoza, broj administrativnih radnika, a ni njihove plate.
Karte za lokalne autobuse duplo skuplje nego u EU
Nisi kupio Bus Plus? Ne možeš ni da se žališ, ni da tražiš informacijuKOLIKE SU CENE?
Za autobusku kartu od Novog Sada do Beograda, kako se dodaje, treba izdvojiti od 640 do 980 dinara, do Vršca 1.350, Kanjiže 1.301, Apatina 1.341, Subotice od 671 dinar do 1.381, Sente 1.051, Kikinde 931 dinar.
Karta do Vrbasa košta blizu 500 dinara, Bečeja 572, Zrenjanina 450, Titela 390, Žablja 260 dinara.
U međunarodnom saobraćaju do nemačkih gradova u jednom pravcu prevoz je iznad stotinu evra. Do Dizeldorfa i Esena treba 13.700 dinara, Franfukta 11.900, ali se može putovati sa kartom i od 11.340 dinara. Do Beča je povratna karta 40 evra.
Neki autobuski prevoznici su poskupeli pre nekoliko dana, od 1. avgusta su povećali cene karata.
Drugi su, kako se podseća, to učinili tokom juna i jula ili odmah kada su cene enegrenta počele na skaču usled rata u Ukrajini.
Prevozniici nisu spremni da pričaju o višim cenama karata, skupom gorivu i kako posluju.
Karta do Jadranskog mora i Budve u Crnoj Gori košta u jednom smeru 3.430 dinara, ali se karta može kupiti i za 3.770 dinara. Do Kotora je karta 4.090 dinara, odnosno 4.270 dinara, a do Herceg Novog se prodaje za 3.930 i za 4.380 dinara.
Za Republiku Srpsku i BiH autobuske karte nisu previše skupe. Do Banjaluke u jednom smeru treba 1.390 dinara, Bijeljine 1.150 dinara, Istočnog Sarajeva 2.890 dinara, Doboja 2.290 dinara.