Novi ministar regionalnog razvoja i lokalne samouprave Srbije Igor Mirović u intervjuu za časopis „Nova ekonomija” obećava da razvoj gradova i opština ubuduće neće zavisiti od toga kakva je politička struktura lokalne vlasti, već će biti presudno da li imaju dobre projekte. Tvrdi da će podršku države imati samo oni projekti koji doprinose privrednom razvoju pojedinih krajeva i boljitku većeg broja građana i najavljuje ubrzanje započetih infrastrukturnih objekata.
Šta su prioritetni poslovi vašeg ministarstva?
Nastojimo da maksimalno intenziviramo aktivnosti na realizaciji infrastrukturnih projekata koji su započeti, s obzirom na to da je građevinska sezona na izmaku, a da je realizacija budžeta Ministarstva svega 33 procenta. Tu, pre svega, mislim na radove na izgradnji autoputa Kragujevac – Batočina, ali i na radove na drugim projektima lokalnog i regionalnog karaktera. Neophodno je da završimo projekte koji su započeti jer će uloženi novac dobiti na značaju tek pošto se oni stave u funkciju. Primeniće se i potpuno novi koncept u pregovorima za autoput od Pojata do Preljine i od Novog Sada do Rume, koji će se zasnivati na saradnji sa ostalim ministarstvima, jer su do sada ministarstva, svako za sebe, pregovarali sa kineskim partnerima, što ih je zbunjivalo. To će doprineti da stavovi i aktivnosti budu sinhronizovani, što će nam obezbediti poziciju odgovornih i ozbiljnih pregovarača.
Da li će biti preispitivani ili obustavljeni neki projekti i poslovi koje je prethodni ministar sa svojim timom sprovodio?
Ministarstvo neće u budućnosti podržati projekte koji direktno ne doprinose privrednom razvoju pojedinih krajeva, ili ne zadovoljavaju potrebe velikog broja stanovnika. Lokalne samouprave mogu same da finansiraju, na primer, asfaltiranje ulica u dužini od 300 metara, ali im je potrebna pomoć u realizaciji i obezbeđivanju finansija za velike regionalne i međuopštinske projekte i posebno projekte koji utiču na stvaranje nove vrednosti.
Šta znači vaša izjava da nećete deliti opštine na „naše i njihove”, odnosno da li je do sada bilo takvih podela u odlučivanju o projektima od regionalnog značaja?
Bilo je, ali mislim da je krajnje vreme da se sa takvom praksom prekine.
Kakvu pomoć mogu da očekuju gradovi i opštine od novoformiranog koordinacionog tela Srpske napredne stranke koje bi trebalo da bolje poveže lokalne samouprave i državne organe u projektima koji se odnose na izvođenje lokalnih i regionalnih projekata?
Ideja je da ovo telo, koje će biti deo stranačkog mehanizma, omogući bolju koordinaciju između lokalnih samouprava, posebno onih koje nisu dovoljno snažne da same realizuju velike projekte, republičkih organa i javnih preduzeća. Ono će doprinositi rešavanju problema u lokalnim samoupravama, posebno u realizaciji infrastrukturnih projekata.
Da li je u planu izmena regulative koja bi doprinela boljem finansiranju lokalnih samouprava i bržem razvoju lokalne infrastrukture?
Pitanje sredstava kojima raspolažu lokalne samouprave nije samo pitanje transfera novca sa državnog na lokalni nivo, niti samo pitanje smanjenja poreza na zarade, koji neće imati nagli karakter i u tom smislu neće doći do značajnijeg smanjenja prihoda lokalnih samouprava. Lokalne samouprave moraju da promene način na koji usmeravaju i raspoređuju novac iz sopstvenih budžeta. Veoma je važno da svaka opština i grad pođe od sebe i analizira rashodnu stranu budžeta, jer mnoge od njih, bez obzira na političko vođstvo i njihovu pripadnost pojedinim strankama, imaju probleme sa velikim brojem zaposlenih, sa troškovima administracije i bujanjem političke klase u lokalnim sredinama. To je nešto što je ozbiljan operativni, a ne samo generalni zadatak lokalnih vlasti. One imaju obavezu i prema građanima i prema državi da sa što manje troškova ostvare što veće efekte u ukupnom razvoju zemlje.
Koliko ima započetih projekata regionalnog razvoja i u kom procentu je obezbeđeno njihovo finansiranje? Kako će se obezbeđivati novac za one projekte koji stoje zbog nedostatka novca?
Čest je slučaj u Srbiji da projekti koji su veoma važni budu ugroženi, ili usled nedostatka sredstava, ili usled promene političkih struktura koje su na vlasti. Kako bi osiguralo nesmetanu realizaciju i završetak značajnih infrastrukturnih projekata, Ministarstvo će pokrenuti inicijativu da se veliki infrastrukturni projekti koji se već realizuju ili koji su u planu, popišu i uvrste u jedan poseban zakon, razvojni plan odnosno formu koja će obezbediti prioritetan odnos prema velikom broju projekata i dati im nacionalni značaj poput onog o Južnom toku. Time njihova realizacija neće zavisiti od promene vlasti, ili nečije volje da obezbedi ili ne obezbedi sredstva za njihovu završetak, već će zakonom, odnosno razvojnim planom, obavezivati sve.
Ostatak intervjua sa gospodinom Mirkovićem možete pročitati u četvrtom broju štampanog izdanja „Nova Ekonomija“
Pa gde je u toj prici svemoguca g-dja Mihailovic,mozda je i ona sve ovo vreme bila na godinjem odmoru ali da to nije primetila od silnih konferencija za stampu i zamamazivanja ociju sirokim narodnim masama.