Prilikom odabira turističkog aranžmana trebalo bi proveriti u kojoj banci turistička agencija ima račun, jer od toga na kraju zavisi i koliko će vas letovanje, zimovanje ili neki drugi aranžman koštati, savetuje portal Kamatica.
Koliko god da presudnu ulogu u odabiru turističke agencije igra cena aranžmana, piše portal, toliko je i važno obratiti pažnju koliko će on da košta prilikom agencijskog plaćanja.
Većina građana ne obraća pažnju na ugovor i jednu bitnu stavku u istom – koja banka stoji iza turističke agencije i koji kurs ćemo plaćati prilikom rezervacije puta.
Turistička agencija nije finansijska ustanova, tako da sama ne može da određuje kurs, već koristi kurs banke u kojoj ima otvoren račun, piše portal.
Agencija plaća po prodajnom kursu na dan uplate koji je uvek veći od srednjeg ili kupovnog kursa, a i ne obračunava se prodajni kurs, već efektivni prodajni kurs.
Efektivni prodajni kurs je onaj koji se obračunava prilikom plaćanja ka inostranstvu. Na primer, građani agenciji plaćaju aranžman u dinarima, a pošto se plaćanje obavlja u inostranoj valuti, agencija mora te dinare da pretvori u evre, a tu kupovinu obavlja po efektivnom kursu matične banke.
„Razlika između ta dva kursa je u tome što je prodajni efektivni kurs uvek veći od prodajnog, a može biti veći i do 10 odsto“, piše ovaj portal.
U ovom slučaju banke zarađuju na menjačkim poslovima, a agencije se samo štite od gubitaka tako što razliku u kursu prilikom plaćanja aranžmana prebacuju na klijente.
Prilikom odlaska u agenciju i plaćanja aranžmana raspitajte se koji je kurs i kod koje banke agencija ima otvoren račun, savetuje portal, kako ne biste plaćali letovanje skuplje samo zato što je agencija vezana za banku koja ima mnogo viši kurs u odnosu na ostale.
Na pitanje zašto turističke agencije ne iskazuju cene aranžmana u dinarima, direktor Kamatice Dušan Uzelac ukazuje da nedostatak regulative omogućava ovakav haos na tržištu pa su turističke agencije ljute na banku, putnici na agencije, i svako na svakoga.
Uzelac smatra da bi nadležni trebalo da zabrane da se cena iskazuje u drugim valutama pa bi, u slučaju turističkih agencija, to pojednostavilo njihove odnose sa klijentima.